Tuesday, April 30, 1991

Visi Pemerintahan Seorang Ulama


“DAN kalau sekiranya penduduk negeri itu beriman serta bertaqwa, pasti Kami akan membukakan kepada mereka (pintu kurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami) lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang telah mereka usahakan.”
(Maksud Al-Quran Surah Al-A’raf: 96)

Pertama sekali saya ingin mengambil kesempatan ini bagi mengucapkan Alhamdulillah, satu rakaman kesyukuran yang tidak terbatas, kepada Allah Azza wa Jalla, Tuhan Yang Maha Penyayang. Belanjawan kali ini memberikan erti yang besar kerana ianya mencerminkan cita-cita dan harapan kerajaan Perpaduan Ummah yang baru dibentuk, dengan pendekatan baru di atas hasrat untuk membawa negeri Kelantan dan rakyatnya ke satu tahap pembangunan ekonomi dan pembangunan manusia yang seimbang.

Dengan belanjawan ini saya berharap negeri Kelantan akan “Membangun Bersama Islam” dalam semua sudut dan membawa rahmat serta kesejahteraan kepada rakyatnya, insya Allah. Satu belanjawan yang bukan sahaja mementingkan pertumbuhan (growth) tetapi juga pengagihan kekayaan yang lebih saksama dan peningkatan spiritual rakyat yang akan menggerakkan pembangunan material yang seimbang dan bersepadu.

Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jutaan terimakasih kepada rakyat Kelantan seluruhnya yang telah bekerjasama dengan begitu baik bagi membolehkan pilihan raya umum baru-baru ini berjalan dalam keadaan aman damai. Penghargaan yang tinggi saya ucapkan kepada semua pihak, terutama para anggota keselamatan sepanjang pilihan raya itu.

Mewakili anggota-anggota kerajaan, saya ingin mengucapkan terimakasih juga kepada para pengundi yang telah memberikan kepercayaan kepada kami semua untuk duduk di sini bagi memikul amanah kepimpinan bagi negeri Kelantan untuk tempoh lima tahun akan datang.

Sehubungan dengan itu, suka saya mengingatkan kita semua bahawa mengikut ajaran Islam yang kita anuti, Dewan Undangan Negeri atau Parlimen bukanlah satu tempat untuk mengadakan undang-undang dan peraturan baru yang kononnya belum wujud. Kerana sumber undang-undang dan peraturan untuk manusia telah pun ada, diadakan oleh Allah yang telah menciptakan manusia itu sendiri.

Dewan ini tidak lebih dari tempat memproses pemikiran Ahli-Ahli Yang Berhormat sekalian untuk tujuan mencari jalan menyediakan tatacakap pelaksanaan kepada undang-undang yang telah sedia ada itu.

Ibarat sebuah kilang kayu atau kilang besi. Kedua-duanya didirikan bukan untuk mencipta kayu atau besi. Kayu atau besi telah pun ada dan disediakan oleh Allah. Kedua-dua kilang ini didirikan hanya untuk memproses kayu atau besi mentah yang telah sedia ada itu, sama ada untuk dijadikan perabot atau alatan besi yang berbagai-bagai.

Begitulah halnya dengan Dewan-Dewan Undangan yang berselerak di seluruh dunia ini. Sepatutnya Dewan-Dewan ini dibangunkan bukannya untuk mengadakan undang-undang yang belum ada sama sekali. Undang-undang dan prinsip pokoknya telah ada, sama tarikhnya dengan tarikh adanya manusia. Cuma bagaimana cara dan bentuk pelaksanaannya yang perlu dimesyuarat dan dibincangkan.

Oleh itu maka sifat mulia yang biasanya disandarkan kepada Dewan-Dewan seperti ini dengan disebut sebagai “Dewan Yang Mulia”, tidaklah cukup kemuliaan Dewan ini kalau dari awal-awal lagi kita pergunakan Dewan seperti ini untuk mengadakan perkara yang telah sedia ada, seperti yang terdapat dalam al-Quran dan Hadis (diadakan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala sendiri yang turut mengadakan manusia serta alam seluruhnya).

Marilah kita sama-sama berusaha menjadikan Dewan kita ini Dewan yang benar-benar mulia, mulia di sisi Allah dan di sisi manusia, dengan menjunjung semua titah perintah Allah pada setiap masa mesyuarat kita dijalankan. Di mana dengan bakti seperti inilah dapat kita cagarkan pada hari yang disifatkan oleh Allah dalam Surah Asy-Syu’ara ayat 8:“Harta benda dan anak pinak tidak dapat memberikan pertolongan lagi”, untuk mendapat rahmat dan kasihan belas Allah Azza wa Jalla.

Inilah titik perbezaan pokok di antara pemikiran Islam dan pemikiran sekular. Pemikiran Islam mengajak manusia menerima al-Quran dan al-Hadis sebagai undang-undang yang telah dicipta khusus untuk kita. Kita hanya sekadar berfikir untuk melaksanakan apa yang telah disediakan.

Manakala pemikiran sekular meletakkan manusia setaraf dengan tuhan yang berkelayakan untuk ikut membuat undang-undang bagi dipakai oleh manusia walau pun undang-undang langit telah pun sedia ada dan diakui bahawa manusia tidak dijadikan oleh diri mereka sendiri.

Berdasarkan hakikat ini saya telah memperkenalkan beberapa pembaharuan, baik dalam dasar-dasar yang telah diumumkan mahu pun perkara-perkara yang dibentangkan di dalam belanjawan ini.

Antaranya ialah, kerajaan negeri telah mengambil keputusan tidak akan mengeluar atau memperbaharui lesen permit untuk sebarang bentuk judi di negeri ini. Pengharaman judi ini hendaklah tidak dilihat dari sudut agama semata-mata. Ia hendaklah juga dipandang dari sudut ekonomi dan sosial.

Kegiatan judi adalah satu pembocoran kepada aliran modal, satu penyelewengan penggunaan sumber-sumber dan kegiatan kaunter produktif yang sia-sia.

Sebelum nasib pembeli tiket judi ini berubah, nasib para pengusaha judi ini lebih terdahulu dijamin. Ketagihan judi akan menyebabkan seseorang mungkin menghabiskan pendapatan harian yang diperolehinya dengan mengharapkan keuntungan berganda, dengan melupakan anak dan isteri yang mungkin sedang kelaparan di rumah.

Bayangkan jutaan ringgit setahun mungkin mengalir dari wang rakyat negeri ini, tanpa membuahkan apa-apa nilai hasil.

Langkah ini hendaknya menjadi satu isyarat bahawa kerajaan negeri berazam melahirkan rakyat yang berusaha mengubah nasib mereka melalui usaha dan kerja keras, melalui kegiatan produktif dan bukannya pengharapan kepada nasib yang tidak menentu.

Ia juga sebagai langkah awal untuk menunjukkan adanya batasan halal dan haram dalam semua urusan hidup, termasuk dalam urusan belanjawan dan kewangan negeri.

Kerajaan negeri juga telah mengambil keputusan untuk memindahkan akaunnya yang disimpan di pelbagai bank sebelum ini secara berperingkat-peringkat kepada Bank Islam. Ini dimulakan dengan memindahkan Akaun Simpanan Tetap ke Bank Islam secara berperingkat-peringkat bermula dari 1 Januari 1991 nanti. Bagaimana pun, Akaun Simpanan Semasa akan diteruskan di bank-bank yang sedia ada untuk masa ini.

Begitu juga, kerajaan akan melancarkan satu tabung baru tidak lama lagi yang dinamakan Tabung Amanah Serambi Mekah yang akan berfungsi menerima semua jenis sumbangan kewangan dari semua pihak.

Penubuhan tabung ini bukan bermakna kewangan Kerajaan negeri terlalu dhaif. Tujuan penubuhan tabung ini adalah sebagai memenuhi tuntutan pelbagai pihak yang sangat tinggi keinginan mereka untuk sama-sama menyumbangkan bakti bagi memajukan negeri ini ekoran hasrat kerajaan untuk menjadikan Islam sebagai asas pentadbiran.

Ini adalah selaras dengan konsep penggemblengan tenaga dan sumbangan semua pihak bagi mendaulatkan kebaikan seperti yang diajar oleh Islam. Di mana, sifat suka berlumba-lumba ke arah kebajikan – fastabikul khairat – sentiasa kukuh tersemai di hati orang-orang yang beriman.

Ini sudah tentu menjadi satu fenomena baru yang perlu dikembangkan dan langkah ini adalah untuk menyahut seruan masyarakat yang sedang tertunggu-tunggu untuk ikut menanam saham dalam perubahan yang kita terokai sekarang.

Kewangan tabung ini boleh digunakan termasuk untuk mendirikan bangunan sekolah-sekolah agama, bantuan kepada rakyat termiskin, pembangunan masyarakat luar bandar, program jaya diri para belia dan lain-lain.

Oleh itu, sukacita saya menyeru seluruh lapisan masyarakat di mana sahaja mereka berada supaya memberikan sumbangan bakti kepada tabung ini dalam bentuk derma, derma kekal, hadiah, sedekah, zakat dan lain-lainnya. Kerajaan negeri juga akan berunding dengan Kerajaan Pusat supaya sumbangan yang diberikan kepada tabung ini dapat dikecualikan dari cukai pendapatan.

Sumbangan interest bank juga diterima dan akan diasingkan khusus untuk digunakan bagi membina jalan-jalan kampung, jambatan dan lain-lain infrastruktur yang melibatkan kepentingan umum.

Dengan Anggaran Perbelanjaan, Belanjawan 1991 mengalami kekurangan sebanyak 47,719,550 atau 5.99%. Tidak boleh dinafikan bahawa kekurangan ini tetap menggambarkan keadaan kewangan yang kurang menggalakkan. Tetapi memandangkan keadaan ekonomi negara yang bertambah baik pada keseluruhannya, Kerajaan yakin keadaan kewangan bagi tahun 1991 akan lebih baik daripada apa yang dianggarkan.

Di samping itu, saya berseru kepada semua pegawai-pegawai agar mengadakan suatu perancangan yang rapi supaya pengurusan kewangan di jabatan masing-masing dapat dijalankan dengan sempurna dan berkesan. Sifat jimat cermat haruslah diamalkan sepanjang masa supaya peruntukan-peruntukan tambahan tidak diperlukan. Segala peraturan hendaklah diikuti supaya pengurusan kewangan sentiasa teratur.

Punca hasil negeri sendiri ialah sebanyak $62,176,550 atau 48.3%. Punca-punca yang terbesar ialah hasil dari perhutanan, tanah dan bekalan air. Punca dan jenis hasil-hasil lain adalah terhad kerana Kerajaan Negeri tidak seperti Kerajaan Persekutuan, tidak dibenarkan mengutip mana-mana hasil seperti cukai langsung dan tidak langsung, melainkan seperti yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Oleh itu hutan adalah punca utama pendapatan dan negeri Kelantan bernasib baik kerana mempunyai kawasan hutan yang luas iaitu lebih kurang 900,000 hektar atau 60.4% daripada keluasan negeri Kelantan.

Sebanyak 634,000 hektar dijadikan Hutan Simpanan Kekal untuk kegunaan jangkamasa panjang dan mengawal sistem ekologi. Bagi menentukan hasil hutan berpanjangan dan dapat ditingkatkan serta mengelakkan penyelewengan-penyelewengan, pengeluaran kayu akan dikawal dengan lebih rapi dan kemas lagi.

Oleh kerana hutan adalah satu sumber semulajadi yang boleh diperbaharui, maka Jabatan Perhutanan Negeri sekarang sedang mengurus dan membangun semula hutan-hutan tersebut melalui berbagai projek, termasuklah projek hutan kompensatori.

Di samping itu satu akta telah diterima pakai oleh Kerajaan negeri supaya langah-langkah tertentu diambil bagi mengekalkan sumber perhutanan terutama sekali melalui projek penanaman semula. Usaha-usaha ini adalah semata-mata bertujuan untuk mengekalkan sumber perhutanan agar terus berkekalan bagi kegunaan generasi akan datang.

Punca hasil yang kedua besar ialah yang berkaitan dengan tanah. Bagi tahun 1991 adalah dijangka pungutan daripada pelbagai kutipan tanah akan bertambah dan dianggarkan sebanyak $13.7 juta akan dapat dikutip. Ini adalah kerana semua Pejabat Tanah sedang meningkatkan tindakan-tindakan memungut hasil tanah bersekali dengan tunggakan-tunggakan.

Usaha ini akan lebih berkesan pada tahun 1991 kerana semua Pejabat-Pejabat Tanah telah dilengkapi dengan komputer-komputer yang boleh menyimpan data-data yang diperlukan bagi mengesan tunggakan-tunggakan serta boleh mempercepatkan proses pungutan berbagai hasil berkaitan dengan tanah.

Selain daripada perhutanan dan tanah, Kerajaan Negeri juga mendapat hasil daripada bekalan air yang diselengarakan oleh Jabatan Kerjaraya. Bagi tahun 1991, pendapatan dari sumber air dijangka bertambah kerana pertambahan bilangan pengguna kepada 90,000 orang berikutan siapnya loji-loji bekalan air yang baru di seluruh negeri.

Di samping itu, Bahagian Bekalan Air di JKR sekarang ini sedang dilengkapi dengan komputer mini yang akan mempercepatkan proses bilangan dan akan merekod tunggakan dengan lebih kemaskini. Dengan ini diharapkan prestasi pungutan hasil akan bertambah baik.

Oleh kerana bekalan air merupakan keperluan asas kepada rakyat, maka kerajaan negeri terus juga mengadakan kemudahan itu sebaik mungkin tanpa mengira untung rugi, demi kepentingan dan kesejahteraan rakyat.

Justeru, menyedari bahawa prestasi perkhidmatan bekalan air perlu dipertingkatkan dan kecuaian kerajaan terdahulu mengatasi masalah ini dengan segera sehingga mengakibatkan ...

..... taraf organisasi Bahagian Bekalan Air kepada sebuah jabatan penuh. Pemenuhan keperluan kakitangan tambahan bagi mempastikan Jabatan Bekalan Air yang baru ini benar-benar berkesan sedang diselenggarakan dengan bantuan pihak MAMPU.
                                                    
Dalam usaha mencari punca hasil yang baru, kerajaan baru-baru ini telah menubuhkan satu Jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Pegawai Kewangan Negeri untuk mengkaji punca-punca hasil, sama ada yang sedia ada atau yang baru, dan akan membuat perakuan kepada kerajaan negeri supaya tindakan-tindakan sewajarnya diambil bagi meningkat dan menambahkan hasil negeri.

Sukacita saya maklumkan bahawa apabila Barisan Nasional mengambil alih negeri Kelantan pada tahun 1978, hutang kerajaan negeri hanya berjumlah sebanyak $74,484 juta. Tetapi apabila kita mengambil alih pentadbiran baru-baru ini, hutang negeri Kelantan sudah meningkat sebanyak 1,027% menjadi $760,110 juta.

Peruntukan bagi Majlis Agama Islam telah ditambah dan peruntukan bagi lain-lain badan dan agensi yang berkaitan dengan pembangunan Islam juga ditambah, selaras dengan hasrat kerajaan meningkatkan pembangunan insan sebagai titik tolak pembangunan material.

Sebanyak $4,307,000 telah diperuntukkan bagi tahun 1991 untuk Kerajaan Tempatan. Peruntukan sebegini besar diadakan ialah untuk membantu Penguasa-Penguasa Tempatan supaya dapat memberi perkhidmatan yang sempurna kepada penduduk-penduduk di dalam kawasannya.

Sebanyak $6,193,010 dibawa balik semula kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam daripada Pejabat Setiausaha Kerajaan. Ini meliputi peruntukan bagi membayar elaun kepada imam, kakitangan masjid, mubaligh, guru pondok, guru al-Quran, kelas fardhu ain dan lain-lain, termasuklah juga peruntukan bagi aktiviti-aktiviti keagamaan seperti Ujian Tilawah al-Quran, kursus-kursus, tahfiz, penulisan dan penyelidikan dan lain-lain. Tindakan ini diambil kerana sejak dua tahun dahulu peruntukan-peruntukan di atas telah dipindah daripada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan kerana sikap curiga kerajaan pada waktu itu.

Yang terbesar sekali ialah sumbangan kepada Yayasan Islam Kelantan, daripada $12.0 juta pada tahun 1990 kepada $15.0 juta bagi tahun 1991. Pada masa ini Yayasan Islam Kelantan sedang mentadbir 90 buah sekolah agama, iaitu 16 buah sekolah yang mendapat bantuan penuh dan 74 buah sekolah yang dibantu. Sekolah bantuan penuh mempunyai 712 orang guru dan 15,725 orang murid, manakala sekolah yang dibantu pula mempunyai 953 orang guru dan 18,996 orang murid.

Peruntukan yang besar kepada Yayasan Islam Kelantan ini adalah bersesuaian dengan janji dalam pilihan raya baru-baru ini untuk membuka peluang pengajian agama yang lebih banyak, termasuk untuk menambah tenaga pengajar dan membuka kelas-kelas baharu.

Jabatan Kebajikan Masyarakat, yang juga di bawah senarai bersama, mendapat peruntukan sebanyak $4,419,320 bagi tahun 1991. Sebahagian besarnya iaitu $3,501,00 adalah merupakan bantuan kepada individu atau kelompok orang-orang yang kurang bernasib baik meliputi Bantuan Am, Bantuan Sekolah, Bantuan Bencana Alam, Projek Jayadiri, Bantuan Pemulihan Kelompok dan lain-lain bantuan.

Jabatan Hal Ehwal Agama Islam dan peruntukan bagi tahun 1991 bertambah sebanyak $6,556,820 daripada tahun 1990. Pertambahan ini adalah disebabkan pemindahan balik peruntukan dari Pejabat Setiausaha Kerajaan seperti yang disebutkan sebelum ini.

Emolumen jabatan ini bagi tahun 1991 bertambah sebanyak $220,600 kerana selain daripada kebaikan tahunan, satu aktiviti baru iaitu Pentadbiran Undang-Undang Syariah telah diwujudkan. Tujuannya ialah untuk mengasingkan Mahkamah Syariah supaya Mahkamah Syariah akan mempunyai kewibawaannya sendiri.

Dengan lain perkataan kadi-kadi hanya akan bertugas sebagai pengadil dan hakim di Mahkamah-Mahkamah Syariah sepenuh masa. Tugas-tugas pentadbiran seperti pendaftaran nikah cerai, khidmat nasihat, pembangunan keluarga dan lain-lain yang dahulunya dijalankan oleh Mahkamah Syariah, akan diambil alih oleh Bahagian Pentadbiran Undnag-Undang Syariah.

Penubuhan unit baru ini adalah selaras dengan kehendak Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam Malaysia dan telah dipersetujui oleh Jabatan Perkhidmatan Awam dan dijangkakan akan berfungsi mulai tahun 1991.

(Artikel ini adalah sedutan ucapan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, sewaktu membentangkan Belanjawan Negeri 1991 di Sidang Pertama Dewan Undangan Negeri Kelantan, 1990 lalu. Ia dipetik sebagai bab kelima daripada buku ‘Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat - Inspirasi Kebangkitan Ummah Serambi Mekah’ yang diterbitkan oleh Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan, Kota Bharu, Kelantan, 1991)

No comments:

Post a Comment