Oleh: MOHD NASIR AWANG
SOLAT adalah tiang agama. Demikian mafhum hadith
Rasulullah saw yang sangat masyhur. Justeru, seorang muslim yang mendirikan
solat dianggap mendirikan agamanya. Sebaliknya, sesiapa yang mengabaikan
kewajiban solat samalah seperti meruntuhkan agamanya.
Banyak sekali ayat al-Quran dan hadith Baginda saw yang
menerangkan tuntutan ke atas umat Islam menunaikan solat. Pujian dan sanjungan
agama terhadap orang yang melaksanakan rukun Islam kedua ini juga banyak
dirakamkan dalam dua sumber hukum tertinggi agama itu.
Tidak kurang juga diperturunkan amaran keras dari Allah
dan Rasul-Nya ke atas perbuatan mengabaikan solat. Selain mafhum hadith
dicoretkan di atas banyak lagi hadith yang meletakkan solat sebagai batas
pembeza antara iman dan kufur.
Bahawa meninggalkan solat dengan sengaja menjadikan
seorang muslim itu kafir dan tercela. Ini kerana, berbeza dengan rukun Islam
lain, solat tidak ada uzur samasekali untuk ditinggalkan. Wa imma sakit atau
bermusafir, yang mengharuskan seorang muslim untuk meninggalkan puasa dan haji
contohnya, umat Islam tetap tidak terlepas dari kefardhuan solat.
Sebab itu Islam memperincikan kaifiyat solat untuk orang
sakit. Walau pun qiyam (berdiri tegak) itu asalnya antara tuntutan mendirikan
solat, mereka yang tidak mampu berdiri dibolehkan solat secara duduk. Yang
tidak mampu bangun pula disuruh solat secara berbaring. Bahkan, yang tidak
mampu menggerakkan tangan sekali pun, tetap diwajibkan solat walau pun hanya
dengan menggunakan isyarat mata.
“Keringanan” serupa disyariatkan juga kepada mereka yang
musafir, termasuk “hadiah” dalam bentuk solat jamak dan qasar. Sekira-kira
tiada alasan lagi bagi seorang muslim untuk menidakkan kewajiban solat ini.
Mengambilkira ketegasan Islam agar umatnya menjaga solat,
maka agama ini menetapkan bahawa proses asuhdidik untuk seorang muslim memahami
tanggungjawab paling berat ini perlu dimulakan sedari usia mumbang lagi. Hal ini
terkandung di dalam hadith Rasulullah saw bermaksud:
“Suruhlah kanak-kanak mengerjakan solat apabila dia
berumur tujuh tahun, dan apabila sudah sampai 10 tahun, maka pukullah dia atas
solat (yang dia tinggalkan). (HR Abu Daud)
Dalam hal ini saya tersentuh dengan komentar tegas Imam
Habib Abdullah Haddad di dalam kitabnya Nasihat
Agama dan Wasiat Iman. Bahawa menjadi tugas dan tanggungjawab sangat besar
bagi ibubapa memastikan anak-anak mereka tidak membesar bersama tabiat
memandang ringan atau mengingkari perintah mendirikan rukun agama ini. Berikut
saya petik sebahagian coretan beliau:
“Jika wajib anda (para bapa) memelihara sembahyang dan
haram melalaikannya, maka wajib juga anda menganjurkan anak-isteri anda dan
sesiapa di dalam tanggungan anda untuk mendirikan solat, dan jangan berikan
apa-apa uzur pun untuk meninggalkannya.
“Siapa yang tidak patuh kepada perintah sembahyang itu,
maka hendaklah anda ancam dan kerasinya. Hendaklah anda marah terhadapnya
dengan sesangat marah, lebih dari marah anda jika ia merosakkan hartabenda
anda. Jika anda tidak lakukan seperti itu, nescaya anda akan dikira sebagai
orang yang meringankan hak-hak Allah, atau orang yang memandang ringan terhadap
agama Allah.
Ulama besar ini malah menyifatkan orang yang meninggalkan
solat itu sebagai “SYAITAN”, justeru mengesyorkan agar umat Islam menyisih diri
daripada orang sebegini. Saya memetik tulisannya:
“Jika sesudah anda marah dan anda kerasi, ia masih juga
tidak mahu sembahyang, malah menentangmu, maka hendaklah anda jauhkan diri
daripadanya, kerana ia adalah SYAITAN, tidak ada guna dan tidak ada berkat
padanya, haram menurutkan kemahuannya dan haram bercampur-gaul dengannya.
Sepatutnya ia ditentang dan diputuskan hubungan, kerana ia telah menjadi orang
yang menentang Allah dan Rasul-Nya.”
Ya, sangat keras celaan Islam terhadap orang yang tidak
solat, bukan? Bahkan, sangat tegas juga herdikan kepada ibu atau bapa yang
membiarkan anak-anak membesar tanpa menghayati kewajiban solat ini.
Sebab itu saya kira ramai di kalangan kita amat tersentuh
dengan kes menimpa pasangan Malaysia di Sweden baru-baru ini, yang ditahan dan
didakwa di mahkamah negara itu atas tuduhan memukul anak-anak mereka yang tidak
solat. Di bawah undang-undang negara itu, perbuatan sedemikian dianggap suatu
kesalahan kerana melanggar integriti seseorang.
Pengarah Tourism Malaysia di Stockholm, Azizul Raheem
Awaluddin dan isterinya, Shalwati Norshal, didakwa melakukan kesalahan itu
secara berulang antara 15 Disember 2010 hingga 17 Disember 2013.
Shalwati, seorang guru yang sedang bercuti tanpa gaji dan
suaminya ditahan reman sejak 18 Disember lalu atas tuduhan asal memukul tangan
seorang daripada anak lelakinya kerana tidak bersolat. Kertas pertuduhan yang
dikeluarkan mahkamah pada 10 Februri lalu pula memetik keempat-empat anak
mereka dipukul dengan objek, antaranya pengangkut baju, kayu dan tali pinggang.
Semua anak mereka, Aishah, 15, Ammar (12), Adam (11) dan
Arif (tujuh) dijaga oleh ibu saudara mereka di Kelantan selepas dibawa pulang
ke tanah air, 31 Januari lalu. Sebelum itu, sejak penahanan ibubapa mereka,
empat beradik itu ditempatkan di bawah jagaan keluarga angkat bukan beragama
Islam di Sweden.
Kes ini mendapat perhatian umum. Berbagai pihak telah
melontarkan pandangan masing-masing. Ada yang turut mengkritik dan menyalahkan
pasangan ini, konon atas anggapan mereka melakukan penderaan terhadap
anak-anak.
Namun lebih ramai yang bukan sahaja bersimpati, malah
menganggap apa yang dibuat mereka adalah kebiasaan sebagai memenuhi tuntutan
tanggungjawab sebagai ibubapa muslim. Bahkan pendirian itu turut dikongsi abang
Shalwati, Badrul Hisham Makhzan.
“Dalam budaya kita, tindakan memukul tangan apabila
disuruh sembahyang adalah kebiasaan dan sekiranya tidak dilakukan demikian,
masyarakat menganggap kita melakukan kesalahan kerana tidak bertindak supaya
anak sembahyang”, katanya, sebagaimana dipetik akhbar harian, 11 Februari lalu.
Beliau mengakui adiknya (Shalwati) seorang ibu dan guru
yang baik dan begitu sayang kepada anak-anaknya.
Sehingga rencana ini ditulis, perbicaraan yang dijangka
berlangsung selama 10 hari belum bermula. Ketika rencana ini dibaca,
kemungkinan keputusannya telah diketahui. Ia mungkin memihak kepada pasangan
Malaysia itu, mungkin juga sebaliknya.
Namun, menurut undang-undang negara itu juga, jika pun
didapati tidak bersalah atas tuduhan tadi, pasangan itu tidak pula secara
automatik boleh mendapatkan semula anak-anak mereka. Mereka perlu membuat
permohonan khusus kepada mahkamah untuk mendapatkan hak penjagaan itu.
Justeru, ada baiknya kita sama-sama doakan semoga Allah
Ta’ala mempermudahkan segala urusan itu buat pasangan Shalwati-Azizul Raheem!
(Artikel ini disiarkan majalah Era Muslimah Edisi 22 (Mac 2014) di kolum Coretan Ketua Pengarang dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment