Oleh: ANUWA JAMALULLAIL
OLEH kerana semua pihak yang ditemubual akhbar-akhbar
harian minggu lalu dilaporkan bersetuju bahawa Menteri Besar Terengganu, Datuk
Seri Idris Jusoh telah berjaya membawa perubahan besar dan drastik sepanjang
menerajui kerajaan negeri, maka ada baiknya diteliti semula apakah perubahan-perubahan
yang dimaksudkan itu.
Penelitian itu dirasakan perlu agar kita tidak berlaku
tidak adil terhadap hakikat sebenar yang sedang melanda negeri itu. Bagi memberikan
gambaran lebih seimbang, adalah tidak wajar mana-mana pihak sekadar
mengulangsebut perkara-perkara yang sedap dan muluk sahaja. Sedangkan “senarai
kedua” perubahan-perubahan yang memberikan kesan negatif kepada masyarakat
negeri itu kita sembunyikan di bawah tikar.
Minggu lalu akhbar-akhbar menyiarkan pandangan balas pemimpin
politik dan anggota masyarakat di Terengganu mengenai kesediaan Idris
meninggalkan jawatan tertinggi kerajaan negeri itu. Kononnya beliau
diura-urakan akan dilantik sebagai menteri Pusat pula selepas pilihan raya
nanti.
Perkara itu disebut beliau sendiri dalam sidang media
selepas mesyuarat mingguan Exco, 16 Januari lalu. Ekoran itu, akhbar menyiarkan
pula pandangan pelbagai pihak yang mahukan Idris kekal menerajui negeri itu. Keseluruhan
alasan mereka berkisar soal kejayaan beliau memacu pembangunan besar dan
drastik sepanjang menjadi Menteri Besar.
Sebetulnya cerita pembangunan fizikal di Terengganu sudah
tidak perlu diulangsebut. Selama ini pun ia telah jenuh diperkatakan. Tidak cukup
menerusi bahan-bahan terbitan kerajaan negeri, usaha Barisan Nasional (BN)
mengubah wajah Terengganu turut dipaparkan di dada akhbar dan media elektronik.
Ia dimasyhurkan lagi dengan paparan ratusan papan tanda di tepian jalan serata
negeri.
Apa yang sengaja tidak disebut ialah sekumpulan lagi
perubahan besar yang juga dicetuskan pemerintahan BN. “Senarai kedua” ini
melibatkan kerja-kerja kotor dan jahat BN yang tidak dapat dinafikan mana-mana
pihak. Rakyat sendiri menjadi saksi atas segala perbuatan durjananya itu.
Di antara kejayaan besar pemerintahan BN ialah mengubah
suasana kerja yang mesra di kalangan kakitangan awam kepada suasana takut dan
terkongkong. Ia bermula dengan ugutan diterima beberapa pegawai tinggi
kerajaan.
Sebahagian mereka malah dipaksa melepaskan jawatan. Yang bertegas
mempertahankan jawatan “disejuk-bekukan” sebelum akhirnya dicarikan justifikasi
untuk ditamatkan perkhidmatan mereka.
Kongkongan terhadap penjawat awam tidak terhenti setakat
itu. Diperkenalkan pula berbagai konsep perkhidmatan yang menjurus kepada
tekanan dan ancaman tindakan disiplin.
Suasana tidak mesra itu ditambah pula dengan pemasangan
tv litar tertutup (CCTV) di Wisma Darul Iman. Nampak sangat sikap curiga
kerajaan negeri terhadap kakitangan awam di tahap sangat melampau.
Para pemimpin tidak percaya kepada anak buah sendiri
hingga sanggup membuat pengawasan atas segala gerak-geri mereka. Ataukah rakyat
Terengganu memang suka kerja mereka diawasi ketua pejabat setiap masa?
Dalam perkembangan terbaru, kumpulan demi kumpulan guru-guru
di Terengganu dikerahkan untuk menyatakan ikrar serta akur kepada BN. Bermula 13
Januari lalu, kumpulan guru-gruru J-QAF dihimpunkan dan dipaksa membaca ikrar
tersebut. Isnin lalu (21 Januari) kumpulan guru-guru sekolah kebangsaan pula
dihimpunkan untuk tujuan sama.
Perubahan besar kedua di bawah pemerintahan BN ialah
suburnya perpecahan dam benci-membenci di kalangan anggota masyarakat, terutama
membabitkan kumpulan berbeza fahaman politik. Perubahan ini juga drastik apabila
BN secara rakus dan zalim merampas tanah dan merobohkan rumah rakyat.
Golongan paling dibenci mangsa-mangsa kezaliman itu ialah
para penjuak BN di peringkat bawahan, terutama pemimpin Umno cawangan dan
anggota Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK). Kehidupan harmoni
di kampung-kampung seakan kembali ke era 70-an dan 80-an, ketika mana
perpecahan memuncak di Terengganu.
Ketiga, pupusnya majlis-majlis ilmu dan kemakmuran
masjid-masjid. Punca utama perubahan besar ini ialah tindakan jahat BN memecat
imam/bilal, mubaligh dan penceramah agama. Jumlah mangsa mencecah ratusan orang
di seluruh negeri.
Tindakan terhadap imam/bilal itu menyebabkan makmum mereka
juga turut lari daripada masjid. Bahkan, ketiadaan penceramah agama berwibawa
menyebabkan majlis ilmu dianjurkan BN gagal menarik kunjungan ahli kariah.
Di masa sama, BN gagal mengisi kekosongan mereka itu. Sehinggakan
masalah kekurangan imam/bilal itu ditegur Sultan Terengganu dalam satu titah
Baginda pada Julai 2006.
Tindakan BN menamatkan khidmat puluhan penolong penguatkuasa
agama sukarela di seluruh negeri juga mencetuskan perubahan besar. Apabila penguatkuasa
agama atau lebih dikenali sebagai ‘pencegah maksiat’ tidak mencukupi, para pelaku
maksiat semakin berani berbuat demikian.
Bangangnya BN ini, ia tidak berusaha menggantikan mereka
yang dipecat itu, menyebabkan operasi pencegahan maksiat sering tidak dapat disempurnakan.
Akibatnya, maksiat berleluasa di segenap ceruk negeri pada tahap yang semakin
sukar dikawal.
Perubahan kelima ialah lambakan ketara pesta-pesta
hiburan dan pertunjukan pentas. Barangkali perubahan ini memang sealiran dengan
cara hidup pemimpin BN.
Jangan lupa kadar jenayah pelbagai kategori juga
meningkat ketara semenjak empat tahun lalu. Itu juga satu perubahan besar di
bawah pemerintahan Idris.
Justeru, rakyat tidak wajar diajak sekadar mengingati
perubahan besar dan drastik di Terengganu dari sudut pembangunan fizikal
sahaja. Segala keburukan dan kezaliman, pembaziran dan pemborosan yang
dilakukan kerajaan BN sebenarnya turut menghasilkan perubahan besar dan
drastik.
Cuma ia diletakkan di “senarai kedua” yang cuba
disembunyikan.
(Artikel ini disiarkan tabloid mingguan Siasah, 18-24
Muharram 1429/27 Januari-2 Februari 2008 dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment