“DAN kalau
sekiranya penduduk negeri itu beriman serta bertaqwa, pasti Kami akan
membukakan kepada mereka (pintu kurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya dari
langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami) lalu Kami timpakan mereka
dengan azab seksa disebabkan apa yang telah mereka usahakan.”
(Maksud Al-Quran Surah Al-A’raf: 96)
Pertama sekali saya ingin mengambil kesempatan ini bagi
mengucapkan Alhamdulillah, satu
rakaman kesyukuran yang tidak terbatas, kepada Allah Azza wa Jalla, Tuhan Yang
Maha Penyayang. Belanjawan kali ini memberikan erti yang besar kerana ianya
mencerminkan cita-cita dan harapan kerajaan Perpaduan Ummah yang baru dibentuk,
dengan pendekatan baru di atas hasrat untuk membawa negeri Kelantan dan
rakyatnya ke satu tahap pembangunan ekonomi dan pembangunan manusia yang
seimbang.
Dengan belanjawan ini saya berharap negeri Kelantan akan “Membangun Bersama Islam” dalam semua sudut dan
membawa rahmat serta kesejahteraan kepada rakyatnya, insya Allah. Satu
belanjawan yang bukan sahaja mementingkan pertumbuhan (growth) tetapi juga pengagihan kekayaan yang lebih saksama dan
peningkatan spiritual rakyat yang akan menggerakkan pembangunan material yang
seimbang dan bersepadu.
Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan
jutaan terimakasih kepada rakyat Kelantan seluruhnya yang telah bekerjasama
dengan begitu baik bagi membolehkan pilihan raya umum baru-baru ini berjalan
dalam keadaan aman damai. Penghargaan yang tinggi saya ucapkan kepada semua
pihak, terutama para anggota keselamatan sepanjang pilihan raya itu.
Mewakili anggota-anggota kerajaan, saya ingin mengucapkan
terimakasih juga kepada para pengundi yang telah memberikan kepercayaan kepada
kami semua untuk duduk di sini bagi memikul amanah kepimpinan bagi negeri
Kelantan untuk tempoh lima tahun akan datang.
Sehubungan dengan itu, suka saya mengingatkan
kita semua bahawa mengikut ajaran Islam yang kita anuti, Dewan Undangan Negeri
atau Parlimen bukanlah satu tempat untuk mengadakan undang-undang dan peraturan
baru yang kononnya belum wujud. Kerana sumber undang-undang dan peraturan untuk
manusia telah pun ada, diadakan oleh Allah yang telah menciptakan manusia itu
sendiri.
Dewan ini tidak lebih dari tempat memproses pemikiran Ahli-Ahli
Yang Berhormat sekalian untuk tujuan mencari jalan menyediakan tatacakap
pelaksanaan kepada undang-undang yang telah sedia ada itu.
Ibarat sebuah kilang kayu atau kilang besi. Kedua-duanya
didirikan bukan untuk mencipta kayu atau besi. Kayu atau besi telah pun ada dan
disediakan oleh Allah. Kedua-dua kilang ini didirikan hanya untuk memproses
kayu atau besi mentah yang telah sedia ada itu, sama ada untuk dijadikan perabot
atau alatan besi yang berbagai-bagai.
Begitulah halnya dengan Dewan-Dewan Undangan yang
berselerak di seluruh dunia ini. Sepatutnya Dewan-Dewan ini dibangunkan
bukannya untuk mengadakan undang-undang yang belum ada sama sekali. Undang-undang
dan prinsip pokoknya telah ada, sama tarikhnya dengan tarikh adanya manusia.
Cuma bagaimana cara dan bentuk pelaksanaannya yang perlu dimesyuarat dan
dibincangkan.
Oleh itu maka sifat mulia yang biasanya disandarkan
kepada Dewan-Dewan seperti ini dengan disebut sebagai “Dewan Yang Mulia”,
tidaklah cukup kemuliaan Dewan ini kalau dari awal-awal lagi kita pergunakan Dewan
seperti ini untuk mengadakan perkara yang telah sedia ada, seperti yang
terdapat dalam al-Quran dan Hadis (diadakan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala
sendiri yang turut mengadakan manusia serta alam seluruhnya).
Marilah kita sama-sama berusaha menjadikan Dewan kita ini
Dewan yang benar-benar mulia, mulia di sisi Allah dan di sisi manusia, dengan
menjunjung semua titah perintah Allah pada setiap masa mesyuarat kita
dijalankan. Di mana dengan bakti seperti inilah dapat kita cagarkan pada hari
yang disifatkan oleh Allah dalam Surah Asy-Syu’ara ayat 8:“Harta benda dan anak pinak tidak dapat memberikan pertolongan lagi”,
untuk mendapat rahmat dan kasihan belas Allah Azza wa Jalla.
Inilah titik perbezaan pokok di antara
pemikiran Islam dan pemikiran sekular. Pemikiran Islam mengajak manusia
menerima al-Quran dan al-Hadis sebagai undang-undang yang telah dicipta khusus
untuk kita. Kita hanya sekadar berfikir untuk melaksanakan apa yang
telah disediakan.
Manakala pemikiran sekular meletakkan manusia
setaraf dengan tuhan yang berkelayakan untuk ikut membuat undang-undang bagi
dipakai oleh manusia walau pun undang-undang langit
telah pun sedia ada dan diakui bahawa manusia tidak dijadikan oleh diri mereka
sendiri.
Berdasarkan hakikat ini saya telah memperkenalkan
beberapa pembaharuan, baik dalam dasar-dasar yang telah diumumkan mahu pun
perkara-perkara yang dibentangkan di dalam belanjawan ini.
Antaranya ialah, kerajaan negeri telah mengambil
keputusan tidak akan mengeluar atau memperbaharui lesen permit untuk sebarang
bentuk judi di negeri ini. Pengharaman judi ini
hendaklah tidak dilihat dari sudut agama semata-mata. Ia hendaklah juga
dipandang dari sudut ekonomi dan sosial.
Kegiatan judi adalah satu pembocoran kepada aliran modal,
satu penyelewengan penggunaan sumber-sumber dan kegiatan kaunter produktif yang
sia-sia.
Sebelum nasib pembeli tiket judi ini berubah, nasib para
pengusaha judi ini lebih terdahulu dijamin. Ketagihan judi akan menyebabkan
seseorang mungkin menghabiskan pendapatan harian yang diperolehinya dengan
mengharapkan keuntungan berganda, dengan melupakan anak dan isteri yang mungkin
sedang kelaparan di rumah.
Bayangkan jutaan ringgit setahun mungkin mengalir dari
wang rakyat negeri ini, tanpa membuahkan apa-apa nilai hasil.
Langkah ini hendaknya menjadi satu isyarat bahawa
kerajaan negeri berazam melahirkan rakyat yang berusaha mengubah nasib mereka
melalui usaha dan kerja keras, melalui kegiatan produktif dan bukannya
pengharapan kepada nasib yang tidak menentu.
Ia juga sebagai langkah awal untuk menunjukkan
adanya batasan halal dan haram dalam semua urusan hidup, termasuk dalam urusan
belanjawan dan kewangan negeri.
Kerajaan negeri juga telah mengambil keputusan untuk
memindahkan akaunnya yang disimpan di pelbagai bank sebelum ini secara
berperingkat-peringkat kepada Bank Islam. Ini dimulakan dengan memindahkan Akaun Simpanan Tetap ke Bank Islam secara
berperingkat-peringkat bermula dari 1 Januari 1991 nanti. Bagaimana pun, Akaun
Simpanan Semasa akan diteruskan di bank-bank yang sedia ada untuk masa ini.
Begitu juga, kerajaan akan melancarkan satu tabung baru
tidak lama lagi yang dinamakan Tabung Amanah Serambi
Mekah yang akan berfungsi menerima semua jenis sumbangan kewangan dari
semua pihak.
Penubuhan tabung ini bukan bermakna kewangan Kerajaan
negeri terlalu dhaif. Tujuan penubuhan tabung ini adalah sebagai memenuhi
tuntutan pelbagai pihak yang sangat tinggi keinginan mereka untuk sama-sama
menyumbangkan bakti bagi memajukan negeri ini ekoran hasrat kerajaan untuk
menjadikan Islam sebagai asas pentadbiran.
Ini adalah selaras dengan konsep penggemblengan tenaga
dan sumbangan semua pihak bagi mendaulatkan kebaikan seperti yang diajar oleh Islam.
Di mana, sifat suka berlumba-lumba ke arah kebajikan – fastabikul khairat – sentiasa kukuh tersemai di hati orang-orang
yang beriman.
Ini sudah tentu menjadi satu fenomena baru yang perlu
dikembangkan dan langkah ini adalah untuk menyahut seruan masyarakat yang
sedang tertunggu-tunggu untuk ikut menanam saham dalam perubahan yang kita
terokai sekarang.
Kewangan tabung ini boleh digunakan termasuk untuk
mendirikan bangunan sekolah-sekolah agama, bantuan kepada rakyat termiskin,
pembangunan masyarakat luar bandar, program jaya diri para belia dan lain-lain.
Oleh itu, sukacita saya menyeru seluruh lapisan
masyarakat di mana sahaja mereka berada supaya memberikan sumbangan bakti
kepada tabung ini dalam bentuk derma, derma kekal, hadiah, sedekah, zakat dan
lain-lainnya. Kerajaan negeri juga akan berunding dengan Kerajaan Pusat supaya
sumbangan yang diberikan kepada tabung ini dapat dikecualikan dari cukai
pendapatan.
Sumbangan interest
bank juga diterima dan akan diasingkan khusus untuk digunakan bagi membina
jalan-jalan kampung, jambatan dan lain-lain infrastruktur yang melibatkan
kepentingan umum.
Dengan Anggaran Perbelanjaan, Belanjawan 1991 mengalami
kekurangan sebanyak 47,719,550 atau 5.99%. Tidak boleh dinafikan bahawa
kekurangan ini tetap menggambarkan keadaan kewangan yang kurang menggalakkan.
Tetapi memandangkan keadaan ekonomi negara yang bertambah baik pada keseluruhannya,
Kerajaan yakin keadaan kewangan bagi tahun 1991 akan lebih baik daripada apa
yang dianggarkan.
Di samping itu, saya berseru kepada semua pegawai-pegawai
agar mengadakan suatu perancangan yang rapi supaya pengurusan kewangan di
jabatan masing-masing dapat dijalankan dengan sempurna dan berkesan. Sifat
jimat cermat haruslah diamalkan sepanjang masa supaya peruntukan-peruntukan
tambahan tidak diperlukan. Segala peraturan hendaklah diikuti supaya pengurusan
kewangan sentiasa teratur.
Punca hasil negeri sendiri ialah sebanyak $62,176,550
atau 48.3%. Punca-punca yang terbesar ialah hasil dari perhutanan, tanah dan
bekalan air. Punca dan jenis hasil-hasil lain adalah terhad kerana Kerajaan Negeri
tidak seperti Kerajaan Persekutuan, tidak dibenarkan mengutip mana-mana hasil
seperti cukai langsung dan tidak langsung, melainkan seperti yang telah
termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Oleh itu hutan adalah punca utama pendapatan dan negeri Kelantan
bernasib baik kerana mempunyai kawasan hutan yang luas iaitu lebih kurang
900,000 hektar atau 60.4% daripada keluasan negeri Kelantan.
Sebanyak 634,000 hektar dijadikan Hutan Simpanan Kekal untuk
kegunaan jangkamasa panjang dan mengawal sistem ekologi. Bagi menentukan hasil
hutan berpanjangan dan dapat ditingkatkan serta mengelakkan penyelewengan-penyelewengan,
pengeluaran kayu akan dikawal dengan lebih rapi dan kemas lagi.
Oleh kerana hutan adalah satu sumber semulajadi yang
boleh diperbaharui, maka Jabatan Perhutanan Negeri sekarang sedang mengurus dan
membangun semula hutan-hutan tersebut melalui berbagai projek, termasuklah
projek hutan kompensatori.
Di samping itu satu akta telah diterima pakai oleh Kerajaan
negeri supaya langah-langkah tertentu diambil bagi mengekalkan sumber
perhutanan terutama sekali melalui projek penanaman semula. Usaha-usaha ini
adalah semata-mata bertujuan untuk mengekalkan sumber perhutanan agar terus
berkekalan bagi kegunaan generasi akan datang.
Punca hasil yang kedua besar ialah yang berkaitan dengan
tanah. Bagi tahun 1991 adalah dijangka pungutan daripada pelbagai kutipan tanah
akan bertambah dan dianggarkan sebanyak $13.7 juta akan dapat dikutip. Ini
adalah kerana semua Pejabat Tanah sedang meningkatkan tindakan-tindakan
memungut hasil tanah bersekali dengan tunggakan-tunggakan.
Usaha ini akan lebih berkesan pada tahun 1991 kerana
semua Pejabat-Pejabat Tanah telah dilengkapi dengan komputer-komputer yang
boleh menyimpan data-data yang diperlukan bagi mengesan tunggakan-tunggakan
serta boleh mempercepatkan proses pungutan berbagai hasil berkaitan dengan
tanah.
Selain daripada perhutanan dan tanah, Kerajaan Negeri
juga mendapat hasil daripada bekalan air yang diselengarakan oleh Jabatan Kerjaraya.
Bagi tahun 1991, pendapatan dari sumber air dijangka bertambah kerana
pertambahan bilangan pengguna kepada 90,000 orang berikutan siapnya loji-loji
bekalan air yang baru di seluruh negeri.
Di samping itu, Bahagian Bekalan Air di JKR sekarang ini
sedang dilengkapi dengan komputer mini yang akan mempercepatkan proses bilangan
dan akan merekod tunggakan dengan lebih kemaskini. Dengan ini diharapkan
prestasi pungutan hasil akan bertambah baik.
Oleh kerana bekalan air merupakan keperluan asas kepada
rakyat, maka kerajaan negeri terus juga mengadakan kemudahan itu sebaik mungkin
tanpa mengira untung rugi, demi kepentingan dan kesejahteraan rakyat.
Justeru, menyedari bahawa prestasi perkhidmatan bekalan
air perlu dipertingkatkan dan kecuaian kerajaan terdahulu mengatasi masalah ini
dengan segera sehingga mengakibatkan ...
..... taraf organisasi Bahagian Bekalan Air kepada sebuah
jabatan penuh. Pemenuhan keperluan kakitangan tambahan bagi mempastikan Jabatan
Bekalan Air yang baru ini benar-benar berkesan sedang diselenggarakan dengan
bantuan pihak MAMPU.
Dalam usaha mencari punca hasil
yang baru, kerajaan baru-baru ini telah menubuhkan satu Jawatankuasa yang
dipengerusikan oleh Pegawai Kewangan Negeri untuk mengkaji punca-punca hasil,
sama ada yang sedia ada atau yang baru, dan akan membuat perakuan kepada
kerajaan negeri supaya tindakan-tindakan sewajarnya diambil bagi meningkat dan
menambahkan hasil negeri.
Sukacita saya maklumkan bahawa
apabila Barisan Nasional mengambil alih negeri Kelantan pada tahun 1978, hutang
kerajaan negeri hanya berjumlah sebanyak $74,484 juta. Tetapi apabila kita
mengambil alih pentadbiran baru-baru ini, hutang negeri Kelantan sudah
meningkat sebanyak 1,027% menjadi $760,110 juta.
Peruntukan bagi Majlis Agama
Islam telah ditambah dan peruntukan bagi lain-lain badan dan agensi yang
berkaitan dengan pembangunan Islam juga ditambah, selaras dengan hasrat
kerajaan meningkatkan pembangunan insan sebagai titik tolak pembangunan
material.
Sebanyak $4,307,000 telah
diperuntukkan bagi tahun 1991 untuk Kerajaan Tempatan. Peruntukan sebegini
besar diadakan ialah untuk membantu Penguasa-Penguasa Tempatan supaya dapat
memberi perkhidmatan yang sempurna kepada penduduk-penduduk di dalam
kawasannya.
Sebanyak $6,193,010 dibawa
balik semula kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam daripada Pejabat Setiausaha
Kerajaan. Ini meliputi peruntukan bagi membayar elaun kepada imam, kakitangan
masjid, mubaligh, guru pondok, guru al-Quran, kelas fardhu ain dan lain-lain,
termasuklah juga peruntukan bagi aktiviti-aktiviti keagamaan seperti Ujian
Tilawah al-Quran, kursus-kursus, tahfiz, penulisan dan penyelidikan dan
lain-lain. Tindakan ini diambil kerana sejak dua tahun dahulu
peruntukan-peruntukan di atas telah dipindah daripada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam
kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan kerana sikap curiga kerajaan pada waktu itu.
Yang terbesar sekali ialah
sumbangan kepada Yayasan Islam Kelantan, daripada $12.0 juta pada tahun 1990
kepada $15.0 juta bagi tahun 1991. Pada masa ini Yayasan Islam Kelantan sedang
mentadbir 90 buah sekolah agama, iaitu 16 buah sekolah yang mendapat bantuan
penuh dan 74 buah sekolah yang dibantu. Sekolah bantuan penuh mempunyai 712
orang guru dan 15,725 orang murid, manakala sekolah yang dibantu pula mempunyai
953 orang guru dan 18,996 orang murid.
Peruntukan yang besar kepada Yayasan
Islam Kelantan ini adalah bersesuaian dengan janji dalam pilihan raya baru-baru
ini untuk membuka peluang pengajian agama yang lebih banyak, termasuk untuk
menambah tenaga pengajar dan membuka kelas-kelas baharu.
Jabatan Kebajikan Masyarakat,
yang juga di bawah senarai bersama, mendapat peruntukan sebanyak $4,419,320
bagi tahun 1991. Sebahagian besarnya iaitu $3,501,00 adalah merupakan bantuan
kepada individu atau kelompok orang-orang yang kurang bernasib baik meliputi
Bantuan Am, Bantuan Sekolah, Bantuan Bencana Alam, Projek Jayadiri, Bantuan
Pemulihan Kelompok dan lain-lain bantuan.
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam
dan peruntukan bagi tahun 1991 bertambah sebanyak $6,556,820 daripada tahun
1990. Pertambahan ini adalah disebabkan pemindahan balik peruntukan dari
Pejabat Setiausaha Kerajaan seperti yang disebutkan sebelum ini.
Emolumen jabatan ini bagi tahun
1991 bertambah sebanyak $220,600 kerana selain daripada kebaikan tahunan, satu
aktiviti baru iaitu Pentadbiran Undang-Undang Syariah telah diwujudkan.
Tujuannya ialah untuk mengasingkan Mahkamah Syariah supaya Mahkamah Syariah
akan mempunyai kewibawaannya sendiri.
Dengan lain perkataan kadi-kadi
hanya akan bertugas sebagai pengadil dan hakim di Mahkamah-Mahkamah Syariah
sepenuh masa. Tugas-tugas pentadbiran seperti pendaftaran nikah cerai, khidmat
nasihat, pembangunan keluarga dan lain-lain yang dahulunya dijalankan oleh Mahkamah
Syariah, akan diambil alih oleh Bahagian Pentadbiran Undnag-Undang Syariah.
Penubuhan unit baru ini adalah
selaras dengan kehendak Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam Malaysia dan
telah dipersetujui oleh Jabatan Perkhidmatan Awam dan dijangkakan akan
berfungsi mulai tahun 1991.
(Artikel ini
adalah sedutan ucapan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik
Mat, sewaktu membentangkan Belanjawan Negeri 1991 di Sidang Pertama Dewan
Undangan Negeri Kelantan, 1990 lalu. Ia dipetik sebagai bab kelima daripada
buku ‘Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat - Inspirasi Kebangkitan Ummah Serambi Mekah’
yang diterbitkan oleh Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan, Kota Bharu,
Kelantan, 1991)
No comments:
Post a Comment