Oleh: MOHD NASIR AWANG
“Tak dak hikmah la
pak imam kita ni... nak menegur gunalah bahasa lemah-lembut sikit, jangan berkeras
sangat. Dia orang tu budak-budak lagi... lagi kita berkeras, lagi dia orang
payah terima”, kedengaran rungutan seorang anggota jemaah seraya menapak turun
tangga masjid.
Beliau merujuk
kepada peringatan ringkas oleh tuan imam sejurus selesai solat Jumaat, yang
menegur tabiat sebilangan anak muda yang asyik bersembang tanpa menghiraukan adab
mendengar khutbah. Sedangkan sudah diperingatkan oleh tuan bilal sejurus
sebelum khatib berkhutbah, bahawa diam dan mendengar dengan teliti isi khutbah
adalah suatu tuntutan kepada setiap yang hadir.
Ya, saya akui peringatan
tuan imam kali ini agak keras, lebih berupa leteran. Namun, saya sendiri
cenderung untuk bersetuju dengan nada keras dan tegas oleh tuan imam itu.
Seingat saya, sudah beberapa kali sebelum ini beliau bangun menasihati para
jemaah agar menjaga adab ketika menghadiri solat Jumaat.
Sebelum ini dengan
nada yang sangat lembut dan ‘berhalus’, tuan imam menghuraikan betapa hadirin
sangat perlu menghormati adab tersebut. Apatah lagi ada amaran tegas dari
Rasulullah saw mengenai berdiam diri ketika imam sedang berkhutbah.
Malangnya, nasihat
yang disampaikan secara baik itu terbukti umpama mencurah air ke daun keladi.
Ia tidak meninggalkan bekas, walau pun sudah diulang berkali-kali. Ia boleh
juga diibaratkan seperti bersyarah kepada telinga kuali.
Malah kebiadaban
anak-anak muda ini bagi saya melangkaui tahap yang boleh ditolak-ansur. Entah
apa yang mereka sembangkan, saya pun tak pasti. Bermula dari kehadiran mereka
di awal waktu, ada-ada saja topik yang mereka bicarakan sambung-menyambung.
Suara mereka pula agak kuat, bertingkah-tingkah di celah alunan azan tuan
bilal. Itulah tabiat mereka saban minggu.
Seusai azan, ketika
anggota jemaah berdiri untuk solat sunat, anak-anak muda itu masih bersembang.
Sesudah khatib naik ke mimbar, suara mereka masih galak kedengaran. Selepas
diberi ingatan oleh tuan bilal mengenai adab mendengar khutbah, mereka tidak
juga ambil pusing dan terus juga bersembang.
Sepanjang imam
berkhutbah, suara sembangan anak-anak muda tadi turut menyulami hujahan khatib.
Ada juga beberapa anggota jemaah yang tidak senang dengan gelagat itu berpaling
ke arah mereka, mengerling dan menggelengkan kepala, mengisyaratkan agar mereka
diam. Namun ia bagaikan tidak mendatangkan apa-apa kesan kepada pemikiran
mereka.
Ya Allah, terfikir
juga saya, boleh jadi budak-budak itu jenis “IQ Zero” gamaknya? Sakit hati juga
kita melihatnya. Perasaan terganggu, kekusyukan menekuni isi khutbah juga
ternoda. Terlintas juga ketika itu untuk bangun dan pergi jentik telinga
budak-budak yang sangat “tak reti bahasa” itu! Mujur juga setakat ini saya
masih boleh mengawal perasaan sendiri.
Sebab itu hati saya
sedikit pun tidak melihat unsur kekerasan atau kekasaran di dalam peringatan
oleh tuan imam selepas solat itu.
“Nak mari
sembahyang, buatlah cara nak mari sembahyang, kena jaga adabnya. Kalau nak
“berbual” (bersembang) juga, masa orang bang kita berbual, orang baca khutbah kita
berbual, orang sembahyang pun duk berbual lagi, baik tak payah mari (ke
masjid)!”, tuan imam bagaikan menjatuh hukum.
Memang peringatan
itu lebih kepada leteran, bukan sahaja ditujukan kepada anak-anak muda yang
kurang ajar dan tidak tahu menghormati saat ibadat itu, tetapi turut menempelak
bapa dan penjaga mereka yang tidak mengambil berat soal menjaga adab itu.
“Saya minta tolong,
kalau ada ayah dia ke, abang ke, tokki (datuk) ke, tolong lah tengok anak
siapa, cucu siapa, adik siapa yang suka sangat duk buat bising kat belakang tu.
Jangan kita hanya seronok kononnya khusyuk duk beribadat di depan ni, anak-anak
kita biarkan duk buat dosa kat belakang tu!”, sambung tuan imam lagi.
Boleh jadi rangkap
inilah yang membuat ramai jemaah terasa. Boleh jadi juga pakcik yang merungut
sambil turun tangga tadi antara yang berasa terpukul dengan penegasan tuan imam
itu. Justeru, teguran itu terus dilabelkan “tidak ada hikmah”.
Di sinilah saya
melihat titik tolak permasalahan dalam masyarakat kita. Orang kita telah
menyalahertikan kalimah “hikmah”. Kononnya ia bermaksud lemah-lembut, bersuara
perlahan dan bermuka senyum.
Apatah lagi apabila
ia membabitkan golongan pendakwah dan penegak Islam, seumpama tuan imam, bilal,
ulama dan asatizah. Semacam ada tanggapan dalam masyarakat bahawa para ulama
dan orang agama tidak boleh bercakap dengan nada keras dan tegas, kerana ia dikatakan
tidak berhikmah. Apatah lagi jika mereka menuturkan kalimah-kalimah yang dianggap
kasar atau berunsur amarah.
Seolah-olah kita
tidak pernah disuakan dengan ayat-ayat al-Quran yang menuturkan “celaka” (untuk
Abu Lahab), atau mengumpamakan golongan tertentu dari kalangan manusia seperti
anjing, keldai, binatang berkaki empat dan seumpamanya. Jika hikmah itu
bermaksud lemah-lembut, maka apakah kitab suci al-Quran tidak ada hikmah?
Sedangkan hikmah itu bermaksud bijaksana atau
mengaplikasi tindakan yang bersesuaian, yang menatijahkan kesan paling baik dan
berkesan. Sebab itu nilaian hikmah sepatutnya mengikut kesesuaian sesuatu
tindakan atau ucapan dibuat.
Dalam proses penyampaian mesej dakwah misalnya, ada pihak
yang boleh menerimanya dengan cara lembut, ada juga yang memerlukan pendekatan
lebih tegas, termasuk perbahasan. Malah sejarah Islam membuktikan ada juga
ketikanya mesej dakwah disampaikan menerusi peperangan.
Dalam bab solat ini pula, Islam telah mengajar kita
bahawa seorang anak perlu disuruh solat ketika umurnya tujuh tahun. Andainya
dengan pelbagai cara nasihat dan suruhan secara
yang baik dilakukan, dia tidak juga solat, maka mencapai umurnya 10 tahun
Rasulullah saw mengesyorkan anak itu dipukul.
Dalam ertikata
lain, ketika itu pukul adalah cara yang paling berhikmah untuk mendidiknya. Maka
apalah sangat herdikan oleh tuan imam tadi berbanding dengan saranan Rasulullah
saw itu?
(Artikel ini dimuatkan di kolum Coretan Ketua Pengarang, majalah bulanan Era Muslimah, Bil. 28 (terbitan Oktober 2014) dengan judul sama)
No comments:
Post a Comment