SEPERKARA yang menjadi kelaziman Tuan Guru Haji Nik Abdul
Aziz tatkala beliau memberikan kuliah, ceramah atau pun dialog ialah
menggunakan perumpamaan-perumpamaan yang indah dan tepat. Seringkali Tuan Guru
mengumpamakan sesuatu perkara atau hujah yang beliau kemukakan itu dengan
suasana atau perkara yang diketahui oleh para pendengar.
Dalam salah satu kuliahnya yang mentafsir Surah Al-Fatihah,
seorang hadirin bertanyakan: “Kenapa Allah Ta’ala menggunakan kalimah ‘KAMI’ bagi menerangkan ayat-ayat “hanya Engkau
kami sembah dan hanya pada Engkau kami meminta pertolongan”. Jika kita
berseorangan sahaja, tidakkah lebih tepat kita baca “hanya Engkau aku sembah dan hanya pada Engkau aku minta pertolongan”?”
Pertanyaan tersebut dijawab oleh Tuan Guru dengan
pertamanya membaiki cara bertanya. Menurut beliau, tidak elok disoalkan “kenapa
Allah buat itu dan ini”. Sebaliknya, cara yang baik untuk menyoal ialah “apa
hikmahnya?”
Beliau terus mengumpamakan apa yang dilakukan oleh manusia.
Katanya: “Banyak benda yang dibuat oleh manusia sendiri kita tidak tahu
“kenapa” ia dibuat. Misalnya barang banyak harga 25 sen. Kenapa tidak ada duit
sekeping bernilai 25 sen? Jadi kalau kerja yang dilakukan oleh manusia sendiri
pun kita tidak tahu “kenapa”, maka apakah kuasa atau taraf kita untuk menyoal
kerja-kerja Tuhan?”
Lalu bagi menghuraikan hikmat-hikmat Allah Ta’ala
menggunakan kalimah “kami” dan tidak kalimah “aku” dalam ayat-ayat tersebut,
Tuan Guru sekali lagi membawa perumpamaan yang menerangkan kelebihan-kelebihan
apabila dilakukan sesuatu perkara itu secara berjamaah.
Katanya: “Sengaja Allah Ta’ala gunakan perkataan “kami” dan
tidak “aku” bagi menunjukkan betapa Dia amat menggalakkan manusia Muslim itu
berjamaah. Apabila berjamaah sembahyang misalnya, maka kelebihannya amatlah
banyak. Jika sembahyang kita ada kecacatan, disebabkan kita lakukan berjamaah,
maka sembahyang orang lain dapat menampung.
“Ibaratnya kita jual durian
‘pukul locong’. Kita jual sebakul dan tidak sebiji-sebiji. Tentu dalam
sebakul itu ada durian yang baik dan ada juga durian yang berlubang, atau yang
tidak berapa elok isinya. Tetapi disebabkan kita jual ‘pukul locong’, maka
durian yang kurang baik dapat menumpang tuah durian yang baik, dan turut
sama-sama dibeli orang.”
Begitu juga dalam menghuraikan keadaan seorang yang
mendapat kasih sayang Allah SWT. Di mana dalam satu Hadith Qudsi ada
diterangkan betapa seseorang yang telah mendapat kasih sayang Allah itu akan
mendapat layanan istimewa dari-Nya. Tatkala itu, Allah Ta’ala menjadi
telinganya untuk dia mendengar, matanya untuk dia melihat dan tangannya untuk
dia melakukan kerja-kerja.
Bagi menerangkan keadaan ini, Tuan Guru telah
mengibaratkannya dengan suatu contoh yang terdapat dalam masyarakat setempat,
iaitu keadaan seorang cucu yang dikasihi oleh atoknya.
“Nak makan, tangan tak payah bergerak, atok yang suapkan. Nak berjalan, kaki
tak payah melangkah, atok yang dukung dan sebagainya”.
Penggunaan perumpamaan-perumpamaan yang indah dan mudah
sebegitu tidak terhad kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan kuliah atau
ceramahnya sahaja. Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga diketahui amat tepat dalam memberikan
perumpamaan terhadap suasana politik semasa.
Misalnya, beliau pernah mengibaratkan suasana politik
negara sejurus selepas berlakunya peristiwa tangkapan borong ISA, atau Operasi Lalang, Oktober 1987 lalu sebagai “Zaman Lampu
Merah” bagi pergerakan jamaah Islam.
Oleh itu, katanya, pergerakan ahli-ahli serta pimpinan
jamaah Islam (PAS) terpaksa berhenti (di hadapan lampu merah), tetapi tidak
perlu ‘mematikan enjin’ mereka. Dengan kiasan bahawa lampu merah tidak akan
kekal merah selama-lamanya. Lambat-laun lampu merah akan bertukar menjadi hijau
dan pergerakan jamaah Islam akan diteruskan semula.
Setelah berlaku Peristiwa Memali
bulan November 1985, bermacam-macam fitnah dilontarkan oleh pihak
Kerajaan Barisan Nasional kepada Asy-Syahid Ustaz
Ibrahim Mahmood. Antaranya, dikatakan Ustaz Ibrahim Mahmood itu
pengembang ajaran salah.
Tuan Guru Nik Abdul Aziz dalam menghuraikan fitnah
tersebut menyebutkan: “Bagaimana Kerajaan nak menuduh Asy-Syahid Ustaz Ibrahim
Libya mengembang ajaran salah, sedangkan Kerajaan sendiri terang-terang
menganut fahaman yang salah; fahaman kebangsaan, faham pragmatisme
terang-terang bertentangan dengan Islam”.
Beliau lalu menyimpulkan hujah beliau dengan suatu
perumpamaan ringkas, sebagai sindiran kepada Kerajaan Barisan Nasional, dengan
katanya: “Kita nak jual ubat kurap kepada orang, kita
sendiri bertepek (bertompok-tompok kurap di badan), macamana?”
Sebenarnya, penggunaan perumpamaan-perumpamaan yang indah
dan mudah sebegitu bukanlah suatu yang baru dalam pengajaran Islam. Kaedah ini
pernah digunakan oleh Rasulullah SAW. Bahkan, Allah Ta’ala sendiri banyak
menggunakan perumpamaan dalam banyak ayat-Nya di dalam al-Quran. Misalnya, bagi
golongan yang tidak mengerti dan tidak makan dinasihati diumpamakan sebagai seekor
anjing. Kita panggil dia menjelir, dan kalau kita halau pun dia menjelir juga.
Misal lagi, seorang yang hanya tahu membaca kitab tetapi
tidak mengerti isi kandungannya adalah ibarat seekor keldai yang hanya tahu
memikul kitab itu ke hulu dan ke hilir. Begitu juga misalan yang Allah Ta’ala
berikan kepada amalan infaq fi sabilillah yang dilakukan oleh manusia muslim,
diibaratkan menanam sebiji benih yang tumbuh darinya sepohon pokok. Dari pokok
itu kemudiannya tumbuh tujuh tangkai dan setiap tangkai itu pula menumbuhkan
seratus biji. Akhirnya benih yang sebiji itu menghasilkan bijian yang tujuh
ratus jumlahnya.
Begitulah Allah Ta’ala menganugerahkan
keistimewaan-keistimewaan kepada hamba-Nya yang bekerja untuk-Nya. Ternyata
kaedah yang digunakan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz bertepatan dengan kaedah
yang ditunjuk-ajarkan oleh Allah Ta’ala dan Rasul-Nya SAW.
Manusia itu akan lebih cepat menerima sesuatu yang disampaikan
sekiranya mereka dapat membandingkannya dengan sesuatu yang sudah diketahuinya.
Allah SWT Maha Mengetahui hakikat itu. Begitu juga, Rasulullah SAW diajarkan
oleh Allah Ta’ala akan ilmu mengenai hakikat itu. Dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz,
seorang ulama yang mewarisi tugas-tugas anbiya’ dalam menyampaikan Islam kepada
masyarakat, tentu sekali perlu mengetahui hakikat bahawa Islam itu perlu
disampaikan dalam bentuk yang semudah-mudahnya.
(Artikel ini
adalah bab keempat daripada buku ‘Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat - Inspirasi
Kebangkitan Ummah Serambi Mekah’ yang diterbitkan oleh Urusetia Penerangan
Kerajaan Negeri Kelantan, Kota Bharu, Kelantan, 1991)
No comments:
Post a Comment