Monday, December 1, 2008

Kepimpinan bukan di waktu rasmi sahaja


Oleh: Mohd Nasir Awang

Akhir-akhir ini, kemelut kepimpinan semakin manjadi isu yang hangat diperkatakan.  Pertikaman lidah, tuduh menuduh, cabar mencabar berlaku secara terang-terangan. Malah ada yang menawar diri menjadi pemimpin dengan menikam lawan dari belakang.

MUSLIMAH berasa terpanggil untuk mengupas persoalan ini. Wakil MUSLIMAH, Mohd Nasir Awang telah berkesempatan menemubual Ketua Pegawai Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Dr. Johari Mat dalam satu wawancara eksklusif yang diadakan di Kota Bharu, Kelantan.

Al-Muslimah: Maksud kepimpinan dari sudut bahasa dan istilah syarak.
Dr. Johari: Kepimpinan berasal dari perkataan ‘pimpin’. Memimpin bererti mengurus, mendidik, menunjuk jalan kepada kebaikan dan pada waktu yang sama memberitahu perkara tidak baik supaya dijauhi. Sebab itu, Nabi s.a.w sebagai pemimpin, kepimpinannya adalah (berteraskan) dua perkara. Dia tunjuk apa yang baik dan dia suruh buat. Baginda juga menjelaskan perkara yang buruk, dia sendiri menganjur supaya tidak melakukan dan mencegahnya supaya tidak berlaku. Itu maksud kepimpinan. Dia (Rasullullah) menjadikan dirinya sendiri sebagai contoh kepada umatnya.

Al-Muslimah: Bagaimana dengan tanggungjawab seorang pemimpin?
Dr. Johari: Dalam qiyadah (kepimpinan), ada kewajiban, ada tanggungjawab dan haknya. Hak yang dia perlu dapat dan kewajiban yang dia kena laksanakan.

Kewajibannya ialah dia kena memberi perhatian sepenuh masa untuk memimpin masyarakat yang dia dapat amanah dalam bentuk yang besar atau kecil, mengikut ukuran dia. Jadi kepimpinan ini bukan sahaja di waktu rasmi. Tidak! Ia berterusan, 24 jam, dalam bahasa mudahnya.

Apabila dia menjadi pemimpin, maka dialah orang pertama akan disoal dan ditanya di hadapan Allah dan juga masyarakat manusia. Kedua-dua soalan ini sangat besar dan berat kepada seorang pemimpin.

Boleh tawar diri jika layak jadi pemimpin

Al-Muslimah: Bolehkah jawatan pemimpin itu diminta?
Dr. Johari: Dalam hadis Rasullullah s.a.w menyebut, maksudnya, sesiapa yang meminta untuk sesuatu jawatan atau pemimpin, Allah Ta’ala akan serah kepadanya dan Allah tidak akan bantu.  (Ertinya) kalau dia tidak layak dan meminta, Allah Ta’ala akan beri juga (tetapi) ketika itu Allah tidak akan bantu.

Sebaliknya, orang yang layak dan diberi kepercayaan oleh orang, (sedangkan) dia tidak minta (jawatan) tetapi dia ditunjukkan, dilantik, Allah akan bantu dia. Sebab itu kita tengok, sekiranya seseorang itu meminta untuk menjadi pemimpin, dan dia tidak layak, kemungkinan dia dapat menjadi pemimpin dan Allah serah kepadanya untuk jadi pemimpin, tapi Allah tidak tolong.

Al-Muslimah: Bagaimana dengan trend sekarang ini menawarkan diri untuk dipilih? Bukankah itu meminta untuk dipilih?
Dr. Johari: Itu tidak menjadi halangan sekiranya dia seorang yang layak. Misalnya, dia tengok keadaan masyarakat yang tidak menentu dan dia rasa dia bertanggungjawab, lalu dia menawarkan diri, itu tidak jadi masalah.

Al-Muslimah: Sebagaimana dalam kes Nabi Yusof a.s?
Dr. Johari: Ya, Nabi Yusof, dia tidak jadi masalah. (Ataupun) dia boleh terima kalau orang yang nak calonkan dia, sebagaimana berlaku kepada Saidina Ali k.a.w dan Saidina Osman r.a.  Kerana orang tanya, bersedia tak (untuk dipilih)? Kalau bersedia, okay.

(Atau) kalau dia tengok orang dalam suasana kekalutan dan mungkin jawatan (kepimpinan) itu akan terlepas kepada orang yang tidak munasabah, boleh membawa kepada rosak (masyarakat) dan dia rasa dia lebih baik, dia boleh menawarkan diri.

Al-Muslimah: Hujah inilah yang selalu digunakan pemimpin politik. Dia rasa orang lain tak berapa layak, kalau diberikan kepimpinan kepada orang lain, akan rosak binasa. Jadi dia menawarkan diri. Ukuran kelayakan kepimpinan itu seolah-olah sudah diambil mudah. Apakah kecenderungan itu baik untuk masyarakat?
Dr. Johari: Sebenarnya kepimpinan ini kita ukur dengan agama. Ramai orang ukurnya dengan ukuran yang berbagai. Pemahaman itu perlu kita perbetul semula dengan kefahaman Islam, agama kita. Islam ada syaratnya sendiri. Yang pertama orang berilmu, yang kedua berakhlak, yang ketiga takwa, yang keempat amanah, yang kelima jujur, ikhlas. Bukan mengukur dengan perasaan.

Sekarang mungkin ramai orang yang melihat dari sudut yang berbeza dari yang dikendaki oleh agama Islam.  Mungkin setiap orang rasa dia berhak, dia rasa dialah paling amanah, dia paling bagus. Yang itu perasaan kita sahaja. Kita kena tengok, ukur diri kita dengan agama.

Dan orang yang memahami Islam, dia merasakan (kepimpinan) ini adalah satu tugas dan ibadatnya kepada Allah. Jadi apabila dia diberi tampuk pemerintahan, kuasa, dia akan jadikan dengan kuasa itu dia boleh masuk syurga, di samping ibadat lain.

Apabila perasaan ini ada, orang (pemimpin) akan jadi betul dengan Allah. Sebab itu seorang yang jadi pemimpin, sebagaimana dia nak masuk syurga dengan sembahyang dia, maka dia tempel satu lagi, masuk syurga dengan memerintah. Selama mana orang itu merasai dia nak masuk syurga sebagai pemimpin, dia akan memastikan apa yang dia buat kena dengan kehendak Allah. Kalau kita boleh pacak di situ, selesai amanah kepimpinan kita.

Pilih pemimpin berdasarkan harta adalah khianat  

Al-Muslimah: Ada kecenderungan masyarakat kini menentukan kelayakan seseorang pemimpin yang nak dipilih itu berdasarkan keupayaan material. Orang yang ada kekuatan kewangan, orang itulah yang cenderung dipilih.
Dr. Johari: Ini pun telah diberi amaran oleh Rasullullah s.a.w. Pilih pemimpin jangan berdasarkan kepada anak-beranak, jangan berdasar kepada harta dan kedudukan, tetapi berdasarkan pada kelayakan. Kalau kita berdasar kepada anak-beranak, itu tidak diterima sebagai kelayakan.

Malah Rasullullah s.a.w sebut, (apabila) ada orang yang lebih berwibawa untuk memimpin, mempunyai syarat yang baik dan lebih baik daripada orang lain, tiba-tiba kita tak pilih dia kerana dia tiada duit, tidak ada kedudukan, tak ada apa-apa dan kita pilih orang lain yang ada duit, ada harta dan pangkat atau keturunan, maka pemilih-pemilih itu telah mengkhianati Allah dan Rasul.  Mereka bukan mengkhianati orang itu, tetapi mengkhianati Allah dan Rasul.

Kepimpinan ini bukan benda main-main. Kerana itu dikatakan jika pemimpin itu baik, masyarkat akan turut baik. Kalau pemimpin rosak, masyarakat akan turut punah. Pemimpin merupakan nadi kepada sesebuah tempat atau negara.

Al-Muslimah: Konteks hadis tadi hanya tertakluk untuk individu atau boleh diaplikasi terhadap pertembungan antara organisasi atau kumpulan?
Dr. Johari: Boleh semua, kerana yang dikehendaki ialah siapa yang diredhai Allah dan Rasul.  Orang yang diredhai Allah dan Rasul mestilah dia berdasarkan kepada agama, kepada Islam.  Dalam konteks kita sesama kumpulan Islam pun kena cari orang yang paling layak berdasarkan kepada ilmu, kepada kewarakan, keupayaan pentadbiran dan kepintaran. Kalau kita tidak ambil benda ini, kita ambil unsur-unsur kewangan, kekayaan, kepimpinan akan menjadi rosak.

Kerana itu Nabi s.a.w ada sifat ‘fatonah’ (kebijaksanaan), dia pintar dalam menyelesaikan semua masalah. Sama ada dia selesai sendiri atau minta tolong orang, itu terpulang. Dia pentadbir.

Sifat-sifat Nabi yang lain ialah sidiq, amanah dan tabligh. Dia tak sebut (sifat) harta di sini.  Sebab itu mudah saja kita nak tahu sifat pemimpin. Tengok sifat Nabi, sidqun, amanah (jujur), tabligh, dan fatonah (bijaksana).

Kena ada unsur-unsurnya. Apabila unsur itu ada, baru dia boleh jadi pemimpin. Kalau sidiq (jujur) ada, tapi tabligh tak ada, tak menyampaikan mesej, tak menyampaikan peraturan, tak boleh juga. Tablighnya ada tapi tak cerdik, tiada fatonah, pun tidak boleh juga. Mesti ada keempat-empat itu, mengikut kadar masing-masing.

Sebenarnya empat sifat Nabi itu adalah sifat pemimpin. Kalau kita hendak pilih pemimpin, begitulah sifatnya. Tapi kalau tidak ada (sifat itu) turunkanlah, tapi jangan sampai tak ada langsung.

Umat Bani Israel pernah komplen kepada nabi mereka. Mereka kata tolonglah beri kepada kami seorang pemimpin, untuk berperang. Lalu Allah kata, ‘Thaluta malika’- nak lantik Thalut sebagai pemimpin.

Mereka komplen, macam mana nak lantik Thalut sebagai pemimpin, dia orang sesak (miskin)?

Ertinya, masalah kewangan ini sudah jadi teras pemikiran manusia di zaman Bani Israel dulu.  Nak jadi pemimpin mesti orang kaya. Jadi perangai ini perangai Bani Israel!

Al-Muslimah: Akhir sekali apa nasihat Dr. kepada masyarakat umum terutama tanggungjawab memilih pemimpin?
Dr. Johari: Pertama, orang Islam hendaklah pilih pemimpin sebagaimana yang dikehendaki atau diajar oleh Allah SWT. Untuk mengetahui atau mengenali sifatnya, maka kita kena belajar, kena membaca dan kena ada pengetahuan. Jangan kita utamakan kehendak kita, kerana pemimpin yang kita pilih akan membawa kita sama-sama di akhirat kelak.

Jika dia tidak selesai urusan dunia maka kita sebagai orang memilihnya akan ditanya Allah di akhirat nanti, mengapa kita memilih si polan. Orang yang silap memilih akan menyesal tidak habis-habis, manakala orang yang betul memilih akan gembira sepanjang masa.

Kita perlu ingat, memilih pemimpin bukan perkara main-main atau suka-suka, tetapi kita memilih untuk kita menuju ke akhirat dan melibatkan persoalan syurga dan neraka. Tak guna kita memilih orang yang tidak diredhai Allah.
           
(Artikel ini disiarkan majalah Al-Muslimah, Bil: 210, Disember 2008 di ruangan ‘TOPIK’ dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment