Friday, May 1, 2009

Salahkah orang bukan Islam membaca al-Quran?


Oleh: Mohd Nasir Awang

Ada beberapa persoalan yang serta-merta mengasak benak fikiran penulis tatkala tercetusnya pertikaian mengenai tindakan seorang pemimpin bukan Islam membaca ayat al-Quran. Kesangsian itu tambah kusut apabila satu demi satu percanggahan pandangan oleh sebilangan ulama’ dan agamawan dipaparkan lewat media massa.

Isunya bermula dari ucapan seorang Ahli Parlimen di Perak yang membacakan sepotong ayat al-Quran dalam ceramahnya semasa kempen Pilihan Raya Kecil bagi Parlimen Bukit Gantang, awal April lalu.

Kegagalannya menyebut ayat itu dengan betul dijadikan alasan kononnya dia telah mempersendakan ayat al-Quran. Ada juga yang mempersoalkan niat sebenar pemimpin itu memetik ayat suci itu, kononnya bertujuan memperalatkannya bagi kepentingan politik.

Ekoran episod itu beberapa pihak sealiran dengan parti pemerintah mengemukakan bantahan.  Ada yang membuat laporan polis terhadap pemimpin pembangkang itu. Beberapa tokoh agama juga disorot pandangan mereka. Secara mudah mereka menghukumkan (berdasarkan apa yang dilaporkan media) apa yang dibuat pemimpin berkenaan suatu persendaan terhadap ayat al-Quran.

Reaksi berbeza diluahkan para pemimpin pembangkang. Mereka menganggap apa yang dibuat pemimpin tadi tidak salah. Islam tidak menghalang orang bukan Islam membaca ayat-ayat suci al-Quran.

“Sesiapa pun boleh baca al-Quran sama ada orang Islam atau bukan Islam, dan al-Quran bukan hak orang Melayu atau Arab, cuma bahasa al-Quran kebetulannya bahasa Arab, maka kelihatan ganjil jika dibaca orang bukan Islam yang biasanya tidak tahu bahasa Arab”, kata seorang ulama’ terkemuka sebuah parti pembangkang.

“Kalau nak kira tak betul, kita orang Melayu (Islam) sendiri masih ramai tak betul (bacaan).  Kalau tak betul, perbetukanlah bacaannya, bukannya dikecam”, katanya lagi.

Pandangan serupa turut diajukan seorang pemimpin partinya di Perak. Baginya usaha pemimpin bukan Islam itu mempelajari al-Quran sepatutnya digalakkan.

“Apa yang berlaku ialah intonasi dia dan cara sebutan tersalah. Itu bukannya isu besar (penghinaan). Kalau salah betulkanlah. Kalau salah baca dan terus suruh hentikan, bila seseorang itu nak fasih dan nak jadi pandai?” soalnya, yang juga bertaraf ulama’.

Malangnya rasional ini nampaknya amat sukar diterima para pemimpin Melayu/Islam dari kalangan parti lawan. Mereka bukan sahaja terus menghukum pemimpin bukan Islam tadi sebagai cuba mempersendakan ayat suci dan memperalatkannya untuk tujuan politik, malah seolah-olah cuba menutup terus peluang dan ruang kepada mana-mana orang bukan Islam mendekati al-Quran.

Ada pemimpin tinggi agama malah mempersoalkan, apa hak pemimpin politik bukan Islam itu membaca ayat al-Quran dalam ceramah politiknya sedangkan dia sendiri tidak beriman kepada Islam?

Di sinilah timbul persoalan demi persoalan. Sebagai anggota masyarakat yang bagaikan tersepit di tengah-tengah pandangan bertentangan antara dua golongan ulama’ dan pemimpin, kita berhak dijelaskan apa pendirian sebenar dalam perkara ini yang bertepatan dengan hukum Islam dan prinsip dakwah Islam.

Dalam dunia serba maju dan terbuka kini, masyarakat tidak lagi gemar dipaksa untuk menerima bulat-bulat sesuatu penjelasan atau “hukuman sembrono”, terutama yang dirasakan dibuat atas kepentingan politik mana-mana pihak. Masyarakat sudah mampu berfikir dan merasional sendiri sesuatu perkembangan yang berlaku.

Untuk berlaku adil, penulis meringkaskan pendapat peribadi dalam pertikaian ini. Cuma di sini disenaraikan beberapa persoalan berkaitannya. Terpulang kepada para pembaca untuk mencari dan memikirkan jawaban-jawabannya, berbekalkan keimanan dan keikhlasan kepada agama ini.

Pertama, apakah semua umat Islam sendiri (terutama para pemimpin politik Islam) membaca al-Quran? Jika jawabannya tidak, maka bukankah satu tamparan apabila seorang bukan Islam bersedia mempelajari al-Quran, kemudian menjadikannya sandaran hujah dalam mengingatkan umat Islam?

Kedua, apakah semua orang Islam yang membaca al-Quran itu menjaga segala adabnya, sama ada lahir atau batin? Apakah mereka melafazkannya dengan betul?

Ketiga, apakah semua yang membaca dengan betul itu faham isu dan makna al-Quran itu?

Keempat, apakah semua yang faham makna itu membaca dengan niat betul? Bukan niat mempertandingkannya, atau mencari keuntungan duniawi darinya?

Kelima, jika dipersoalkan tentang keimanan seseorang yang membaca al-Quran, apakah yang betul bacaan, faham makna dan betul niatnya itu benar-benar beriman dan beramal dengan ayat-ayat yang dibaca?

Bukti keimanan ialah melaksanakan apa yang dititahkan Tuhan dalam al-Quran. Apakah umat Islam sendiri mengamalkan segala suruhan itu?

Ataukah mereka sekadar tahu membacanya sahaja. Ertinya, jika di atas sandaran itu, bukan sahaja pemimpin politik bukan Islam tadi yang wajar dipersoalkan atas keimanan terhadap al-Quran.

Kemudian persoalkan juga, jika bukan Islam dilarang dari membaca dan memahami al-Quran, sama ada disebabkan ketiadaan iman atau ketidaksucian jasad mereka, bagaimana mereka mahu faham dan mendalami Islam, serta mendekati Islam?

Kita pernah didedahkan dengan kisah sebegitu ramai tokoh terkemuka bukan Islam yang akhirnya memeluk Islam selepas mengkaji al-Quran. Bagaimana mereka berkesempatan mengkajinya sekiranya sedari awal mereka dihalang memegang atau membaca kitab suci itu?

“Saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenal al-Quran melalui kitab berkenaan, cuba dihalang”, akhbar memetik ulasan pemimpin bukan Islam itu, sekaligus menerangkan niatnya atas tindakan itu.

Maka persoalan besar yang memerlukan penjelasan ialah salahkah bagi orang bukan Islam membaca al-Quran?

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan Al-Muslimah, Mei 2009 di ruangan ‘Pendapat’ dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment