oleh: MAT ZAIN MAT ISA
DI ANTARA isu paling laris diperkatakan mutakhir ini ialah penjelmaan
semula kumpulan Al-Arqam yang diharamkan kerajaan beberapa tahun lalu. Kerajaan
mendakwa sekumpulan bekas pemimpin dan pengikut jamaah itu kini giat
menghidupkannya kembali.
Walau pun mereka dikesan tidak lagi menggunakan nama Darul Arqam, tetapi
beberapa ciri dan sifat utama kumpulan itu dikekalkan. Mereka terjelma di bawah
organisasi baru bernama Rufaqa Corporation.
Di samping bergiat di sektor perniagaan, penggerak Rufaqa dikatakan
turut mengamalkan ajaran-ajaran yang menyamai ajaran Aurad Muhammadiah yang
diharam sebelum ini. Malah, pendewaan ke atas bekas pemimpin utama Darul Arqam,
Abuya Ashaari Muhammad didakwa masih menebal di kalangan mereka.
Beberapa kaitan jelas antara Rufaqa Corporation dengan Darul Arqam
menjurus kepada satu kesimpulan, iaitu “nama sahaja berbeza, tetapi sifat dan
amalan mereka adalah sama”. Kesimpulan itulah yang cuba dibuktikan kebenarannya
oleh pihak kerajaan.
Di Terengganu, ungkapan “nama saja berbeza, tetapi sifat dan amalan
mereka adalah sama” turut kedengaran. Tetapi mereka bukan bercakap soal
Al-Arqam atau Rufaqa. Mereka merujuk kepada kecenderungan membolot
projek-projek besar kerajaan oleh pihak-pihak tertentu.
Tabiat itu mengingatkan semua orang kepada kisah pembolotan
projek-projek infrastruktur di Terengganu oleh syarikat tertentu beberapa tahun
lalu. Kini, syarikat-syarikat yang dikaitkan dengan para pemimpin kanan BN
Terengganu itu tidak menjadi sebutan lagi. Bukan kerana syarikat itu sudah
tidak beroperasi atau tidak diberikan projek lagi. Mereka masih membolot,
tetapi ia dijelmakan melalui penjenamaan semula syarikat terbabit.
Seorang kontraktor kecil di Kuala Terengganu menerangkan, “memang payah
nak kesan (pembolotan) sekarang. Syarikat dah tukar nama, pengarah orang lain,
pemegang saham dah berubah. Ada pula guna nama syarikat lain untuk masuk
tender, tapi yang buat kerja syarikat itu juga. Macam-macam cara sekarang”.
Hakikat ini mendorong mereka menyimpulkan “nama saja berbeza, tetapi
sifat dan amalan mereka adalah sama”. Beberapa syarikat tertentu masih membolot
projek-projek di negeri itu.
Lebih mendukacitakan rakyat apabila projek-projek yang dilaksanakan itu
penuh unsur-unsur tidak sihat dan dipertikaikan. Sekurang-kurangnya tiga
pemerhatian dapat dibuat daripada pelaksanaan projek tersebut. Pertama,
kebanyakan projek kerajaan berunsur membazir dan kosmetik. Tiga bidang utama
ialah pembinaan masjid baru, blok tambahan di sekolah dan jalan raya.
Sebahagian besar projek ini sebenarnya bukan berdasarkan keperluan. Sesetengah
jalan yang diturap semula itu baru sahaja dibina. Manakala blok tambahan di sekolah-sekolah
dan satu masjid baru di setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) adalah
melebihi keperluan. Ia lebih kepada mempamerkan keupayaan menaja pembangunan.
Kedua, pelaksanaannya membelakangkan pentadbiran dan mengenepikan
prosedur pengurusan kewangan negeri. Menurut sumber yang rapat dengan
perbendaharaan negeri, duit perbendaharaan kini dikeluarkan tanpa mengikut “kepala
perbelanjaan”. Pegawai Kewangan katanya terpaksa menurut sahaja kehendak “Tingkat
16” (Pejabat Menteri Besar di Wisma Darul Iman).
Dalam pentadbiran, Pegawai Kewangan di bawah arahan Setiausaha Kerajaan
(SUK). Sebagai ketua pentadbiran, SUK yang mengesahkan perbelanjaan negeri. Kini,
prosedur itu tidak lagi diamalkan.
Ketiga, mengutamakan kroni dan mengkayakan suku-sakat politik. Bagi memastikan
survival anak-anak buah, projek mesti diwujudkan. Akhirnya, sesuatu yang melebihi keperluan pun
masih dibina dan diperbaiki. Beberapa bidang kerja yang sebelum ini dilakukan
jabatan kerajaan turut diswastakan bagi menambah peluang kroni mengaut untung.
Soalnya, siapa yang mendapat projek-projek itu? Di sinilah timbul
ungkapan tadi, “nama saja berbeza, sifat dan amalan mereka sama”. Nama-nama
syarikat besar yang pernah diulang sebut sebagai pembolot projek sebelum ini
tidak disebut lagi sekarang. Tetapi menjelma pula nama-nama baru yang pelbagai.
Antara yang paling kerap disebut orang sekarang ialah MSA Bina Sdn Bhd. Dikatakan
ia dimiliki seorang pemimpin muda Umno Terengganu. Kuasanya dalam menentukan
pengagihan projek-projek di Terengganu dikatakan menyerupai kuasa menantu PM di
peringkat Pusat.
Bahkan, setiap pembinaan jalan di negeri itu dikatakan mesti diakui
syarikat ini. Jika projek itu diperolehi syarikat lain, kerja-kerja penyudah
(meletak lapisan premix) mesti diambil alih MSA Bina atau sekurang-kurangnya menggunakan
jentera dan peralatan syarikat itu.
Kesempatan turut diambil BN untuk mengisi tabung partinya dari
pelaksanaan projek-projek tadi. Seorang kontraktor mendakwa, semua kontraktor
yang memperolehi projek kerajaan disyaratkan menabung lima peratus nilai projek
kepada dana Umno.
Orang yang menguasai tabung atau dana ini pula dikatakan orang sama yang
memiliki MSA Bina tadi. Jika segala dakwaan di atas tadi benar, maka sudah sah
bahawa dua tahun pemerintahan BN melahirkan generasi baru pembolot projek di
Terengganu.
Itulah kisah “nama saja berbeza, tetapi sifat dan amalan mereka adalah
sama”. Cuma yang membezakan kes Terengganu ini dengan Rufaqa ialah organisasi
itu kini berhadapan pendakwaan dan tindakan kerajaan. Sedangkan dalam kes Terengganu
itu, ia bukan sahaja direstu kerajaan, malah menjadi sebahagian perancangan
parti pemerintah.
(Artikel ini disiarkan akhbar
Harakah, 11-25 Zulhijjah 1427/1-15 Januari 2007 dengan tajuk ‘Rufaqa dan
pembolotan projek besar di Terengganu’)
No comments:
Post a Comment