Saturday, May 1, 2010

Generasi muda kita tenat!


Anak luar nikah lahir setiap 30 minit...

Muqoddimah
Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dalam kenyataannya kepada media pada 20 Mac 2010 mendedahkan bahawa terdapat 17,303 kes anak luar nikah keturunan Melayu/Islam didaftarkan kepada jabatan itu sepanjang 2009. Jumlah itu adalah peningkatan 762 kes berbanding 16,541 kes pada tahun sebelumnya. Manakala pada tahun 2007, jumlahnya ialah 16,100 kes. Kenyataan sama turut mendedahkan bahawa sepanjang tempoh lima tahun lalu JPN telah menerima pendaftaran sejumlah 74,723 kes anak luar nikah melibatkan bayi keturunan Melayu/Islam sahaja. Manakala jumlah besar melibatkan semua kaum dalam tempoh sama ialah 214,033 kes. Pendedahan fakta itu bukan sahaja mengejutkan, bahkan turut menimbulkan kebimbangan di dalam masyarakat, terutama pola peningkatan jumlah kes tersebut tahun ke tahun. Ia sekaligus memberikan gambaran tidak menyenangkan tentang ketulenan jatidiri generasi muda dalam dekad-dekad akan datang.

Wakil Al-Muslimah, Mohd Nasir Awang sempat menerjahkan isu ini kepada seorang anggota Exco MuslimCare, Ustaz Haji Wan Azhar Wan Ahmad.

Al-Muslimah: Jika diteliti fakta anak luar nikah didedahkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) baru-baru ini, jumlah 17,303 untuk setahun lalu itu bersamaan dengan 1,442 kes sebulan atau lebih 48 kes sehari. Itu bermakna dapat kita kira bahawa kes kelahiran anak luar nikah di negara kita sepanjang tahun lalu secara purata berlaku setiap 30 minit satu kes. Apa reaksi spontan Ustaz tatkala didedahkan dengan fakta ini?

Ustaz Wan Azhar (UWA): Dinilai dari satu sudut, ia menggambarkan bahawa negara kita sedang berada dalam suasana yang sangat bahaya. Kita kini terdedah kepada kemunculan satu generasi yang tidak ada jaringan hidup yang teratur dan melanggari fitrah kehidupan manusia biasa.

Dari sudut agama, anak luar nikah ini bukan sahaja menyanggahi sistem agama yang fitrah ini (Islam), tetapi turut tidak boleh diterima oleh agama-agama lain, kerana ia menyalahi peraturan kehidupan beragama yang mementingkan penjagaan keturunan.

Angka yang didedahkan JPN itu bukan angka kecil. Ia tidak boleh dipandang ringan oleh masyarakat kita. Bagi saya ia ibarat barah yang bakal merebak menjadi suatu gejala yang akan meruntuhkan masyarakat kita.

Mungkin suatu masa nanti generasi (anak luar nikah) ini akan berbangga dengan kelahiran mereka yang seperti itu. Tidak mustahil mereka berbangga sebab tatkala itu golongan mereka sudah menjadi terlalu ramai.

Kita lihat contoh bagaimana di USA (Amerika Syarikat) misalnya, golongan gay dan lesbian, mereka ini bangga dengan tabiat homoseksual mereka. Malah dalam keadaan tertentu mereka menjadi kuasa penentu apabila jumlah mereka terlalu besar.

AM: Ekoran pendedahan JPN itu, banyak ulasan mengenainya dibuat, yang menjurus kepada kesimpulan bahawa punca utama berlakunya kes anak luar nikah ialah angkara pergaulan bebas, cetek fahaman agama dan tidak menghiraukan soal dosa-pahala. Apa pula komen Ustaz?

UWA: Saya melihat puncanya yang pertama ialah apabila sistem yang menguasai kehidupan masyarakat kita tidak menjurus kepada sistem fitrah kejadian manusia. Saya tidak mengatakan kes ini (anak luar nikah) berpunca seratus peratus daripada pelaku gejala berkenaan sahaja (pasangan hubungan terlarang). Dari satu sudut, sistem yang menguasai kehidupan masyarakat kita menyebabkan mereka tidak ada rasa bimbang tentang aktiviti harian yang sebenarnya menjadi amalan-amalan muqoddimah menjuruskan masyarakat ke arah itu.

Antara yang saya sifatkan sebagai muqoddimah itu ialah wjudnya pusat-pusat hiburan, kelab malam yang diberikan lesen untuk beroperasi. Sedangkan bagi saya ini tak memberi natijah, tak menyumbang ke arah membendung gejala yang merosakkan itu.

Kedua, kelemahan institusi kekeluargaan. Sebilangan ibu bapa terlalu memberi kepercayaan kepada anak-anak untuk menentukan halatuju kehidupan masing-masing. Ini sangat bahaya, sebab bila pemantauan ibu bapa tidak berlaku, di situlah mula terungkainya ikatan kekeluargaan yang kukuh.

Saya lihat kadang-kadang tabiat hidup anak-anak itu dicerminkan oleh kehidupan ibu bapa mereka sendiri. Maksud saya, mereka (anak-anak) mengambil model dalam diri ibu bapa. Kesibukan rutin harian (ibu bapa) sehingga tidak sempat mengambil tahu banyak perkara tentang anak-anak akhirnya dicontohi. Mereka (anak-anak) turut mengambil mudah tentang hidup mereka.

Ketiga, sikap ananiyyah (individualistik) yang semakin berkembang dalam masyarakat kita. Jiran sesama jiran tak bertanya khabar, tak ambil peduli apa yang berlaku di persekitaran. Ini semua menyumbang kepada kes yang berlaku itu.

Keempat, kesungguhan pihak berkuasa untuk membendung gejala ini belum terbukti, malah amat mendukacitakan. Saya mengambil contoh apa yang dapat dilihat sedang merebak di kawasan Felda. Mereka ini asalnya memiliki satu corak kehidupan yang tetap, maksudnya agak terpisah dan tidak terdedah kepada dunia luar.

Malangnya kualiti kehidupan mereka kini semakin merosot ekoran masuknya budaya baru ke persekitaran mereka. Masuknya hiburan dalam bentuk VCD dan sebagainya, begitu juga gejala dadah. Felda akhirnya menjadi persekitaran baru yang sangat subur menyumbang kepada gejala (anak luar nikah) yang parah.

Bagi saya membendung wujudnya persekitaran buruk itu memerlukan komitmen pihak berkuasa, dan hingga kini saya tidak nampak kesungguhan itu.

AM: Jika dilihat fakta didedahkan JPN itu, ia menampakkan pola peningkatan kes tahun ke tahun. Dengan jumlah lebih 17 ribu kes untuk tahun 2009, tahun 2010 ini mungkin meningkat kepada 18 ribu, 2011 pula mungkin 19,500 dan begitulah seterusnya. Maka sekiranya untuk tahun 2009, seorang anak luar nikah lahir dan didaftarkan setiap setengah jam, dibimbangi mungkin lima tahun lagi kekerapan itu berlaku di setiap 10 atau lima minit. Bagaimana Ustaz menilai kesan jangka panjang gejala ini?

UWA: Kita akan berdepan satu generasi yang “putus” dari sudut keturunan. Ketika itu segala urusan kekeluargaan, terutamanya berhubung faraid harta, wali dan sebagainya semakin berkecamuk. Institusi kekeluargaan sudah terlalu goyah.

Hasilnya, yang pertama, hancurlah model kehidupan. Umat Islam itu sendiri tidak akan dapat dilihat sebagai model terbaik, terutama oleh kalangan bukan Islam. Mereka akan nampak sama saja umat Islam dengan mereka, sama-sama anak yang tak jelas siapa bapanya.

Begitu juga dari sudut melebarkan lagi jalur kehidupan jahiliyyah dalam masyarakat. Terjerumusnya mereka ini ke lembah hina akan menyumbang peningkatan keruntuhan moral masyarakat, seumpama kes buang bayi. Ada yang letak mayat bayi dalam plastik, kemudian sangkut di pagar bersama-sama sampah yang lain. Ada pula kes tinggal bayi di tepi masjid beserta nota, “sekiranya bayi ini masih hidup, tolong namakan dia dengan nama Islam. Kalau mati, tolong kebumikan dia secara Islam”. Menunjukkan bayi itu dari keturunan Islam.

Kehidupan sudah tak dinilai dengan baik, terutama oleh si pelaku itu sendiri, sama ada “bapa” atau “ibu” yang melahirkan mereka.

AM: Kita andaikan pola peningkatan tadi berterusan begitu. Maka dalam 15 ke 20 tahun lagi, lebih separuh anak muda atau remaja ketika itu adalah anak luar nikah. Ada kebimbangan ketika itu calon menantu kita sendiri kemungkinan besar terdiri dari golongan ini. Sedangkan Rasulullah s.a.w. sendiri ada berpesan agar umatnya memilih pasangan berdasarkan keturunan yang baik, selain agamanya. Bagaimana menghadapi kemungkinan ini, Ustaz?

UWA: Dalam agama kita, ada empat asas pilihan (pasangan hidup). Rupa paras, harta kekayaan, keturunan, agama. Agama nombor satu. Kedua, keturunan.

Keturunan seseorang adalah gambaran kemuliaan sesebuah institusi keluarga. Dalam kes anak luar nikah ini, keturunan yang mulia itu sudah terputus.

Jika bakal menantu kita anak luar nikah, dari mula nak kahwin lagi sudah masalah. Siapa nak jadi walinya? Orang akan persoal bagaimana nasabnya? Di situ bakal bermula kepincangan dalam insttusi keluarga tersebut.

Tiada orang akan rasa seronok terima menantu sedemikian. Sebab itu seperti yang saya sebutkan di awal tadi, urusan memilih menantu tidak harus diserahkan 100 peratus kepada anak-anak. Ibu bapa juga perlu bertanya khabar, menyelidik susur galur keluarga bakal menantu.

AM: Apakah tradisi atau adat resam itu masih mampu dipertahankan 15 atau 20 tahun akan datang?

UWA: Hal itu memerlukan kita kembali kepada struktur masyarakat asal. Struktur masyarakat kini, matlamat hidup kita sudah berbeza. Kerja, mengumpul harta dan mengejar maddiyyah (kebendaan) jadi keutamaan hidup. Kita tak lagi mengutamakan agama dan redha Allah dalam kehidupan.

Masing-masing dengan urusan masing-masing. Struktur asal ini kita lihat lebih kuat diamalkan di kampung-kampung. Mereka ambil tahu hal jiran, bekerjasama, gotong-royong, ziarah-menziarahi. Tradisi ini mengikat satu kelompok dengan kelompok yang lain dalam masyarakat.

Berbeza dengan masyarakat maddiyyah tadi. Jiran sebelah masuk hospital, pun tak ziarah. Rumah sebelah masuk pencuri pun, jiran tak kesah. Pencuri memang senang masuk kawasan macam ini. Sebab, masing-masing tak ambil tahu. Hinggakan pencuri boleh datang angkut barang sebuah rumah dengan lori. Jiran sangka memang dia orang nak pindah. Itu berlaku apabila sifat-sifat kejiranan dah hilang.

Nilai hidup bermasyarakat perlu dipertingkatkan. Perlu ambil tahu hal jiran, isu-isu berlaku dalam kelompok masyarakat setempat. Aspek kejiranan perlu dipertingkatkan.

Apabila struktur itu wujud, jiran sesama jiran akan lebih prihatin dan bertanya khabar. Maka apabila mereka diundang ke majlis kahwin anak kita, misalnya, mereka akan tanya menantu kita orang mana, anak siapa dan sebagainya.

Bayangkan jika jiran buat tak kisah, datang kenduri sekadar makan dan bersalam, bersembang pun tidak, apatah lagi nak ambil tahu tentang menantu. Maka sebab itu berlaku kes rumah sebelah dapat cucu tak sampai enam bulan kahwin pun, jiran sebelah terlepas padang.

AM: Tidakkah terlalu mengambil tahu hal jiran sebegitu dianggap menjaga tepi kain orang?

UWA: Ya, ada ayat al-Quran yang menyebut (maksudnya): “Demi sesungguhnya orang mukmin sesama mukmin itu bersaudara”. Ada hadis Nabi s.a.w. pula menyebut, “tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya sepertimana dia kasihkan dirinya sendiri”.

Ini saranan agama, supaya kita pupuk kasih-sayang antara sesama mukmin, ambil tahu hal mereka, susah-senang mereka. Tidak timbul soal jaga tepi kain orang. Prinsip ini memang bercanggah dengan sifat individualistik yang dipupuk di Barat.

Malah Islam juga ada prinsip amar maaruf, nahi mungkar. Usaha ini juga melibatkan kita mengambil tahu isu-isu persekitaran. Bahkan Rasulullah s.a.w. ada bersabda, kalau kita sekadar benci (maksiat) dalam hati, tak menzahirkan teguran kepada yang melakukan perbuatan tak elok, itu selemah-lemah iman.

AM: Maksudnya, Ustaz masih optimis gejala ini boleh ditangani, walau pun fakta peningkatan itu amat membimbangkan?

UWA: Ianya dengan syarat. Pertama dan paling penting, kerajaan perlu lakukan program pemantauan dan pencegahan secara bersungguh. Ia bukan setakat mencipta kaedah dan berbincang macamana nak laksanakannya. Kerajaan juga perlu lebih terbuka untuk mengambil dan menggunapakai model yang telah dilaksanakan pihak lain, contohnya, Kelantan.

Secara lapang dada mereka yang berhasrat melakukan kebaikan dan berusaha mencegah gejala merosakkan masyarakat boleh mencontohi apa yang telah dilaksanakan kerajaan Kelantan. Antaranya ialah kempen solat setiap tahun. Walau pun program ini nampak simple, tetapi kesannya besar kepada masyarakat.

Program ini sebenarnya satu bentuk pencegahan yang boleh menghalang anak muda tertarik kepada muqoddimah gejala buruk. Kita tackle angin anak muda supaya jinak dengan Islam, tarik mereka hayati Islam, sekali gus terhindar mereka dari mendekati program tidak baik.

Kedua, kerajaan perlu mempromosi kehidupan masyarakat secara Islam. Contohnya, dalam mempromosikan pelancongan, jangan hanya berdasarkan tarikan semulajadi sesuatu tempat atau latar sejarahnya. Tonjolkan sama kehidupan harian institusi keluarga Islam, model keluarga Islam. Pertontonkan kepada para pelancong bagaimana sebuah keluarga Islam memulakan hari mereka, mengikut adab dan ajaran Islam.

Jika itu dilakukan, kita telah mendedahkan mereka kepada cara hidup Islam. Mereka boleh ambil contoh dari kita, dan bukannya kita yang meniru gaya hidup dan budaya yang mereka bawa ke mari.

Ketiga, kerajaan juga perlu buka ruang kepada semua pihak. Buka kepada NGO (pertubuhan bukan kerajaan), bahkan parti-parti politik untuk ikut serta merumus model penyelesaian kepada permasalahan masyarakat. Era atau zaman yang meletakkan hanya kerajaan lebih tahu segala hal berbanding rakyat sudah berlalu. Rakyat juga berhak ikut serta mencorakkan identiti negara kita, terutama dalam hal yang berkaitan asas kehidupan mereka.

(Artikel ini adalah wawancara yang disiarkan majalah bulanan al-Muslimah, Mei 2010 di ruangan 'TOPIK' dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment