Wednesday, May 16, 2007

Halau pengundi hantu guna ayat Kursi atau kerusi


oleh: MAT ZAIN MAT ISA

MUKTAMAR Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) pada 28 April lalu berlangsung penuh meriah dan bersemangat. Selain menyaksikan sebahagian besar pemimpin sesi lalu mengekalkan jawatan masing-masing, ia dirasakan lebih bermakna apabila perasmiannya disempurnakan Presiden parti sendiri.

Menjadi kelaziman dalam setiap ucapan Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, akan ada sesuatu yang baru dilontarkannya. Cetusan idea bernas beliau sekali gus menjadi dorongan dan inspirasi untuk anak-anak buahnya.

Di Muktamar DPPNT tempohari Tuan Guru banyak menyentuh soal persiapan dan ranjau menghadapi pilihan raya. Kesungguhan ahli parti di kawasan Marang yang sanggup keluar beramai-ramai mempertahankan imej dan maruah parti baru-baru ini turut disebut.

Dalam kejadian yang memuncak 20 April lalu, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Marang cuba bertindak menyentap dan menurunkan bendera-bendera PAS yang dipasang di jalan utama daerah itu. BN mendakwa ia sengaja dipasang bagi ‘mengganggu’ kehadiran Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak ke daerah itu pada hari sama. Najib ke Terengganu untuk meredakan persengketaan dalaman BN negeri dengan melancarkan strategi ‘Lautan Biru’.

Bersalahan apa yang dilaporkan media, bendera-bendera PAS itu dinaikkan bersempena ceramah umum Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu di situ pada hari sama. Minggu sama juga mesyuarat agung tahunan PAS kawasan-kawasan di Terengganu dilangsungkan. Menjadi kelaziman bagi PAS menaikkan bendera di sepanjang jalan berdekatan lokasi mesyuarat bagi menyemarakkan semangat ahli setempat.

Alasan itu bagaimana pun gagal diraikan BN Terengganu. Operasi membuang bendera PAS diteruskan. Tidak cukup tenaga PBT, BN sanggup memperalatkan pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU).

Bagi Tuan Guru, mempertahankan bendera parti bukan soal menunjuk kekuatan atau semangat politik semata. Ia soal imej dan maruah parti. Beliau memetik kisah Nabi saw memerintahkan para pemuda Islam mengangkat bendera dan panji-panji berhadapan musuh. Dalam apa keadaan sekali pun bendera yang menjadi lambang keagungan Islam itu tidak boleh dibiarkan jatuh, sekali pun tangan terpaksa putus (dicantas pedang musuh).

Satu lagi ranjau pilihan raya ialah soal kehadiran ‘pengundi hantu’. Bagi Tuan Guru, sejarah hitam 2004 yang menyaksikan puluhan ribu pengundi tidak dikenali di Terengganu adalah pengalaman paling pahit.

Terengganu menerima peningkatan pemilih baru paling tinggi dalam sejarah. Sejumlah 68,585 orang atau 17.71 peratus pemilih baru didaftarkan. Secara purata, negeri itu mendapat lebih dua ribu pengundi baru bagi setiap kawasan Dun. Peningkatan itu adalah kedua tertinggi di seluruh negara selepas Selangor.

Lebih 60,000 nama dalam keseluruhan daftar pemilih dikategorikan sebagai ‘orang luar’. Bantahan dan rundingan pihak PAS dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi menyelesaikan pertikaian itu tidak berhasil.

Fenomena 2004 itu tidak mustahil akan berulang. Beberapa kenyataan para pemimpin negeri seakan membayangkannya. Mereka yakin akan menambah majoriti kemenangan 500 undi di setiap Dun dalam pilihan raya umum nanti.

Sehubungan itu, seramai 77,000 rakyat Terengganu yang layak mengundi didakwa belum mendaftar sebagai pemilih sah. Angka itu saja sudah pun melebihi penambahan bersih sepanjang 1999-2004 dulu. Bagaimana dengan jumlah yang telah didaftarkan sepanjang 2004-07 ini?

Dengan jangkaan kebanjiran pengundi baru seramai itu, apakah ada jaminan fenomena ‘pengundi hantu’ tidak akan berulang? Jika ia masih wujud, bagaimanakah cara terbaik mengatasinya?

Setiausaha SPR, Dato’ Kamaruzzaman Mohd Noor mungkin ada cara tersendiri mengenali ‘pengundi hantu’. Katanya di Ijok baru-baru ini, “angkat seluarnya, kalau kaki berpijak ke tanah, itu bukan hantu”. Agak loyar buruk bunyinya, bukan?

Di Muktamar DPPNT pula, Presiden PAS mencadangkan dua kaedah lain, Pertama, menggunakan ayat Kursi, dibaca dan dihembuskan ke arah ‘hantu’ itu.

“Jika (hantu) masih ada, bermakna ia bukan hantu sebenar. Jika dengan ayat Kursi ‘hantu’ tak lari, kita kena guna kerusi”, tegasnya.

Walau pun dalam nada sedikit bergurau, cadangan pemimpin utama parti itu wajar diperhalusi. Meski pun sekali imbas kelihatan agak keras, kaedah itu tidak lari dari tabiat kehidupan manusia.

Dalam setiap pertelingkahan, agama dan resam kehidupan mengajar manusia dua kaedah – lembut dan keras. Dalam pergeseran antara suami dan isteri misalnya, ada uslub lembut iaitu nasihat. Apabila isteri tidak makan nasihat, agama meminta sang suami memulaukan isteri dan memisahkan tempat tidur. Jika kaedah lembut itu juga tidak berhasil, Islam membenarkan suami memukul isteri.

Dalam pendekatan mendidik anak juga begitu. Dua kaedah yang sering disebut orang ialah psikologi dan ‘sekehlogi’. Pendekatan psikologi ialah dengan nasihat dan tunjuk ajar. Ia kaedah lembut.

‘Sekehlogi’ pula istilah rekaan, dari perkataan ‘sekeh’ (sekadar untuk menghasilkan irama dengan psikologi). Ia bermaksud pendekatan fizikal, termasuk meluku, mencubit dan seumpamanya.

Dalam konteks perjuangan politik, masyarakat dunia memilih sama ada demokrasi atau demonstrasi. Banyak negara dunia menuntut perubahan melalui pilihan raya. Apabila pilihan raya tidak menjamin perubahan yang telus dan adil, ada yang memilih uslub jalan raya (rapat umum). Ertinya setiap pertelingkahan itu ada dua kaedah penyelesaiannya – lembut dan keras.

Pemuda PAS tidak perlu menggunakan kerusi untuk menghalau ‘pengundi hantu’ jika masalah itu dapat diselesaikan SPR lebih awal. Tetapi, andai ia tidak ditangani secara adil dan telus, jangan dikatakan kerusi, bangku dan meja pun mungkin turut diguna. Harap-harap keadaan tidak memaksa hingga ke tahap itu.

(Artikel ini disiarkan akhbar Harakah, 28 Rabiulakhir-14 Jamadilawal 1428/16-31 Mei 2007 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment