Oleh: Mohd Nasir Awang
PENGHIJRAHAN umat
Islam dan Rasulullah saw dari Makkatul Mukarramah ke Madinatul Munawwarah 1411
tahun yang lalu sesungguhnya menjadi titik bertolak kepada suatu era baru dalam
perjuangan Islam. Di dalamnya penuh dengan ujian dan cubaan yang lebih dari
cukup untuk menguji keimanan dan kasih sayang para sahabat kepada agama dan
aqidah Islam dalam diri mereka masing-masing.
Betapa kasihnya
mereka kepada tanahair, kampung halaman, sanak-saudara, gudang dan kedai
perniagaan, dan lain-lain kepentingan kehidupan mereka, Allah SWT sahaja Yang
lebih Mengetahui. Sehinggakan ada di kalangan para sahabat yang berhijrah ke
Madinah itu demam dan jatuh sakit lantaran terlalu rindukan kampung halaman di
Mekah.
Namun, segalanya
itu terpaksa ditempuhi dan segala kepentingan dunia itu terpaksa ditinggalkan
apabila Islam dan aqidah Islam terpaksa diselamatkan. Allah SWT menjanjikan
untuk mereka:
Barangsiapa berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka
mendapati di mukabumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. (Al-Quran 4:100)
Menjadi suatu
hikmat yang besar mengapa Allah Ta’ala meletakkan kesucian agama dan aqidah
Islam ini melebihi segala yang lain. Disebabkan kelebihan yang diletakkan
sendiri oleh Allah SWT itulah, maka agama dan aqidah Islam tetap suci dan abadi
hingga ke akhir masa.
Bahkan, ia akan
kekal hingga ke hari kesudahan. Inilah jaminan yang diberikan oleh Rasulullah
saw di dalam sabda Baginda (bermaksud):
Akan tetap ada segolongan dari umatku yang berjuang
menzahirkan kebenaran (Islam). Tidak mengecewakan mereka sesiapa juga yang cuba
mengecewakan, hingga ke hari kesudahan. (Al-Hadis)
Kelebihan yang ada
pada agama dan aqidah Islam ini jugalah yang menyebabkan setiap diri yang
benar-benar beriman sanggup mengenepikan apa jua kepentingan yang lain. Di mana
apabila kepentingan-kepentingan kehidupan bertembung dengan kepentingan menjaga
kesucian agama dan aqidah ini, seorang yang beriman itu akan sentiasa
mengutamakan kepentingan Islam. Al-Quran menceritakan:
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin
diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang
pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh... (Al-Quran 9:111)
Sebab kepada
komitmen sedemikian tinggi untuk Islam adalah jelas. Tentu sekali ia datang
dari kefahaman yang mendalam tentang kelebihan-kelebihan di sisi Allah bagi
mereka yang hidup untuk Islam dan perjuangan Islam. Al-Quran menyambung ayat di
atas:
... Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu
lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar. (Al-Quran 9:111)
Begitu juga tentang
dakwah, misalnya, Al-Quran menyebutkan:
Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang
yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan amal soleh dan berkata: “Sesungguhnya
aku termasuk orang-orang yang menyerah diri”. (Al-Quran 41:33)
Dan lagi:
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk
manusia, kamu menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah dari yang mungkar, dan
beriman kepada Allah. (Al-Quran 3:110)
Begitulah apa yang
dijanjikan oleh Allah SWT kepada sesiapa yang bersedia untuk meletakkan
kepentingan Islam mengatasi segala kepentingan yang lain dalam kehidupan
mereka:
Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain)
daripada Allah? (Al-Quran 9:111)
Berdasarkan
keyakinan atas segala yang diimani itu, maka kesucian Islam dan aqidahnya
sentiasa dijaga oleh umat Islam, meski pun mereka terpaksa mengorbankan apa jua
kepentingan kehidupan mereka.
Islam itu mulia.
Begitu juga perjuangan bagi menegakkan Islam ialah suatu perjuangan yang mulia.
Setiap yang dikira mulia, maka menjadi suatu tugas yang mulia pula untuk
mempertahankannya.
Apalah ertinya
kemuliaan jika ianya boleh diragut atau dipersendakan tanpa pembelaan? Seorang
wanita yang menganggap kehormatan dirinya itu sebagai kemuliaan hidupnya, tentu
tidak sanggup menghadapi dunia jika kehormatan itu diragut tanpa hormat. Tidak
ada erti hidup ini sekiranya kemuliaan hidup sudah ‘dilarikan’ orang.
Begitu juga, seorang
Islam yang meletakkan Islam itu paling mulia dalam hidupnya, tidak akan
merasakan erti kehidupan ini lagi sekiranya agama dan aqidah Islam dihancurkan dalam
dirinya. Seorang mungkin masih sanggup melihat Islam itu dihancurkan di dalam
negerinya, tetapi sanggupkah seseorang itu melihat dengan penuh rela aqidah
Islam itu dihancurkan dalam hatinya sendiri? Tentu sekali tidak!
Rasulullah saw dan
para sahabat Baginda menyedari hakikat yang sedang melanda aqidah mereka ketika
itu. Harta yang dimiliki oleh beberapa orang sahabat yang agak kaya sudah tidak
dapat memberikan apa-apa kebaikan untuk melembutkan kekerasan hati kafir
Quraisy. Begitu juga dengan sanak-saudara dan kaum keluarga yang sepatutnya
memberikan simpati, di kala itu sudah tidak boleh diharapkan lagi untuk
memberikan perlindungan atau membiarkan suatu ruang kebebasan bagi umat Islam
mengamalkan ajaran yang mereka imani.
Keadaan yang ada
itu tidak memungkinkan lagi umat Islam meneruskan dakwah mereka dengan selamat
di Mekah. Maka hijrah pun berlaku akhirnya.
Itu tidak bermakna
Rasulullah saw dan umat Islam sengaja lari daripada kesusahan atau ujian. Hijrah
tidak boleh dianggap sebagai melarikan diri daripada mehnah, kerana di dalam
proses berhijrah itu sendiri Baginda dan para sahabat terpaksa menanggung
segala macam mehnah dna penderitaan.
Tetapi apa yang
penting daripada arahan hijrah tersebut sebenarnya ialah supaya kita fahami di
manakah penggantungan hidup kita yang sebenarnya. Hakikat ini mesti difahami
oleh setiap pejuang Islam hari ini. Di mana dalam peristiwa hijrah tersebut
jelas kepada kita bahawa penggantungan hidup ini hanyalah kepada Allah Azza wa
Jalla.
Dalam sirah
Rasulullah saw sendiri, Allah SWT telah mewafatkan bapa, ibu dan kemudian datuk
Baginda sewaktu Baginda masih kecil. Sebabnya? Beberapa ulama sirah mengatakan bahawa
sebabnya ialah supaya penggantungan pendidikan pekerti Rasulullah saw itu
terletak hanya kepada Allah SWT. Supaya nanti tidak akan ada orang yang berkata
bahawa manusia yang paling mulia itu adalah hasil didikan bapanya dan ibunya
atau turunan datuknya.
Begitu juga dalam
kisah Nabi Ibrahim mahu dibakar Namrud. Apa hikmatnya Allah SWT membiarkan
Baginda Ibrahim as terus dibakar? Bukankah Allah SWT berkuasa menyembunyikan
Baginda dari penglihatan mereka sebagaimana Allah SWT melindungi Baginda Rasulullah
saw sewaktu rumah Baginda dikepung kafir Quraisy di malam hijrahnya itu?
Atau mungkin kita
fikir Allah SWT boleh tukarkan Baginda Ibrahim as dengan seorang yang
seakan-akan wajah beliau, sebagaimana yang Allah SWT lakukan ke atas Baginda
Isa as itu? Tetapi Nabi Ibrahim dibiarkan oleh Allah Ta’ala untuk ditangkap
oleh tentera Namrud. Seterusnya Allah SWT membiarkan Baginda dicampakkan ke
dalam api yang marak bernyala.
Sekali lagi kita
bertanya, mengapa Allah SWT membiarkan baginda terus dicampakkan begitu?
Tidakkah Allah SWT boleh menggagalkan usaha kaum Namrud itu mengumpulkan
kayu-kayu api? Atau jika Dia mahu, Dia boleh mengarahkan hujan supaya turun
memadamkan api. Lalu Baginda Ibrahim pun selamat.
Tetapi segalanya itu
tidak berlaku. Yang berlaku, Baginda Ibrahim berjaya ditangkap. Kemudian
baginda berjaya dicampakkan ke dalam api yang bernyala-nyala. Mengapa? Kerana
Allah SWT mahu membuktikan kepada Namrud bahawa Dia Yang Maha Berkuasa atas
segala-galanya.
Jika Baginda Ibrahim
tidak dapat ditangkap, nescaya mereka akan berkata: Nasib baik Ibrahim tidak dapat kita tangkap. Kalau kita tangkap dia,
tentu dia akan mati dalam api.
Begitu juga jika
api yang besar itu dipadamkan oleh Allah SWT, nescaya orang-orang kafir itu
akan berdalih selamatnya Nabi Ibrahim kerana api sudah padam. Kalau tidak,
tentu Nabi Ibrahim hangus rentung.
Tapi Allah SWT Maha
Bijaksana dan Dia mahu mengikis segala kemungkinan dan fahaman pergantungan
kepada yang lain itu.
Pengajaran yang
hampir sama dirasakan tersirat pada arahan berhijrah meninggalkan Mekah dengan segala
kehidupannya itu. Katakanlah jika umat Islam tidak berhijrah, dan Islam
diberikan kemenangan tanpa hijrah itu, mungkin akan ada orang yang berkata
bahawa Islam mencapai kemenangan kerana kekuatan ekonomi di tempat ia bermula.
Di mana penganut-penganutnya memiliki kebun-kebun buahan dan gedung-gedung
perniagaan. Islam juga mungkin dituduh memperolehi kemenangan hasil daripada
sokongan dan pertolongan sanak-saudara dan kaum keluarga penganutnya dari seisi
masyarakat kota Mekah itu.
Tetapi apabila
segala kekuatan ekonomi dan pengaruh kekeluargaan (atau perkauman Mekah) sudah
tidak dapat diharapkan lagi, maka di kala itu tiada lagi pergantungan yang lain
bagi umat Islam melainkan Allah SWT.
Bukan bermakna
kekuatan ekonomi itu tidak penting. Atau pengaruh kekeluargaan itu tidak ada
guna dalam perjuangan menegakkan Islam ini. Tetapi yang lebih penting dari
segala kekuatan itu ialah kekuatan iman dan aqidah Islam jua.
Kekuatan yang
meletakkan pergantungan kepada Allah Azza wa Jalla inilah yang membezakan
sebuah perjuangan Islam dengan lain-lain perjuangan berlandaskan kebendaan atau
kebangsaan sempit itu:
... [S]edang kamu (pejuang Islam) mengharap daripada
Allah apa yang tidak mereka harapkan. (Al-Quran
4:104)
(Artikel bersempena Awal Muharram 1411 ini disiarkan
akhbar Harakah, edisi 5 Muharam
1411/27 Julai 1990 dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment