Monday, December 1, 2008

Masjid Cina pemangkin dakwah, pemecah benteng perkauman


Oleh: Mohd Nasir Awang

DALAM salah satu hadisnya yang masyhur berkaitan keutamaan menuntut ilmu, Rasulullah saw menggalakkan umatnya memburu ilmu pengetahuan walau pun terpaksa mengembara ke negara sejauh China.

Meski pun perjalanan antara Semenanjung Tanah Arab dengan negara itu kini memakan masa hanya beberapa jam, hakikat hadis tersebut hendaklah difahami dalam konteks zaman Baginda saw lebih 1400 tahun lalu. Dengan menyarankan umat Islam bermusafir hingga ke China itu, Rasulullah saw mungkin bermaksud menggambarkan bahawa tuntutan mencari ilmu tidak mengenal batas sempadan negara mahu pun kepayahan perjalanan.

Dari perspektif berbeza, hadis itu juga mengajak kita berfikir bahawa tentu tersirat suatu hikmah sangat besar mengapa Baginda saw memilih untuk menyebut negeri China sebagai destinasi yang wajar dipertimbangkan umatnya untuk mencari ilmu. Sedangkan di zaman itu sudah ada puluhan negeri lain serata dunia yang dianggap maju dan bertamadun.

Apakah mungkin Rasullullah saw sudah dapat mencium kehebatan bangsa berkenaan, terutama dalam membekalkan ilmu-ilmu yang dapat dimanfaatkan umat Islam? Dinilai dari sudut itu, bermakna hadis tersebut adalah satu pengiktirafan Baginda terhadap kemajuan ilmu dimiliki China ketika itu.

Atau mungkinkah sedari kala itu Rasullullah saw sudah melihat bangsa Cina sebagai kaum yang sangat berpotensi didampingi dan dijadikan sasaran dakwah Islam?

Jika gesaan mendampingi kaum Cina itu dianggap satu cabaran buat umat Islam, kita di Malaysia agak beruntung kerana sudah tidak perlu mengembara ke negara itu untuk berbuat demikian. Di negara kita sendiri, kaum Cina membentuk lebih sepertiga komposisi penduduk.

Cuma agak malang, kaum majoriti Melayu bukan sahaja ketinggalan di belakang mereka dalam perlumbaan duniawi, malah turut gagal dalam misi dakwah menyampaikan kebaikan Islam kepada kaum Cina. Selepas sudah hampir satu abad berinteraksi dan hidup bersama, kita masih gagal memanfaatkan peluang itu untuk mempesonakan mereka dengan kehebatan agama Islam.

Salah satu punca dikenalpasti ialah kekurangan mekanisme dakwah yang mantap khusus untuk kaum tersebut. Sebab itu agak kena pada masanya apabila akhir Oktober lalu, Ahli Parlimen Kulim/Bandar Baharu, Zulkifli Nordin, mencadangkan agar kerajaan membina sebuah masjid khusus untuk Cina Muslim di pusat bandar Kuala Lumpur. Segala aktivitinya termasuk kuliah dan khutbah Jumaat dicadangkan menggunakan bahasa Mandarin.

Bagi Zulkifli, langkah itu akan dapat menarik masyarakat Cina yang menghuni kota raya mendekati Islam serta akhirnya memeluk agama suci ini.

Cadangan itu bagaimana pun dipertikaikan. Ada yang menganggap ia menggalakkan sifat perkauman apabila dikhususkan kepada sesuatu kaum sahaja. Dalam Islam, kata mereka, masjid adalah tempat untuk menyatukan semua bangsa.

Ada pula yang mempertikaikan dari sudut penggunaan bahasa pengantarnya. Kononnya penggunaan bahasa Mandarin membelakangkan bahasa kebangsaan yang sepatutnya difahami setiap warga negara ini.

Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA) bagaimana pun ada pendirian berbeza. Naib Presidennya, Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah berkata, usaha membina masjid Cina sebenarnya amat penting dalam konteks negara ini. Kewujudannya akan dapat mengubah fahaman sempit dan persepsi salah kebanyakan rakyat Malaysia bahawa agama Islam hanya milik orang Melayu, atau hanya boleh dikembangkan menggunakan bahasa Melayu.

“Dengan (pembinaan masjid) itu, usaha dakwah lebih mudah dijalankan kepada kaum Cina kerana terdapat tempat rujukan bagi mereka mendapatkan gambaran Islam yang sebenar”, katanya.

Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin turut bersetuju dengan cadangan pembinaan masjid itu. Baginya usaha itu akan membantu golongan Muslim bukan Melayu mendalami agama Islam dengan lebih berkesan.

Baginya, penubuhan masjid itu adalah langkah terbaik kerana pengurusan masjid yang dikendalikan golongan tersebut sendiri lebih memahami masalah yang dihadapi komuniti Cina Muslim. Bahkan, pengembangan agama Islam menjadi lebih mudah melalui penggunaan bahasa yang mudah mereka fahami.

Sebenarnya masjid pertama seumpamanya di negara ini sudah pun terbina di Rantau Panjang, Kelantan. Menggunakan sebahagian besar seni bina Cina sebagai terasnya, masjid pelbagai budaya yang dikenali juga dengan Masjid Beijing itu dianggarkan menelan kos RM9 juta. Ia sudah hampir siap dan telahpun digunakan bermula Ramadhan lalu. Seorang imam dari China didatangkan khas untuk mengimani solat terawih di situ.

Ia bagaimana pun turut tidak terlepas daripada nilaian negatif kalangan tertentu. Ada yang mengkritik reka bentuknya sebagai satu kecelaruan seni bina yang menyimpang dari tradisi dan meminggirkan akar umbi tradisi Melayu yang berkait rapat dengan Islam di negara ini. Ia dianggap terasing dari seni bina setempat dan terasing dari persekitaran di tengah-tengah masyarakat Melayu tradisional.

Bagi kita, itulah sebenarnya punca utama kegagalan dakwah Islam kepada kaum bukan Melayu. Kita terlalu mengagungkan fahaman kemelayuan itu sehingga seolah-olah menetapkan Islam di Malaysia mestilah berindentitikan Melayu sahaja.

Demi kebaikan dakwah Islam, fahaman salah itu mesti dihapuskan. Sudah sampai masanya kita melihat secara positif kewujudan masjid Cina sebagai pemangkin kepada usaha dakwah lebih efektif.

Kewujudan masjid beridentitikan Cina di tengah-tengah persekitaran Melayu juga sebenarnya memancarkan lagi bahawa Islam itu agama universal. Akan terasa Islam itu dipunyai seluruh komuniti tanpa mengira perbezaan bahasa mahu pun budaya. Mudah-mudahan hakikat itu akan memecahkan benteng perkauman yang sangat kebal di negara ini selama ini.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan Al-Muslimah, Bil: 210, Disember 2008 di ruangan ‘Pendapat’ dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment