Oleh: MOHD NASIR AWANG
SAYA tentunya sukar melupakan segala macam impak dalam
masyarakat sejak munculnya ‘wang ihsan’ hampir sedekad lalu. Bermula dari hujah
loyar buruk para pemimpin Barisan Nasional (BN) dalam menjustifikasi perampasan
hak royalti rakyat Terengganu itu, ia merebak menjadi mudarat lebih besar
terutama terhadap jati diri rakyat.
Istilah ‘wang ihsan’ tiba-tiba muncul pada 2000 sebagai
justifikasi tindakan Kerajaan Pusat menghentikan pembayaran royalti petroleum
kepada kerajaan Terengganu. Pembayaran itu diterima sejak termeterai perjanjian
bertulis antara Petroliam Nasional Berhad (Petronas) dengan kerajaan negeri
pada 22 Mac 1975.
Terma perjanjian di bawah Akta Kemajuan Petroleum 1974
itu secara jelas memperuntukkan hak royalti lima peratus hasil jualan petroleum
kepada Terengganu selaku negeri pengeluar. Seksyen 4 perjanjian itu menyebut
bahawa bekalan petroleum itu adalah asalnya milik rakyat Terengganu dan ganjaran
dari penukar milikan hak punya dan keistimewaan yang diberikan kepada Petronas
untuk menguruskan pengeluarannya adalah royalti yang dibayar tunai kepada
kerajaan negeri.
Perjanjian itu bagaimana pun dinafikan BN pada 2000. Ia
ditafsirkan semula seorang menteri berkelulusan undang-undang sebagai sekadar
MoU (memorandum persefahaman). Agaknya pemimpin itu menyangka rakyat terlalu
bodoh untuk menerima hujah loyar buruk itu.
Penangan wang ihsan dalam masyarakat bagaimana pun jauh
lebih memalukan berbanding pertelagahan di pentas politik atau pertikaian
undnag-undang. Pengurusannya yang menggunakan saluran parti mendedahkannya
kepada penyelewengan dan salah guna kuasa.
Kemunculan wang ihsan bagaikan “bulan jatuh ke riba” bagi
para pemimpin Umno bawahan. Mereka serta-merta menjadi orang paling “berkuasa”
di kampung-kampung. Semua pihak yang dahagakan wang ihsan terpaksa melutut dan
patuh kepada syarat politik ditetapkan mereka.
Dalam keadaan dunia mengiktiraf parti itu sebagai kepala
rasuah di negara ini, mengharapkan Umno tidak menyelewengkan wang itu adalah
lebih bodoh daripada mengharapkan anjing tidak makan tahi.
Selain mengagihnya “ikut suka aku”, para pemimpin
maasyarakat ini juga mengenakan pelbagai syarat ketat dalam permohonan
mendapatkan bantuan wang ihsan. Ada penerima dipaksa tidak mendampingi masjid
dan surau berhampiran rumah mereka yang menjadi pusat ibadat dan kuliah penyokong
PAS.
Malah kedengaran juga kes di mana suami-isteri yang
diberikan wang ihsan dipaksa melafazkan baiah akan tertalak sekiranya mereka
tidak mengundi BN dalam pilihan raya selepas itu. Dakwaan sebegini bagaimana
pun sukar dibawa ke tengah.
Membuktikan kedurjanaan Umno dalam kes baiah ini adalah
lebih payah daripada membuktikan dakwaan pencabulan seksual oleh pembalak
terhadap wanita Penan di pedalaman Sarawak. Logiknya, tidak akan ada rakyat
terbabit yang bersedia kehilangan bantuan wang ihsan untuk tampil menjadi saksi
membuktikan penyelewengan orang yang menghulurkan “durian runtuh” kepada
mereka.
Saya yang dalam tempoh antara 2000 hingga 2008 kebetulan
berkhidmat di Kuala Terengganu sempat melihat sendiri bagaimana sejumlah rakyat
negeri itu menggadai maruah dan jati diri demi wang ihsan. Ada yang sanggup
meninggalkan majlis ilmu yang sejak sekian lama dilazimi, demi memenuhi syarat
Umno. Perseteruan juga memuncak dalam masyarakat apabila berlaku ketidakadilan
melampau dalam pengagihannya.
Impak paling besar tentunya di pentas politik. Selepas
empat tahun kemudiannya, wang ihsan diakui sebagai antara penyebab utama
kejatuhan kerajaan PAS di Terengganu. Mana tidaknya apabila di hampir setiap
kampung, puluhan malah ratusan penduduk yang ketika awal pemerintahan PAS
menonjolkan diri sebagai “lebih PAS daripada orang PAS”, tiba-tiba beralih
angin sebaik terkena penangan wang ihsan.
Sebab itu apabila Perdana Menteri pada 4 November lalu
mengumumkan pemberian wang ihsan petroleum kepada Kelantan bermula tahun depan,
segala hiruk-pikuk dalam masyarakat dan kacau-bilau politik yang berlaku di
Terengganu itu kembali menerawang benak fikir saya.
Apatah lagi Perdana Menteri mengakui tindakan terhadap
Kelantan itu dibuat berasaskan pertimbangan sama yang dikenakan ke atas
Terengganu dulu. Sebab itu pihak paling mengalu-alukannya ialah pemimpin Umno
Kelantan. Sukar dinafikan kemungkinan kejayaan program wang ihsan di Terengganu
menjadi panduan BN untuk merampas Kelantan pula.
Namun, di samping berdoa nasib malang PAS Terengganu tidak
berulang di Kelantan, saya juga optimis dengan kemampuan PAS negeri Serambi Mekah
itu mendepani sepak terajang BN memanipulasi wang ihsan itu.
Lagi pun, secara faktualnya Kelantan memiliki beberapa
kelebihan berbanding Terengganu. Pertama, pemimpin negeri itu sudah ada
pengalaman rakan di Terengganu. Mereka boleh belajar dari situ sekiranya mereka
mahu. (bersambung...)
(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah Bil: 175,
22-28 November 2009 di ruangan ‘Komentar’ dengan tajuk sama. Sambungannya
dimuatkan dalam edisi berikutnya di ruangan sama).
No comments:
Post a Comment