Oleh: MOHD NASIR AWANG
ADA beberapa penelitian yang saya kira wajar dibahaskan
berhubung hasrat kerajaan mewajibkan para pelajar kita lulus subjek Bahasa
Inggeris (BI) sebagai syarat lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Oleh sebab idea itu bermaksud menjamin masa depan lebih
baik bagi generasi akan datang, pertimbangan juga perlu dibuat mengenai apakah
bekalan sebenarnya mereka perlukan bagi kebaikan dan kesejahteraan mereka
nanti.
Dua minggu lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri
Muhyiddin Yassin mempelawa orang ramai mengemukakan pandangan kepada Kementerian
Pelajaran mengenai isu mewajibkan calon lulus subjek BI sebagai syarat
memperolehi sijil SPM.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran mengakui melihat
perkara itu dari sudut bagaimana kerajaan hendak tingkatkan keupayaan dan
penguasaan BI di kalangan pelajar. Beliau turut menekankan betapa dalam sistem
sekarang yang sekadar mempelajari BI tetapi tidak mewajibkan pelajar lulus
subjek berkenaan dalam SPM menjadikan standard BI merosot.
Kebimbangan beliau itu dilihat selari dengan apa yang sering
diperkatakan pemimpin negara selama ini. Kita sentiasa diingatkan mengenai
kepentingan menguasai BI dengan baik. Bahawa kegagalan menguasai bahasa
antarabangsa itu menyebabkan kita ketinggalan.
Kita ditakutkan lagi kononnya peluang anak-anak
menyambung pelajaran ke luar negara atau mendapatkan pekerjaan akan terbatas
sekiranya mereka tidak mahir dalam BI. Lalu penekanan diberikan kepada
mempelajarai BI.
Jika sebelum ini, atas hasrat sama, kerajaan melaksanakan
program Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris
(PPSMI), kini ia melontarkan pula idea mewajibkan pelajar lulus BI untuk SPM.
Persoalan serta-merta timbul mempertikaikan sejauh
manakah perkara dicadangkan itu menguntungkan pelajar. Pertama, soal hak dan peluang
para pelajar menyambung pelajaran atau mendapatkan pekerjaan.
Kita tahu sijil SPM memberikan erti amat signifikan
kepada masa depan anak-anak. Berbekalkan sijil itulah mereka tentukan langkah
seterusnya dalam hidup, sama ada mendapatkan tempat di mana-mana institusi
pengajian tinggi atau mencari kerja yang bersesuaian dengan kelulusan dan minat
mereka.
Tanpa sijil itu agak sukar bagi mereka mendapat kedua-dua
peluang itu. Maka, apakah adil bagi mereka yang berjaya dalam subjek lain,
termasuk subjek-subjek yang relevan dengan pengkhususan pengajian/pekerjaan
dihajati mereka, tetapi ternafi hak mendapat peluang belajar atau bekerja
semata-mata kerana gagal dalam BI?
Kedua, soal peluang melanjutkan pelajaran ke luar negara.
Apakah di bawah sistem yang tidak mewajibkan lulus BI selama ini tiada pelajar
berpeluang melanjutkan pengajian ke sana? Sebegitu ramai tokoh penting negara,
sama ada pemimpin politik, korporat, teknokrat dan profesional lain merupakan
lulusan luar negara, khususnya Eropah dan Amerika Syarikat. Sedangkan selama
ini sijil SPM kita tidak pun mewajibkan mereka lulus BI, bukan?
Lagi pun, apakah peluang belajar di luar negara hanya
untuk mereka yang lulus BI? Kita tahu tidak semua universiti luar negara
menggunakan bahasa itu. Pelajar kita di Jepun misalnya, guna bahasa Jepun. Tidak
tahu berbahasa Inggeris pun tidak jadi masalah bagi mereka.
Begitu juga dengan penuntut kita di Rusia, Perancis atau
Timur Tengah. Mereka belajar menggunakan bahasa pengantar di negara
masing-masing. Ertinya, jika di atas dasar memastikan peluang belajar di luar
negara, maka apakah bahasa Arab, Jepun, Perancis dan lain-lain wajar
dipertimbangkan untuk diwajib lulus dalam SPM juga?
Ketiga, soal peluang kerja. Tadi sudah disebutkan bahawa
tanpa sijil SPM sebahagian anak-anak kita yang sudah tidak berhasrat atau tidak
berkelayakan menyambung pelajaran mungkin gagal juga mendapat kerja di dalam
negara. Ertinya, syarat lulus BI itu memberi kesan langsung kepada mereka
apabila peluang mendapat pekerjaan tertutup. Sedangkan bukan semua jenis
pekerjaan memerlukan kemahiran bertutur atau menulis bahasa Inggeris.
Kini, tanyakan pula sejauh manakah peluang pekerjaan di peringkat
antarabangsa itu hanya terbuka kepada mereka yang menguasai bahasa Inggeris. Satu
contoh mudah, saya percaya ramai antara kita sering menonton siaran sukan antarabangsa,
khususnya melalui saluran berbayar. Cuba perhatikan laporan sukan, terutama
slot temubual pemberita dengan jurulatih atau atlet
antarabangsa.
Kerap kali yang kedengaran pada kita ialah suara pengulas
tv dalam BI. Manakala suara orang yang
ditemubual itu sekadar tenggelam timbul. Kenapa? Kerana mereka yang ditemubual itu tidak bertutur
dalam BI, tetapi dalam bahasa masing-masing. Roger Federer berbahasa Perancis, Rafael Nadal bertutur Sepanyol dan Cristiano Ronaldo pula bercakap Portugis.
Saya percaya tahap penguasaan BI
sebilangan jurulatih bolasepak kita jauh lebih hebat berbanding Rafael Benitez,
Jose Mourinho dan sebilangan lagi jurulatih di Eropah (sekadar menyebut
beberapa nama). Namun cuba tanyakan, setakat ini berapa orang antara jurulatih
kita ditawarkan peluang kerja di peringkat antarabangsa, semata-mata kerana
menguasai BI dengan baik?
Ertinya, untuk menjamin peluang kerja di peringkat
antarabangsa sekali pun bukan semata-mata bergantung kepada bahasa apa yang
anda boleh tuturkan. Kepandaian dan kepakaran di bidang tertentu lebih
diutamakan. Maka, apatah lagi peluang kerja dalam negara sendiri.
Paling utama kita persoalkan ialah apakah persediaan yang
sebenarnya paling diperlukan anak-anak kita untuk kebaikan masa depan mereka. Apakah
peluang menyambung pelajaran dan mendapat pekerjaan menjadi matlamat dan
kesempurnaan bagi mereka?
Dari sudut lain, perlu diakui kita sebenarnya tidak
kurang tenaga kerja yang cerdik dan cemerlang serta fasih berbahasa Inggeris. Masalahnya
mereka juga menjadi antara pihak yang membawa berbagai penyakit sosial yang
merosakkan negara.
Kita ada doktor, tetapi mereka menggunakan ilmu tentang
perubatan untuk membancuh ubat batuk dan dijual secara haram kepada para penagih.
Ada arkitek dan jurutera, tetapi kaki rasuah. Ada peguam, tetapi menggunakan
kepakaran undang-undang untuk lawan hukum Tuhan.
Yang jadi kontraktor pula asyik menipu untuk kaut untung
berganda. Akhirnya buat stadium, stadium runtuh. Buat lebuh raya, lebuh raya
retak seribu. Apa untungnya pada negara walau pun mereka itu berpelajaran
tinggi dan fasih berbahasa Inggeris?
Justeru, perlu diakui yang menjadi masalah sebenar bagi
negara kita ialah melahirkan warga negara yang berkeperibadian murni, bermoral
tinggi, berintegriti dan bertanggungjawab. Lebih penting lagi, mereka ingat
kepada dosa pahala dan takutkan Tuhan. Demi Allah saya kira aspek itu tidak kita
temui dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek BI.
Saya akui kepentingan BI. Bahkan saya sendiri pun produk yang
terhasil menerusi sistem pendidikan yang menggunakan pengantar bahasa Inggeris.
Namun, bagi saya memberi penekanan kepada pembelajaran subjek itu dalam keadaan
negara amat membutuhi koreksi sosial ibarat memberikan preskripsi yang silap
kepada pesakit.
Bak kata orang, “lain bernanah, lain yang kita cungkil”. Lain
tempat yang luka, lain pula yang kita balut. Mengapa tidak kita usahakan bekalan
lebih berharga untuk anak-anak kita dengan memberikan lebih penekanan kepada
aspek akhlak dan moral mereka?
(Artikel ini
disiarkan tabloid Siasah, edisi 27 Jamadilakhir-4 Rejab 1430/21-27 Jun 2009 di
kolum ‘Perspektif’ dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment