SEBAGAI seorang ulama dan juga pemimpin yang telah
mewakafkan diri kepada perjuangan Islam, kehidupan seharian bagi Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat dipenuhi
dengan aturcara yang agak padat. Jadual hariannya bermula daripada mengimamkan
sembahyang Subuh di masjidnya di Kampung Pulau Melaka, dan berakhir
kadang-kadang hingga jam 1:30 pagi. Ada yang disudahi dengan ceramah, dan ada
kalanya disudahi dengan mesyuarat dan sebagainya.
Sebaik sahaja selesai sembahyang berjamaah Subuh, Tuan
Guru akan menyampaikan kuliah Subuh di masjidnya itu. Kemudian beliau akan
terus ke pejabat atau menemui masyarakat. “Selalunya
pukul 7:30 pagi, sebaik sahaja selesai memberi kuliah Subuh di masjid, Ustaz
dah keluar. Kadang-kadang tu dia tidak sempat bersarapan pagi (di rumah)”,
cerita isterinya, Tuan Sabariah Tuan Ishak.
Tuan Guru Nik Abdul Aziz melangsungkan perkahwinannya
dengan Tuan Sabariah ketika usianya 34 tahun. Isterinya di ketika itu baru
menjangkau umur 14 tahun. Hasil perkongsian hidup selama hampir 30 tahun itu,
mereka dikurniakan sepuluh orang cahayamata.
Anak pertama mereka, Nik Aini
berumur 27 tahun dan kini tinggal di Kuala Lumpur. Anak kedua bernama Nik Omar, 25, masih menuntut di Mesir. Adiknya, Nik Adli yang berumur 23 tahun juga masih
menuntut, di salah sebuah pusat pengajian tinggi di Pakistan.
Anak Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang keempat ialah Nik Abdul Rahim, 21, yang kini masih menuntut di Universiti
Al-Azhar, Mesir. Sementara anaknya yang kelima, Nik
Abduh, 20, sedang menuntut di India.
Anak yang seterusnya bernama Nik
Adilah, berumur 19 tahun, sedang menunggu jawaban untuk melanjutkan
pelajaran ke Mesir. Manakala adiknya, Nik Mohd Asri
yang berumur 17 tahun, sedang belajar di Tingkatan Empat di Maahad Muhammady
(Lelaki), di Kota Bahru. Begitu juga dua lagi adiknya, Nik
Amani, 15, dan Nik Amalina, 13, yang
masing-masing dalam Tingkatan Tiga dan Satu di Maahad Muhammady (Perempuan).
Sementara yang kesepuluh dan paling kecil bernama Nik Asma Salsabila. Dia kini berumur enam tahun
dan baru sahaja menamatkan pengajian pra-sekolahnya di Pusat Asuhan Tunas Islam
(PASTI).
Di rumahnya di Kampung Pulau Melaka, yang memakan masa
perjalanan kira-kira setengah jam dari bandar Kota Bharu, Tuan Guru bukan sahaja
seorang ayah yang dipatuhi oleh anak-anaknya. Beliau juga pembimbing, guru,
imam sembahyang dan tempat tumpuan kasih-sayang anak-anaknya.
Bagaimana pun disebabkan tugas beliau yang berat sebagai
seorang ulama, sejak dari dahulu (sebelum daripada menjadi Menteri Besar) lagi
Tuan Guru sudah lebih banyak menghabiskan masanya di luar rumah bersama
masyarakat, di samping mengadakan kuliah atau ceramah di merata-rata tempat.
Maka tugas mendidik anak-anak lebih banyak diserahkan kepada isterinya.
Kehidupan mereka sungguh sederhana. Sebuah
rumah kayu binaan kampung sudah cukup selesa bagi mereka. Ruang tamu rumahnya
pula “kosong” sahaja, tanpa dihiasi almari perhiasan atau set kerusi kusyen
yang menjadi suatu kebiasaan di rumah mana-mana pembesar negara. Apa yang ada
hanyalah sebuah almari yang dipenuhi dengan kitab-kitab agama.
Begitu juga dengan pakaian isteri dan anak-anaknya.
Sebagaimana diceritakan oleh isterinya, Tuan Sabariah, bahawa Tuan Guru tidak membenarkan
isterinya itu memakai gelang, rantai leher atau apa-apa perhiasan.
“Pada diri
Kak Yah, cincin ini (pada jarinya) satu-satunya yang dibenarkan oleh Ustaz
untuk dipakai. Begitu juga dengan anak-anak. Sejak dulu lagi, kasut
anak-anaknya jarang sekali (tidak sekerap orang lain) dibelikan yang baru. Manakala
untuk belanja sekolah anak-anak pula memadai dengan 30 sen sahaja sehari”, terang Tuan Sabariah.
“Kadang-kadang
Ustaz marah juga bila hendak beli pakaian baru untuk anak-anak. Katanya, banyak
baju-baju lama yang masih boleh dipakai”, sambung beliau lagi.
Ternyata apa yang ditarbiyahkan ke atas keluarganya itu
dilakukan sendiri oleh Tuan Guru. Pakaiannya hampir tiada perbezaan langsung
antara dahulu dengan sekarang (setelah menjadi MB). Baju Melayu teluk belanga,
kain sarung pulikat beserta lilitan serban di kepala sudah menjadi semacam
pakaian rasmi beliau. Ke mana pun beliau pergi, majlis apa pun yang beliau
hadiri, itulah pakaian yang Tuan Guru selalu pakai.
“Soal
pakaian ni, teringat saya suatu cerita lucu sewaktu saya menjadi Ahli Parlimen
dulu. Satu kali saya ada pergi berceramah ke Perak, bersama seorang Ketua Kampung.
Dia tu pakai kemas dengan bush-jacket dan bawa beg James Bond pula. Sedangkan saya
macam inilah (berkain pulikat dan berserban). Seelok kereta saya tiba di tempat
majlis, orang ramai berpusu pergi bersalam dengan kawan saya tadi. Mereka
sangka itulah Ahli Parlimen PAS. Rupa-rupanya Ahli Parlimen yang sebenarnya
berkain pulikat, baju Melayu dan berserban”, cerita Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz dalam salah satu ceramahnya di Besut,
dua tahun lalu.
Peristiwa tersebut, menurut Tuan Guru lagi, mengingatkan
beliau kepada peristiwa yang berlaku ke atas Baginda Nabi Muhammad SAW dan
Saidina Abu Bakar r.a., ketika mereka berdua disambut oleh masyarakat Madinah
dalam peristiwa Hijratur Rasul. Di mana melihatkan kesegakan pakaian Saidina
Abu Bakar yang melebihi pakaian Rasulullah SAW itu, masyarakat Madinah telah
berpusu-pusu untuk bersalam dengan Saidina Abu Bakar, menyangkakan itulah
Rasulullah SAW yang mereka tnggu-tunggu.
Sebagai seorang yang menjadi pemimpin kepada dua buah
organisasi yang berbeza, Kerajaan Negeri Kelantan dan parti politik PAS, Tuan
Guru juga turut membezakan tugas-tugas dan undangan-undangan yang diterimanya.
Dengan itu, beliau tidak akan menyalahgunakan harta rakyat Kelantan dan
kerajaan negeri untuk kepentingan PAS atau dirinya sendiri.
Menjadi kebiasaan kepada sesiapa jua yang berusaha
menegakkan kebenaran, akan menghadapi bermacam-macam halangan, tohmahan dan
fitnah-fitnah. Begitu juga dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Terlalu banyak
tidak tersenarai fitnah dan tohmahan yang dilemparkan kepada beliau.
Sejak beliau mula memberikan kuliah-kuliah agama yang
menyentuh aqidah masyarakat dan adat resam yang karut-marut, seterusnya
memimpin Dewan Ulama PAS sehinggalah kini menjadi menteri besar yang tabah
melaksanakan peraturan Islam, satu persatu tohmahan dan fitnah tidak
henti-henti datang kepadanya.
Sikap Tuan Guru terhadap segala karenah dan fitnah
sebegitu adalah jelas. Sekiranya beliau mendengar orang mengata-ngata atau
memburuk-burukkan dirinya, beliau akan segera membuang perkara itu jauh dari
fikirannya. “Jangan difikir-fikirkan
sangat. Akhirnya, masalah itu berlalu dengan begitu sahaja”, tegas beliau
tentang sikapnya.
Sememangnya trend/aliran
yang dibawa oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz dalam pengajarannya amat berbeza
dengan cara pengajaran bawaan tok-tok guru lain yang selama ini wujud di
Kelantan. Kelantangan beliau dalam menyuarakan kebenaran ajaran Islam
benar-benar mengejutkan masyarakat dari buaian pengaruh adat resam yang
karut-marut.
Semenjak beliau mula mengambilalih tugas memberikan kuliah
agama dari ayahnya, beliau secara tegas mengecam dan mengutuk amalan-amalan khurafat
yang pada ketika itu bermaharajalela dalam masyarakat. Budaya-budaya khurafat
seperti, misalnya, Semah Kuala – upacara
menyembelih kerbau balar bagi dihias indah dan dihanyutkan ke laut sebagai
hadiah kepada “Penunggu Laut” atas kemurahan hatinya mengurniakan rezeki dari
laut (ikan dan sebagainya) kepada masyarakat – sememangnya menjadi kepercayaan
dan amalan tradisi masyarakat Pantai Timur, khususnya di negeri Kelantan
danTerengganu.
“Oleh kerana
kerja ini (Semah Kuala) dilakukan sendiri oleh Tok Imam dan Tok Lebai, maka
apabila kita kata ia (upacara Semah Kuala itu) tidak betul dan ia merupakan
suatu perbuatan syirik keada Allah, datanglah bertaku-talu salah anggapan dan
cemuhan dari masyarakat terhadap pengajaran kita”, terang Tuan Guru dalam salah satu kuliah beliau.
Begitu juga dalam hal mengadakan jamuan atau kenduri arwah besar-besaran. Menjadi tradisi
masyarakat untuk menepati adat resam menyediakan kuih-muih tertentu untuk
bilangan hari kematian tertentu. Misalnya, kuih serabai untuk jamuan hari
ketiga; hari ketujuh disediakan tepung ‘karas’, dan hari ke 40 pula disediakan
tepung apam. Sehinggakan keluarga atau waris si mati sanggup bergolok-bergadai
bagi memenuhi tuntutan mengadakan jamuan sedemikian.
Di kalangan Tok-tok Guru dan Tok Lebai yang begitu kuat
berpegang kepada adat resam dan tradisi masyarakat, pengajaran dan teguran dari
seorang alim yang baru pulang dari pengajian sememangnya dirasakan amat berat
untuk diterima.
Apatah lagi perkara yang ditegur itu benar-benar mencabar
kewibawaan mereka sebagai guru dan penganjur kepada upacara-upacara “keagamaan”
sedemikian rupa. Sedangkan perkara itu sudah menjadi amalan tradisi mereka puluhan
tahun lamanya. Dan di majlis-majlis atau upacara sebegitulah Tok-tok Guru dan
Tok Lebai menjadi ‘orang penting’.
Ekoran dari kelantangan Tuan Guru menegur dan
memperbetulkan masyarakat dalam hal adat resam yang karut-marut itu, maka
bermacam-macam label dilontarkan kepada Tuan Guru. Beliau pernah dilabelkan
sebagai pembawa Ajaran Wahabi (ajaran yang
menjadi anutan rasmi kerajaan Arab Saudi), penganut fahaman Kaum Muda dan sebagainya, semata-mata kerana
pengajaran Islam yang dibawanya itu bercanggah dengan apa yang pada waktu itu
menjadi traidisi masyarakat.
“Tapi
alhamdulillah, disebabkan ada di kalangan para alim ulama yang tekun dan buat
tebal muka (tidak mengendahkan celaan dan cemuhan orang yang mencela), maka
lama kelamaan penyakit masyarakat itu kita dapati hari ini sudah tidak lagi
menjadi amalan tradisi. Orang sudah meninggalkan kerja Semah Kuala dan tradisi
karut-marut itu”, ujar Tuan Guru.
Belia berkeyakinan bahawa tiada penyakit yang tidak boleh
diubati, termasuk apa yang beliau sendiri istilahkan sebagai “penyakit
masyarakat”. Termasuk di dalam senarai penyakit masyarakat yang selalu beliau sebutkan
ialah upacara Semah Kuala, Menghantar Sangkak (hidangan)
ke tepi hutan dan sebagainya.
Menjadi pegangan perjuangan beliau juga bahawa untuk
merubah sesuatu yang sudah terlembaga di dalam masyarakat memerlukan masa yang
panjang.
“Sebagaimana
menanam kelapa tidak sama dengan menanam ‘ubi setelor’ (keledek); ubi setelor
kita cangkul lebih kurang, tiga-empat puluh hari kita boleh dapat hasil. Tetapi
untuk mendapatkan hasil kelapa, kita terpaksa menunggu bertahun-tahun baharulah
dia berbuah. Cumanya, apabila ia (kelapa) mulai berbuah, maka hasilnya akan diperolehi
berpanjangan berpuluh-puluh tahun lamanya. Padanlah dengan penungguan sekian
lama itu”, begitulah perumpamaan mudah yang diberikan oleh Tuan
Guru sebagai bandingan kepada sesuatu kerja memperbetulkan aqidah dan
kepercayaan masyarakat. Ia memakan masa untuk dikikis buang daripada masyarakat,
sebagaimana ia juga mengambil masa yang lama sebelum itu untuk terlembaga dalam
masyarakat.
Di antara banyak pihak yang kelihatan sering menimbulkan
ketegangan dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz ialah pihak institusi pondok di
negeri Kelantan. Bermacam-macam cerita dapat didengar, daripada berbagai-bagai
sumber, tentang pertelingkahan pendapat antara Tuan Guru dengan Tok-tok Guru
pondok di Kelantan. Antaranya, dalam persoalan yang terkenal beberapa tahun
lalu sebagai ‘Isu Tupai dan Biawak’. Sehinggakan
ada pihak pondok tertentu mengeluarkan risalah-risalah mengutuk Tuan Guru Nik
Abdul Aziz secara totok dan hentam keromo.
Bagaimana pun, menurut satu cerita lagi, persoalan
sebenar di sebalik pertelingkahan antara Tuan Guru dengan pihak pondok timbul
ekoran pendirian Tuan Guru yang mengecam amalan mengambil
upah membaca Yasin atau Sembahyang Mayat. Kebetulan pula pihak yang sering
dijemput mengadakan kedua-dua majlis tersebut ialah para pelajar pondok.
Melalui majlis-majlis tersebutlah mereka selalunya menerima sedikit sumber
kewangan.
Apa pun cerita tentang pertelingkahan ‘Nik Aziz-Pondok’
itu, yang nyata ialah Tuan Guru sendiri sentiasa bersikap positif terhadap institusi
pondok.
“Saya
sendiri berasal dari sistem pendidikan pondok. Dan saya tahu di segi
pembentukan kerohanian seseorang itu sistem pendidikan pondok adalah amat
berkesan sekali. Saya tidak nampak mengapa sistem pendidikan pondok tidak harus
diperkembangkan. Saya sendiri akan mengambil perhatian serius terhadap
perkembangan sistem pendidikan pondok ini”, terang Tuan Guru memperjelaskan sikap dan visinya terhadap institusi pendidikan
tradisional itu.
Lebih memperjelaskan lagi keterbukaan dan sayangnya beliau
kepada institusi pondok di Kelantan ialah apabila beliau melantik Tuan Guru Atikullah, Mudir Pondok Bunut Payong,
Kota Bharu sebagai salah seorang Ahli Jawatankuasa Badan Perhubungan PAS Negeri
Kelantan. Bahkan, difahamkan bahawa Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz sendiri turut
mencadangkan kepada Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia
Sultan Kelantan, agar menjadikan salah satu acara dalam Pesta Puja Umur Baginda nanti ialah acara melawat
pondok-pondok, terutamanya Pondok Pasir Tumboh, yang merupakan pondok yang
terbesar di negeri Kelantan sekarang.
Satu sikap yang jelas beliau tunjukkan dalam menangani
berbagai-bagai karenah politik ialah sikap tidak suka mencari musuh. Tuan Guru
lebih memilih untuk berdiam diri dalam banyak hal. Beliau hanya akan berhujah
atau memberikan komentar jika beliau rasakan perlu, terutama dalam memperjelaskan
sikapnya.
Dalam krisis yang berlaku antara bekas Yang Dipertua Agung
PAS, Dato’ Haji Mohd Asri Haji Muda dengan
PAS dalam tahun 1982/83 dahulu misalnya, Tuan Guru yang pada waktu itu sebagai Ketua
Dewan Ulama PAS Pusat dan juga Pesuruhjaya PAS Kelantan dikatakan lebih banyak berdiam
diri. Hanya apabila Dato’ Asri telah bertindak agak “keterlaluan”, barulah
suara beliau dapat didengar tentang apa yang berlaku itu.
Begitu juga sewaktu menghadapi kekecohan ‘Kumpulan Islah PAS’ atau yang disebutkan sebagai ‘PAS 51’ tahun lalu. Ternyata Tuan Guru adalah antara
pemimpin tertinggi PAS yang paling berlembut dengan mereka itu. Sehingga agak
menghairankan banyak pihak, di atas kapasitinya sebagai pemimpin tertinggi PAS
di peringkat Pusat dan negeri Kelantan, Tuan Guru tidak pula menjadi sasaran utama
kecaman dan kritikan ahli-ahli Kumpulan Islah itu.
Walau pun ada juga kenyataan-kenyataan daripada kumpulan
tersebut yang memburuk-burukkan Tuan Guru, tetapi pada banyak masa yang lain
Tuan Guru dianggap sebagai tempat rujukan dan ‘pengantara’ bagi kumpulan itu
dengan ‘sasaran-sasaran utama’ mereka yang terdiri daripada pemimpin-pemimpin
PAS yang lain.
Di pihak Tuan Guru pula, tindakan segelintir ahli PAS itu
dianggapnya tidak lebih daripada suatu latahan ekoran perkembangan politik
negara secara mendadak. Suatu perumpamaan indah yang diberikan oleh Tuan Guru
dalam menggambarkan suasana ketika itu ialah seperti berikut:
“PAS ini ibarat sebuah tasik yang tenang. Manakala
kehadiran (Parti Semangat) 46 adalah ibarat humbanan seketul batu besar ke
dalam tasik itu. Kehadiran secara mendadak sebegitu tentu sekali mengejutkan hidupan
dalam tasik. Tentu akan ada ikan yang pening. Tentulah air tasik akan melimpah
ke tepi dan akan ada anak-anak ikan yang mendiami tasik itu turut bersama air
limpah ke tepi. Tetapi gelora tasik itu tidak akan lama. Ia akan kembali tenang
dan air limpah itu akan tetap kembali semula ke dalam tasik. Jika anak-anak
ikan itu tidak mahu lemas di darat dan mahu terus hidup, perlulah dia mengikuti
air limpah itu kembali surut ke dalam tasik”.
Begitulah perumpamaan yang agak tepat yang dikemukakan
oleh Tuan Guru yang menggambarkan suasana politik dalaman PAS di awal
pembentukan Angkatan Perpaduan Ummah dahulu.
Perumpamaan itu jelas sekali mengandungi ajakan dan juga
nasihat kepada “anak-anak ikan” agar jangan terlalu leka bermain di tepi air limpah.
Untuk keselamatan dan kebaikan, mereka hendaklah kembali semula ke dalam tasik.
Tidak keterlaluan jika disebutkan bahawa disebabkan
keperibadian dan akhlak yang telah ditunjukkan oleh Tuan Guru itulah, yang
telah banyak membawa kejayaan kepada PAS, khususnya di negeri Kelantan.
Masyarakat semakin tertarik untuk mengenali dan mendampingi PAS apabila semakin
terserlah kebaikan Islam, melalui apa yang diamal dan dicernakan dalam kehidupan
para pemimpin part itu.
Mungkin juga, melihatkan kehidupan, pemikiran
dan akhlak seorang ulama inilah, rakyat Kelantan mendapat inspirasi untuk
bangkit melakukan suatu ‘revolusi’ menumbangkan kerajaan Barisan Nasional pada
21 Oktober lalu.
Allah jua Yang Maha Mengetahui segala-galanya.
(Artikel ini
adalah bab ketiga daripada buku ‘Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat - Inspirasi
Kebangkitan Ummah Serambi Mekah’ yang diterbitkan oleh Urusetia Penerangan
Kerajaan Negeri Kelantan, Kota Bharu, Kelantan, 1991)
No comments:
Post a Comment