PERKAHWINAN adalah titik perubahan yang sangat penting
dalam hidup seseorang. Ia menjadi kayu pengukur keupayaan individu dalam banyak
aspek kehidupan, sama ada ekonomi, sosial mahu pun pemahaman agama.
Di antara hasrat yang paling lumrah didambakan setiap
pasangan ialah sebuah rumah tangga yang bahagia hingga ke akhir hayat. Sebab
itu seseorang yang mendirikan rumah tangga diistilahkan sebagai ‘mendirikan istana bahagia’ atau ‘memasuki gerbang bahagia’. Manakala
ucapan paling banyak diterima daripada rakan dan taulan ialah ‘semoga berbahagia hingga ke anak cucu’.
Ertinya kebahagiaan menjadi hasrat tertinggi setiap
pasangan yang melangsungkan pernikahan.
Ia pula berkait rapat dengan restu dan kebersamaan setiap anggota
keluarga di dalam proses merealisasikan hasrat murni itu.
Perkara itu bagaimana pun semacam sudah tidak menjadi
keutamaan sebilangan anggota masyarakat kini, apabila mereka sanggup membelakangkan
restu dan sokongan keluarga dalam melaksanakan perkahwinan mereka. Beberapa kes
yang berlaku mutakhir ini boleh dijadikan bahan perbincangan.
Kes di Pasir Mas, Kelantan pada Oktober tahun lalu adalah
satu contoh. Seorang bapa dilaporkan mengenakan empat syarat termasuk meminang
mengikut adat serta bebas dadah kepada seorang pemuda yang berhasrat mengahwini
anak perempuannya. Bapa berkenaan turut mensyaratkan pemuda dari Kuantan itu
mempunyai pekerjaan tetap di samping asal usul keluarganya diketahui.
Anaknya, seorang pelajar Universiti Teknologi MARA (UiTM)
Shah Alam, bagaimana pun menfailkan permohonan mendapatkan wali hakim bagi
membolehkan dia berkahwin dengan teman lelakinya apabila bapanya tidak bersedia
memberikan wali kepadanya.
Menurut pelajar itu, teman lelakinya bekerja sebagai
pakar teknologi maklumat di Hospital Kuantan. Agak pelik apabila si bapa
mengatakan “saya anggap beliau tidak
serius serta mungkin menipu kerana ketika ditanya tempat kerjanya, keluarganya
serta gajinya, plaintif tidak dapat membuktikannya”.
Di akhir perbicaraan, Mahkamah Rendah Syariah Pasir Mas
membenarkan permohonan gadis tersebut, antaranya apabila beliau mengemukakan
dokumen status pekerjaan bakal suaminya.
Beberapa persoalan timbul dari kes ini. Pertama, jika benar
bagai didakwa si bapa, apa tujuan pemuda itu berahsia dengan bakal mentua
apabila ditanya mengenai keluarga dan status pekerjaannya?
Kedua, mengapa perlu menggunakan mahkamah untuk
penyelesaian anak dan bapa? Apakah sudah tidak ada pihak ketiga yang boleh
dijadikan perantara, kaunselor atau jururunding antara mereka?
Perlu diakui hanya pihak terlibat yang lebih memahami
keadaan mereka sendiri. Bagaimana pun, agak tidak sedap didengar apabila
disebutkan ‘anak menyaman bapa’. Tindakan
itu juga bukan suatu yang kondusif terhadap hasrat membina keluarga bahagia
dalam konteks kekeluargaan yang lebih luas.
Itu adalah kes di mana bapa didakwa tidak bersetuju
dengan pernikahan. Bagaimana pula dengan kes bapa yang tidak tahu-menahu dan
langsung tidak diberitahu mengenai pernikahan anaknya? Kes yang dibicarakan di
Mahkamah Tinggi Syariah Pahang pada Jun lalu adalah contoh. Ia membabitkan kes
pernikahan seorang gadis dengan pasangannya di Felda Panching Utara pada 21
Disember 2005, tanpa berwalikan bapa pasangan perempuan.
Akibatnya, bapa perempuan itu memfailkan permohonan
meminta mahkamah menfarakkan pernikahan anaknya itu. Mahkamah menfarakkan
pernikahan pasangan itu, walau pun si isteri sedang hamil lima bulan. Hakim
bicara malah kesal dengan tindakan si lelaki mengahwini pasangannya dengan
membelakangi kedua-dua ibu bapa wanita terbabit, adat bangsa dan hukum agama.
“Apa yang kamu
lakukan amat biadab dan tidak bermaruah. Saya tidak faham mengapa kamu sanggup
membelakangkan ibu bapa perempuan ini untuk mengahwini anaknya”, kata
hakim.
Beliau bagaimana pun membenarkan mereka bernikah semula
menggunakan wali yang sah dan mengikut Enakmen Undang-Undang Islam Negeri
Pahang.
Keputusan itu disambut baik pihak bapa. Katanya, “saya akan menyegerakan pernikahan mereka
semula mengikut hukum syarak dan undang-undang syariah”.
Dalam kes hampir sama, juga berlaku di Pahang, seorang
jururawat sanggup menggunakan sijil mati palsu ayahnya untuk membolehkan
pernikahannya dilangsungkan. Perempuan itu mendakwa sudah memaklumkan hasrat
mengahwini pasangannya kepada keluarganya. Beliau mendakwa bapanya tidak
bersetuju menjadi wali pernikahan itu.
“Sebelum ini saya sudah memaklumkan kepada keluarga
mengenai niat untuk berumahtangga dengan dia (pasangan lelaki itu) tetapi, ayah membantah keras dengan memberi
berbagai alasan”, hujah perempuan itu.
Tindakan terakhirnya meneruskan niat berkahwin ialah
dengan menggunakan sijil kematian palsu ayahnya untuk membolehkan pernikahan
dijalankan secara wali hakim.
Pernikahannya dengan lelaki pilihannya dilangsungkan di
Pejabat Agama Daerah Pekan pada 13 Januari lalu. Selepas mendapati bapa
pasangan perempuan itu masih hidup dan sijil kematian yang dikemukakan adalah
palsu, Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 8 April lalu membatalkan pernikahan
mereka.
Hakim bicara menganggap pernikahan menggunakan wali hakim
sedangkan bapa perempuan masih hidup sebagai biadab. Tindakan menggunakan sijil
kematian palsu bapa bagi membolehkan mereka berkahwin dengan wali hakim adalah
perbuatan derhaka kepada ibu bapa.
Ketiga-tiga kes yang diutarakan tadi membabitkan
pertikaian wali. Menurut Mazhab Syafie, wali adalah salah satu rukun
pernikahan. Tanpa wali atau keizinannya kepada wakilnya, suatu pernikahan
adalah tidak sah. Hukum ini berdasarkan hadis Rasullullah saw yang bermaksud: “Mana-mana perempuan yang bernikah tanpa
izin walinya, maka pernikahannya itu batal (tidak sah). Jika disetubuhi ia (oleh
lelaki yang menikahinya itu) maka ia berhak mendapat mas kahwin kerana dia
(lelaki itu) telah menghalalkan kemaluannya dan jika mereka (wali) berbalah,
maka sultanlah yang menjadi wali (iaitu wali hakim) bagi sesiapa yang tidak
mempunyai wali”. (Hadis riwayat ad-Darimi, al-Hakim, al-Baihaqi dan Abu
Daud)
Hadis ini turut dijadikan sandaran para ulama Islam dalam
mengkategorikan wali kepada dua, iaitu wali nasab dan wali hakim. Wali nasab
adalah orang yang mempunyai pertalian darah dengan perempuan yang bakal
berkahwin. Urutannya mengikut keutamaan adalah bapa, datuk, saudara lelaki,
anak saudara lelaki, bapa saudara dan anak lelaki bapa saudara. Wali hakim pula
ketua negara Islam (sultan) atau wakil yang ditauliahkannya seperti kadi
daerah, imam, bilal atau orang alim kampung.
Betapa Islam mengutamakan wali nasab mengatasi wali hakim
menggambarkan bahawa agama kita amat menitikberatkan soal hubungan
kekeluargaan. Tidak syak lagi restu dan sokongan anggota keluarga di dalam
mendirikan rumahtangga adalah kunci kebahagiaan.
Justeru, tindakan membelakangi keluarga bukanlah cara
yang betul untuk membina mahligai bahagia.
(Artikel ini
disiarkan majalah al-Muslimah, November 2006 di ruangan ‘Tabir Perkahwinan’ dengan
tajuk sama)
No comments:
Post a Comment