Oleh: Mohd Nasir Awang
MUJURNYA Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi
Awang tidak berpendirian seperti Profesor Dr. Abdul Aziz Bari. Parti Islam itu
besar kemungkinan menghadapi suasana haru-biru dan kucar-kacir yang amat
sekiranya berketuakan seorang yang sebegitu mudah menjatuhkan “hukuman”
terhadap anak-anak buahnya sendiri.
Ampun Tuhan, itulah kesimpulan saya setelah meneliti siri
tulisan pakar Perlembagaan itu menerusi kolumnya di sebuah tabloid mutakhir
ini. Catatannya bertarikh 19 Oktober lalu yang menggesa PAS menyingkir beberapa
pemimpin yang dikatakan bermasalah mencetuskan gesaan Mursyidul Am PAS, Datuk
Nik Abdul Aziz Nik Mat, agar partinya mengadakan Muktamar Khas (EGM) bagi
memutuskan perkara itu.
Berdasarkan beberapa kenyataan dan catatan kemudiannya
pemimpin “bermasalah” dimaksudkan ialah Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat
Isa, Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali dan Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk
Dr. Hassan Mohd Ali. Nama Presiden PAS turut disebut.
Dr. Abdul Aziz barangkali tersenyum puas apabila idea dan
saranannya dipegang erat pemimpin spiritual PAS itu. Malah namanya disebut
Datuk Nik Aziz sebagai individu yang mesti dirujuk dalam mencari penyelesaian
konflik partinya.
Pengiktirafan itu bagaikan “lesen besar” baginya untuk terus
mengutuk dan mengaibkan PAS. Kepimpinan Abdul Hadi disifatkan lesu dan Dr.
Abdul Aziz menggesa Presiden PAS itu ditukar.
Meski pun kecaman beliau disasarkan kepada individu
tertentu, ia secara tidak langsung turut menghina seluruh parti itu.
“Jangan lupa Presiden dan Timbalan Presiden PAS dipilih
dengan suara majoriti akar umbi parti. Jadi jangan hina pilihan ahli PAS,” luah
bekas calon PAS Dun Semerak, Kelantan, Dato’ Wan Fauzi Wan Hussin kepada saya.
Bagi tokoh perniagaan ini, menidakkan kewibawaan Abdul
Hadi dan Nasharuddin memimpin PAS samalah seperti memperlekeh kebijakan ahli dan
perwakilan parti itu memilih pemimpin terbaik.
“Menggunakan kepakarannya (Dr. Abdul Aziz) menafsir
peruntukan Perlembagaan dengan emosi dibauri agenda politik menjatuhkan
pemimpin tertentu sebenarnya menjatuhkan statusnya sendiri sebagai penganalisis
politik menjadi “papparazi” politik,” itu pula ulasan pemerhati politik, Zabidi
Halim, ketika menghubungi saya.
Peguam muda berpejabat di Shah Alam itu memaklumkan hasil
perbualannya dengan khalayak awam di Selangor menunjukkan beberapa isu didakwa
Dr. Abdul Aziz sebagai punca kemarahan masyarakat terhadap PAS, khususnya
terhadap Dr. Hassan, tidaklah seteruk didakwa.
“Ada yang mempersoal, apa salahnya Dr. Hassan
mempertahankan peraturan melarang jual arak di kawasan majoriti Melayu?
Budak-budak muda minum arak dah macam kopi. Keruntuhan akhlak yang diwarisi
dari BN inilah yang sepatutnya diperbetulkan PAS. Mereka kata tindakan Dr.
Hassan patut disokong, bukan dikecam,” sambung Zabidi lagi.
Memang isu larangan penjualan arak menjadi antara isu
utama sebilangan pihak mempertikai Dr. Hassan. Ekoran isu itu beliau dianggap
pemusnah kerukunan dalam Pakatan Rakyat. Desakan terbuka dibuat pihak tertentu
agar beliau dipecat dari jawatan utama parti.
Secara khusus, saya menilai terjahan menimpa Dr. Hassan
kini agak menyimpang dari prinsip keadilan. Beliau sudah dihukum sebelum soal
siasat Jawatankuasa Disiplin PAS selesai.
Saya mengikuti keghairahan memecat beliau dan beberapa
pemimpin PAS itu dengan penuh bimbang. Pertama, ia seolah-olah sudah tidak ada
tolak ansur di kalangan khalayak tertinggi PAS. Apakah kesalahan bekas Naib
Presiden PAS itu terlalu berat dan tidak boleh dimaafkan?
Kedua, ada dwi-piawaian dalam pendirian PAS. Ingat lagi
layanan berbeza diterima sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berasaskan
wanita yang mengguna label Islam beberapa bulan lalu?
Ketika ada usul dalam Muktamar PAS agar pertubuhan itu
disiasat pihak kerajaan atas aktivitinya yang memudaratkan Islam, seterusnya
menimbang mengharamkan pertubuhan itu jika didapati terpesong, pelbagai pihak
membela NGO itu.
PAS sendiri kemudiannya cukup berlembut dan cuba
menunjukkan keterbukaan. Sehinggakan pemimpin yang mengetuai PAS kawasan yang
mengusulkan itu tampil menjelaskan maksud sebenar usul tersebut. Beliau cuba
mengikis implikasi usul itu sehingga PAS dilabel tidak demokratik, tidak
terbuka menerima perbezaan pandangan dan menafikan hak asasi pihak lain.
Malangnya keterbukaan itu tidak diserlahkan PAS dalam kes
Dr. Hassan. Apakah tindakannya mempertahankan peraturan Islam dinilai sebagai
lebih mudarat berbanding aktiviti serong NGO itu?
Ketiga, menyingkirkan pemimpin merugikan parti apabila
penggantinya sukar dicari. Memang mudah untuk menyisih seseorang pemimpin. Hasrat
itu mungkin tercapai dengan kempen agresif sebulan-dua atau hanya menerusi
memorandum dan mesyuarat khas.
Namun, apakah semudah itu melahirkan seorang pendukung
Islam? Tarbiyah dan perkaderan sedekad pun belum tentu berjaya melahirkan
seorang setanding pemimpin disingkir itu. Kes menimpa seorang bekas pemimpin
kanan PAS Kelantan beberapa tahun lalu wajar direnungkan.
Bagi saya keghairahan menyingkirkan pemimpin PAS yang
didakwa bermasalah perlu diurus secara bijaksana. Parti itu perlu belajar dari sejarah,
termasuk pengalamannya sendiri. Beberapa kes terdahulu membuktikan kehilangan
beberapa pemimpin melalui kaedah ini menjadi penyesalan pendukung PAS hingga
kini.
Justeru, pendukung PAS tidak harus terseret oleh
pandangan beberapa kerat penganalisis bermasalah atau “papparazi” politik. Seperti
dicoretkan Ketua Penerangan PAS, Ustaz Idris Ahmad ketika menyanggah tulisan
Dr. Abdul Aziz, “memanglah menjadi ahli akademik senang membuat hipotesis
daripada bilik berhawa dingin, tetapi menjadi ahli politik pembangkang, berat
mata memandang, maka berat lagi bahu memikul”.
(Artikel ini
disiarkan tabloid Siasah Bil: 173, 20-26 Zulkaedah 1430/8-14 November 2009
dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment