Sunday, January 4, 2009

Azam tahun baru didik anak hayati Islam


Oleh: MOHD NASIR AWANG

TAHUN baru datang lagi. Agak bertuah kedatangannya kali ini hampir serentak antara kalendar Hijriah dan Masihiah. Kebetulan itu hanya muncul sekali dalam setiap 24 tahun.

Persamaan tarikh antara kedua-dua hitungan itu terserlah beberapa bulan lalu apabila umat Islam menyambut kedatangan 1 Ramadhan tepat pada 1 September. Kedua-dua bulan tersebut adalah bulan kesembilan dalam kalendar masing-masing.

Kedatangan tahun baru juga sinonim dengan satu lagi tradisi masyarakat, iaitu penggal baru persekolahan. Bagi pelajar yang cemerlang dalam UPSR dan PMR, ibu bapa mereka tentu berusaha sedaya mungkin menempatkan mereka ke sekolah-sekolah terpilih.

Ibu bapa mengharapkan suasana pembelajaran terbaik bagi menjamin kejayaan anak-anak. Tiada yang lebih mendamaikan ibu bapa selain melihat anak-anak berjaya dalam pelajaran. Dalam dunia serba mencabar kini, kecemerlangan akademik penentu segalanya.

Orang yang berjaya dalam pelajaran, mudah mendapat tempat dalam masyarakat. Semakin tinggi pencapaian akademik seseorang, semakin membukit sanjungan diterima dan semakin mudah pula ditawarkan itu dan ini.

Itulah sisi cerah dunia pendidikan hari ini. Sisi gelapnya pula diwarnai segala macam kebobrokan. Alhamdulillah, kita memang berjaya melahirkan segala macam pakar. Kita tidak kurang doktor, peguam, arkitek, jurutera dan berbagai profesional lagi. Masalah utama ialah pencapaian akhlak dan pekerti serta penghayatan Islam anak-anak kita tidak setanding kecemerlangan akademik mereka.

Mereka cerdik dan pintar, tetapi turut pintar menipu, melawan hukum Tuhan, makan suap, tidak solat, tidak puasa dan berbagai kemungkaran lagi.

Inilah sebenarnya sisi gelap dunia pendidikan kita yang amat memalukan. Usah disebut soal ketiadaan akhlak dan pekerti anak-anak kini. Bercakap kasar dan tiada adab, tingkah laku yang langsung tidak menghormati orang tua dan berbagai lagi. Logiknya, kalau kepada Tuhan pun mereka tidak menunjukkan rasa hormat dan patuh, bagaimana diharapkan mereka hormat kepada sesama makhluk?

Acapkali kita dengar saranan pelbagai pihak bahawa penyelesaian terbaik bagi kebobrokan moral masyarakat kini ialah dengan kembali menghayati nilai-nilai akhlak dan adab diajarkan agama. Perlu diakui hasrat mendapatkannya tidak mudah. Ia bukan dapat dicapai sekadar melalui satu matapelajaran yang diajar dua atau tiga masa seminggu.

Mahu tidak mahu, anak-anak perlu didedahkan kepada lebih masa mendalami ilmu agama sebagai panduan hidup mereka. Saya pernah mencadangkan kepada rakan dan kenalan agar menjadikan sekolah-sekolah agama sebagai pilihan menghantar anak-anak menyambung pelajaran, terutama di usia mumbang mereka.

Cadangan itu dihujani berbagai alasan dan dalih. Paling lumrah mereka luahkan pesimisme tentang masa depan. Kata mereka, kerjaya menunggu lepasan pendidikan agama agak terbatas.

Selain itu, ada dua logik lagi. Pertama, tidak semestinya anak yang tidak dihantar ke sekolah agama atau mengaji agama di usia mumbangnya akan membesar sebagai manusia jahat. Kedua, tidak semestinya anak yang dihantar mengikuti pengajian agama akan besar sebagai orang baik dan berguna.

Mereka mendakwa, dan saya juga tidak menafikan, memang kedapatan anak-anak yang dihantar mengaji agama tetapi besarnya tidak menjadi ahli agama atau warga soleh dan berguna.

Begitu juga, memang ada orang yang tidak pernah memasuki sekolah agama sejak sekolah rendah hingga ke peringkat universiti, tetapi apabila dewasa mampu membaca kitab agama, mengajarkan ilmu Islam, menjadi imam bahkan menyampaikan khutbah dan ceramah agama.

Sebab itu ramai ibu bapa mengambil jalan mudah. Tidak perlu bersusah-payah memberikan didikan agama kepada anak-anak di usia muda, nanti besar pandai-pandailah mereka mencarinya sendiri.

Kita tentunya amat bertuah sekiranya anak kita berakhir sebagai insan dewasa berguna dan diredhai Allah. Bagaimana sekiranya anak yang diharap memberikan syafaat tatkala kita sudah mati bertukar menjadi beban yang menambah penyeksaan?

Kita tidak tahu bagaimana kesudahan hidup anak-anak nanti. Tambah sukar diramalkan dengan persekitaran hidup yang semakin kompleks dan caca marba dalam dekad mendatang ini. Segala kemungkinan boleh berlaku.

Kita mungkin tidak sempat hidup lama untuk melihat hasil didikan terhadap anak-anak atau untuk memperbetulkan kesilapan hidup mereka. Namun sebagai ayah dan ibu, kita tetap akan dipertanggungjawabkan atas perilaku buruk anak-anak itu. Paling tidakTuhan akan tanya kita, “apa yang kamu buat sepanjang anak-anak kamu masih di bawah jagaan kamu bagi memastikan mereka selamat di dunia dan akhirat?”

Soalan serupa itulah yang menghantui burung layang-layang dalam kisah Nabi Ibrahim as yang dibakar kaumnya. Burung kecil itu tahu kadar air yang dicurahkan dari paruhnya mustahil dapat memadamkan api begitu besar untuk menyelamatkan Nabi Allah itu. Namun dia ada hujah kepada Tuhannya sekiranya ditanya, “apa kamu buat ketika melihat Nabi Ibrahim as dibakar?”

Kita pun begitu juga. Kita tahu dalam rangka mendidik anak-anak seribu satu macam pengaruh buruk datang menggugat. Sebab itu ada ibu bapa sangat baik dan telah memberikan didikan agama sebaiknya kepada anak-anak, namun hasilnya amat menducakitakan.

Pun begitu, andaikata kita telah berusaha sebaik mungkin membekalkan mereka dengan didikan agama, ada harapan untuk kita dimaafkan Tuhan.

Justeru, sebagaimana bersungguhnya kita menempatkan anak-anak di sekolah terbaik demi menjamin kebaikan dan keselamatan hidup mereka di hari depan, wajar juga kita tanya diri kita sendiri, sesungguh itu jugakah kita mempersiapkan anak-anak kita untuk keselamatan mereka di akhirat nanti?

Apa kata kita jadikan azam sempena tahun baru ini untuk mencari jalan terbaik bagi anak-anak agar mengenali agama mereka dan menghayati cara hidup Islam sedapat mungkin di celah-celah pancaroba kehidupan ini.

(Artikel ini disiarkan akhbar mingguan Siasah, edisi 4-10 Januari 2009 mengisi kolum PERSPEKTIF menggunakan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment