Tuesday, August 15, 2000

UMNO: Undur Mokhtar Negeri Okey



(Faktor-faktor ‘Kebusukan’ BN Terengganu)
 


SEPERKARA menarik yang turut mewarnai ‘pesta’ Pilihan Raya Umum ke-10 lalu ialah wujudnya begitu banyak akronim yang sedap dibaca (walau pun sesetengahnya agak kurang enak disebut). Nama parti-parti yang bertanding, terutamanya Umno, BN dan PAS ditafsir atau dihuraikan dalam maksud beberapa perkataan lain. Ia menjadi seolah-olah satu slogan atau label bagi parti berkenaan. Para penyokong kedua-dua pihak (PAS dan Umno) nampaknya terlibat mentafsirkan parti masing-masing secara positif sebagai sokongan kepada parti. Di samping itu mereka juga turut mentafsirkan secara negatif nama parti lawan.


Di suatu tempat dalam negeri Terengganu ada ditulis papan tanda berbunyi ‘PAS: Pertahankan Agama Selamanya’. Ada pula yang mendakwa ‘PAS: Parti Allah Suka’. Di tempat yang lain pula ia berbentuk rayuan dan jaminan, ‘Undilah PAS – Pasti Anda Selamat’. Tahulah kita, itu sudah tentu hasil kerja tangan para penyokong dan ahli-ahli PAS.

Pilihan raya umum lalu juga menyaksikan begitu ramai bekas aktivis Umno yang baru terbuka hati untuk menyatakan sokongan terbuka kepada PAS. Boleh dikatakan di setiap DUN (kalau pun tidak di setiap cawangan) di seluruh negeri Terengganu menyaksikan berlakunya fenomena ini. Apabila mereka ditanya pasal apa mereka memilih PAS, jawaban yang diterima agak mencuit hati. Seorang bekas Ketua Pemuda Umno Cawangan berkata, “PAS – Pasal Aku dah Sedar!”, diiringi tawa kecil rakan-rakan yang mendengarnya.

Ada juga golongan yang dikira sebagai ‘veteran’ dalam Umno, dan sebelum ini tidak pernah terbuka hati menyokong selain Umno. Tetapi dalam pilihan raya lalu telah menyatakan sokongan terbuka kepada PAS, hasil pujukan dan ‘basuhan’ anak-anaknya, yang sebahagian besar mereka menyokong PAS. Pak cik itu berseloroh pula dengan kawan-kawannya di kedai kopi, katanya: “Kita sokong PASlah pula kali ini – Parti Anak-anak Saya”, sambil tersenyum puas.

Bagi segelintir profesional dan golongan terpelajar pula, PAS ditafsirkan bersesuaian dengan taraf ‘hilir’ mereka. Ia dipadankan dengan ungkapan-ungkapan Inggeris. Ada yang ditanya oleh rakan-rakan kenapa memilih PAS, lalu menjawab: “Coz I’ve found Peace And Solidarity among new friends in PAS!

Yang lain pula memuji-muji para pemimpin PAS yang mereka sifatkan sebagai “very Pious And Sincere”.

Namun tak semuanya indah bagi PAS. Di satu pihak yang lain pula bersipongang bunyi yang agak kurang enak. Bagaimana dengan dakwaan ‘PAS: Pongoh – Agah – Sombong!’? Ada pula yang lebih dahsyat melabelkan ‘PAS: Parti Awak-awak Syaitan’, atau menuduh ‘PAS – Punahkan Agama Sokmo’. Ada juga yang agak spesifik mendakwa kononnya ‘PAS: Pitih Ambik Sokmo’, dengan huraian bahawa PAS suka mengutip duit (derma) daripada orang ramai.

Seorang anggota jentera saraf Umno yang juga pegawai Unit Perpaduan Ummah (UPU) bersyarah di kedai kopi tentang keburukan PAS. Dengan penuh sinis beliau menyebut, “Sokonglah benar PAS, ket agi (sikit lagi) Punah-ranah Abih Sedara-mara”. Beliau mengaitkan PAS dengan perpecahan yang berlaku dalam masyarakat dan porak-peranda yang didakwanya berlaku di kalangan sanak-saudara.

Umno juga tidak kurang mendapat tafsiran yang pelbagai. Di beberapa sempadan daerah ada didirikan tugu Umno dan ditulis dengan huruf yang jelas Untuk Membela Nasib Orang Ramai’. Bunyinya agak janggal dan terlalu jauh dari menepati realiti. Tak apalah, itu hak Umno untuk mendakwa dan berbangga.

Manakala akronim berbentuk serangan kepada Umno tidaklah begitu banyak ditemui. Tidak sebagaimana banyaknya akronim yang memburukkan PAS, seperti yang disebutkan tadi. Barangkali itulah salah satu kelemahan ketara orang-orang PAS. Mereka masih belum begitu mahir dalam mencipta fitnah terhadap lawan politik mereka!

Pun begitu, ada juga kedengaran beberapa akronim untuk Umno di peringkat nasional. Antara yang paling banyak disebut orang ialah ‘UMNO: Under Mahathir No Objection’. Ia membawa maksud bahawa Umno yang ada sekarang adalah Umno Pak Turut, Umno milik Dr. Mahathir seorang diri. Apa jua yang diperkata dan diputuskan oleh Dr. Mahathir, serta-merta menjadi warta parti dan tidak boleh lagi dibantah-bantah. Sebab itu banyak pihak menyifatkan Umno sekarang ibarat gerabak keretapi, yang hanya tahu mengekori dengan taat ke mana sahaja kepala keretapi membawa mereka.

Ekoran dari sikap bencikan Dr. Mahathir itulah sebilangan bekas ahli Umno  yang kini sudah malu untuk mengaku diri mereka sebagai orang Umno, mendesak agar Dr. Mahathir mengundurkan diri sebagai Presiden Umno dan juga Perdana Menteri. Bagi mereka, untuk menyelamatkan parti dan negara, Dr. Mahathir perlu ditiadakan dalam kepimpinan kedua-dua peringkat.

Di situlah timbulnya akronim Undur Mahathir Negara Okey’. Ungkapan itu cukup mudah dan sedap pula disebut. Ia bukan sahaja sesuai disebut oleh orang-orang dari parti lawan Mahathir, tetapi juga turut sesuai disebut oleh orang-orang dari parti Mahathir yang melawan Mahathir.

Agak malang bagi Umno Terengganu apabila orang nombor satunya juga bermula namanya dengan huruf ‘M’. Maka akronim Umno yang sudah bersipongang di peringkat nasional itu diadaptasikan pula oleh musuh-musuh politik Wan Mokhtar, bagi menghasilkan seruan Undur Mokhtar Negeri Okey’. Sepertimana di peringkat nasional, akronim itu juga cukup sesuai disebut bukan sahaja oleh orang-orang PAS, malah juga orang-orang Umno yang begitu ramai sudah tidak sebulu dengan Wan Mokhtar.

Sudah tidak menjadi rahsia lagi bahawa terlalu ramai di kalangan orang Umno Terengganu yang mahukan Wan Mokhtar berundur daripada menjadi MB dan Ketua Perhubungan Umno Terengganu. Silapnya, beliau mahu mencatat sejarah sebagai MB paling lama berkuasa. Selepas Wan Mokhtar mencatat sejarah 25 tahun sebagai MB, beliau ternyata masih belum puas hati.

Ramai pemimpin Umno di Terengganu berpendapat beliau patut berundur sebelum Pilihan Raya Umum 1995 lagi. Desas-desus ketika itu ialah namanya tidak lagi disenaraikan. Namanya dikatakan hanya kembali dalam senarai selepas dia merayu. Dalam pilihan raya lepas pun namanya diberitakan telah digugurkan, tetapi muncul kembali di saat akhir. Bahkan beliau sendiri mengaku kepada media beberapa hari selepas pilihan raya lalu, bahawa ‘ada rundingan’ di antaranya dengan Presiden parti selepas mengetahui namanya tidak disenaraikan.

Dalam rundingan itu, memetik kata-kata Wan Mokhtar: “Keputusannya saya patut bertanding. Kalau tidak, jentera parti tidak akan bergerak”. Satu pengakuan yang terus terang tetapi amat memalukan Umno. Ia juga mengesahkan memang benar ada seruan di kalangan orang-orang Umno sendiri bahawa ‘Undur Mokhtar Negeri Okey’.

Bagi orang-orang PAS pula, ‘Mokhtar’ yang diseru berundur di situ tidak sekadar bermaksud batang tubuh Wan Mokhtar sebagai MB atau Ketua Umno Terengganu. Ia sebenarnya bermaksud pemerintahan yang diterajui oleh Mokhtar, iaitu kerajaan Umno/BN. Bagi PAS, waimma Mokhtar atau sesiapa sahaja yang menjadi Ketua Umno dan MB Terengganu, mereka tetap sama.

Selagi Umno bernama Umno dan kekal dengan undang-undang tubuhnya yang sekular dan mengetepikan kedaulatan hukum Islam, selagi itulah PAS wajib menentang Umno. Berhenti tak berhenti, Umno mesti ditumbangkan dari kekuasaannya. Kalau boleh dikuburkan terus, itulah yang terlebih baik. Lebih baik lagi, biar semua ahli dan penyokong Umno menyertai PAS dan sama-sama menegakkan hukum Tuhan.

Dalam erti kata lain, yang tidak relevan bukan sekadar Wan Mokhtar, sepertimana anggapan sesetengah kalangan pemimpin Umno. Bagi PAS, yang tidak relevan dengan masyarakat sekarang ialah Umno itu sendiri. Umno yang ada sebenarnya dipenuhi kebusukan-kebusukan yang meloyakan. ‘Kebusukan-kebusukan’ dalaman Umno itulah yang akhirnya pecah kepada pengetahuan rakyat, dan menjadi faktor mengapa Umno ditolak mentah-mentah oleh rakyat Terengganu. Cuba perhatikan faktor-faktor tersebut satu-persatu.

Pertama, sepertimana yang dapat difahami daripada ungkapan ‘Under Mahathir No Objection’, Umno dipenuhi kepimpinan Pak Turut. Kepimpinan yang sering diibaratkan sebagai gerabak keretapi. Kepimpinan yang tidak berupaya menyatakan sebarang bantahan atau ketidak-setujuan. Yang tahu dibuat hanyalah angguk dan ikut. Kezaliman Mahathir terhadap bekas timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim, sebagai contoh, bukannya dapat diterima oleh semua rakyat, hatta para pemimpin dan ahli Umno sendiri.

Tetapi berapa ramaikah pemimpin Umno yang berani menyuarakan perasaan mereka? Barangkali hanya bekas ADUN Langkap, Datuk Mamat Ghazalee Abdul Rahman dan bekas Ahli Parlimen Dungun, Mokhtaruddin Wan Yusof, beserta beberapa kerat pengikut setia mereka sahaja yang agak lantang. Sebab itu barangkali nama-nama mereka seolah-olah sudah tidak disebut lagi oleh Umno Terengganu sekarang.

Kedua, para pemimpin Umno Terengganu yang sebilangan mereka terkenal sebagai tokoh agama dalam Umno nampaknya membisu seribu bahasa apabila Mahathir membantai dan membalun para ulama. Bahkan pada suatu tempoh masa, Mahathir kelihatan kerap mempertikai atau melafazkan ucapan-ucapan yang boleh ditafsirkan sebagai menghina agama. Ucapannya di Perhimpunan Agung Umno secara terang-terangan merendah-rendahkan wanita bertudung, juga ucapan kontroversinya mengenai janggut Nabi saw, amat tidak menyenangkan umat Islam.

Umno perlu ingat bahawa negeri Terengganu mempunyai peratus pengundi Melayu paling tinggi dalam negara. Secara tradisi, orang-orang Melayu sangat kuat berpegang kepada sistem nilai yang berteraskan ajaran agama. Apabila soal agama dibangkitkan, maka tempat rujuk mereka ialah para alim-ulama. Islam mengajar mereka agar menghormati ulama.

Maka apabila para ulama yang sudah sekian lama mendapat tempat dalam hati sanubari mereka, seperti Datuk Dr. Haron Din, Ustaz Ismail Kamus, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Datuk Ishak Baharom, Ustaz Ahmad Awang dan lain-lain menjadi sasaran kritikan dan hinjakan Mahathir, rakyat tertunggu-tunggu untuk mendengar suara Wan Mokhtar, Dr. Yusof Noor, Awang Jabar, Ustaz Ibrahim Azmi Hassan dan Cikgu Shafie Daud, yang sering menyuarakan isu-isu agama dalam Umno di peringkat nasional. Sayangnya, mereka membisu seribu bahasa.

Tambah mengecewakan rakyat ialah apabila Umno sebagai sebuah parti yang diterajui orang Islam bertindak secara tersurat mahu pun tersirat, menolak beberapa langkah pelaksanaan Islam yang dilakukan oleh kerajaan PAS di Kelantan. Isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah II (atau lebih disensasikan sebagai isu hudud), menyebabkan rakyat Terengganu mempersoalkan kenapa Wan Mokhtar sebagai seorang lulusan agama tidak pernah mengutarakannya sejak belasan tahun memerintah Terengganu.

Mengapa Terengganu perlu menunggu Kelantan terlebih dahulu mengharamkan judi dan menyusun semula penjualan arak, sebelum Terengganu mencontohinya? Lebih menyedihkan lagi, dalam isu pengharaman iklan yang mengeksploitasi wanita tidak menutup aurat, seorang pemimpin Umno Terengganu yang juga lulusan agama memberikan komennya dengan menyatakan tindakan itu akan menyekat perkembangan ekonomi Kelantan. Rakyat bertanya, ke mana perginya ilmu agama yang dipelajarinya selama ini?

Beberapa isu agama lagi yang berlaku seperti qariah wanita, isu murtad, isu konsert hiburan yang diiringi minuman keras, isu hubungan dengan Israel, isu Solomon Smith-Barney dan sebagainya, menyerlahkan lagi rupa sebenar Umno. Ia dilihat bukan sekadar gagal membela Islam, malah turut bersubahat ‘menghina’ ajaran Islam. Rakyat Terengganu akhirnya merasa malu untuk terus bernaung di bawah Umno yang dipimpin oleh ‘ulama’ sedemikian.

Ketiga, Umno dipenuhi budaya ampuisme. Pemimpin atasan suka dipuji dan diampu. Manakala pemimpin bawahan pula terpaksa memuji dan mengampu untuk mendapatkan habuan. Siapa yang suka memuji, mengampu dan sering bermuka-muka menunjukkan persetujuan atas apa jua tindakan pemimpin mereka, orang itulah yang mudah mendapat habuan. Akhirnya sikap hipokrit dan bermuka-muka menjadi budaya dalam Umno.

Lebih malang lagi, sikap itu terbawa-bawa hingga ke dalam pentadbiran Kerajaan Negeri. Seorang bekas pemimpin kanan Umno Terengganu dan juga bekas timbalan menteri, ada menulis dalam sebuah akhbar harian seminggu selepas kekalahan Umno di Terengganu. Beliau antara lain mendedahkan keburukan dan kebusukan budaya ‘ampuisme’ itu:

“Sementara suasana di dalam parti tidak begitu baik, suasana di Wisma Darul Iman juga tidak aman. Ia berpunca daripada perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri yang merupakan ketua pentadbir. Manipulasi oleh pihak tertentu menyebabkan ramai pegawai kanan tidak puas hati.

“Jawatan kosong akibat persaraan diisi oleh pegawai-pegawai yang jauh junior. Bukan sekali, tetapi dua kali. Ini mengakibatkan ramai pegawai yang sepatutnya naik pangkat diketepikan dan akhirnya terpaksa bersara pada pangkat yang lebih rendah.

“Ramai daripada pegawai-pegawai tersebut mempunyai bidang tugas yang ada hubungkait secara langsung dengan penghulu dan ketua-ketua kampung. Kekecewaan mereka menular bukan sahaja ke peringkat kakitangan bawahan tetapi menjangkiti akar umbi di kampung-kampung. Mereka tidak berpolitik secara terangan, tetapi secara diam-diam meniupkan api perubahan.”

Keempat, para aktivis dan petugas Umno rata-rata disemai dengan ‘budaya projek’ dan mentaliti subsidi. Ada duit, ada kerja. Tak ada projek, kerja pun tak jalan. Akhirnya, sudah tidak ada petugas Umno yang bekerja dengan ikhlas untuk parti. Asal kerja saja mesti kena ada upah atau duit kocek. Sebab itu di sebilangan DUN dan Parlimen di peringkat awal pilihan raya umum lalu, pos-pos BN agak lewat didirikan. Bendera dan poster juga lambat dinaikkan. Alasan yang petugas mereka berikan ialah tiada orang nak buat kerja. Sebab apa? Sebab projek belum turun lagi!

Apabila soal duit diutamakan, maka di situlah wujudnya ruang untuk berlaku penyelewengan. Bukan sedikit para ketua pos atau ketua cawangan yang ‘songlap’ peruntukan pilihan raya. Ada berlaku, pintu gerbang yang sepatutnya didirikan, tidak didirikan. Poster yang sepatutnya dipasang sekian-sekian banyak, hanya separuh daripada jumlah itu yang terpasang. Sedangkan duit peruntukannya sudah dikeluarkan oleh Bilik Gerakan Bahagian Umno.

Kelima, para pemimpin Umno, khususnya Ahli-ahli Yang Berhormat, sangat kurang cakna terhadap kawasan masing-masing. Mereka seolah-olah tidak ada masa untuk melawat kawasan, atau meninjau permasalahan dalam masyarakat. Rumah-rumah mereka pula sering berkunci, atau mereka sering tiada di rumah, dan amat sukar ditemui oleh rakyat jelata bagi mengadu hal masing-masing. Sedangkan rakyat kini semakin faham bahawa mereka yang dipilih sebagai wakil rakyat itu sepatutnya menjadi tempat rakyat ‘mewakilkan’ permasalahan mereka, untuk diselesaikan dengan pihak-pihak terbabit.

Akronim kononnya Umno itu ‘Untuk Membela Nasib Orangramai’ hanyalah tinggal slogan. Salah satu contoh ketara ialah soal pembahagian tanah untuk tapak rumah kediaman. Sebab itu, antara yang menjadi satu ratib yang kesohor di kalangan rakyat Terengganu ialah ‘Sembilan Kali Pilihanraya, Sembilan Kali Isi Borang Tanah, Sembilan Kali Pangkah Barisan, Sembilan Kali Rakyat Ditipu! Kali Kesepuluh, Rakyat Tak Nak Ditipu Lagi. Kali Kesepuluh, Rakyat Tolak BN, Rakyat Pangkah PAS!’

Keenam, para pemimpin Umno suka mempamerkan gaya hidup mewah. Mereka tergamak membina banglo dan ‘mahligai’ yang tersergam indah di tengah-tengah perkampungan rakyat yang dipenuhi rumah-rumah separuh umur yang rata-rata dhaif. Mereka juga tidak dapat meninggalkan tabiat berkereta mewah, dan sering mengunjungi restoran atau kafe yang ada ‘kelas’. Cara hidup sebegitu sebenarnya makin menjarakkan mereka dengan realiti kehidupan masyarakat yang sederhana dan dhaif.

Ketujuh, para pemimpin Umno terlalu manggak dan lupa daratan, disebabkan pemerintahan mereka yang terlalu lama di Terengganu. Mereka terlalu under-estimate kekuatan dan keupayaan PAS untuk mengalahkan mereka.

“Jangan mimpi PAS nak menang. Langkah mayat ambe dulu!”, itulah ungkapan yang biasa didengar dari mulut orang-orang kuat Umno. Sebab itu apabila pemimpin PAS menyebut bahawa ‘PAS bersedia membentuk kerajaan’, keyakinan itu hanya ditertawakan oleh para pemimpin Umno. Bahkan, Wan Mokhtar sendiri sewaktu mengumumkan senarai calon BN, masih menaruh harapan tinggi untuk menyapu bersih negeri Terengganu.

Apabila bendera dan poster PAS telah menghijaukan segenap ceruk negeri, dan terbukti para petugas BN tidak berupaya menandinginya, masih ada para pemimpin Umno yang tidak mahu mengakui kelemahan mereka. “Kita bukan nak menang bendera”, kata mereka. Ada juga yang berkata, “kekuatan sebenar bukan boleh diukur pada bendera dan poster”. Sedangkan dalam mana-mana pertarungan terbuka, poster dan bendera itulah syiar utama kekuatan sesuatu pihak.

Kelapan, para pemimpin dan ahli-ahli Umno/BN sering mengungkit-ungkit jasa dan budi pemerintahan mereka. Mereka bukan sekadar menjadikan jasa dan bakti pemerintahan itu sebagai bahan bercakap dan berhujah, tetapi sanggup pula mengiklannya besar-besaran di khalayak ramai. Di satu tempat berhampiran Jertih, umpamanya, pernah dinaikkan papan iklan bertulis ‘Hanya BN Mampu Membawa Pembangunan’.

Masyarakat Islam sememangnya dididik untuk mengenang jasa dan membalas budi. Tetapi perbuatan orang yang berbudi mengungkit-ungkit jasa mereka adalah suatu aspek yang lain pula. Orang yang suka mengungkit dianggap tidak ikhlas dalam menghulurkan bantuan atau jasa mereka. Sekiranya mereka melakukan sesuatu bakti untuk dikenang atau dibalas, mereka sudah dianggap ‘buruk siku’.

Terdorong oleh rasa terlalu berjasa dan berbakti kepada rakyat itu, kadang-kadang BN bertindak melampaui rasionaliti beragama. Di sesetengah tempat BN mendakwa ‘Hanya Barisan Nasional Membela Agama, Bangsa dan Negara’. Ada juga dipaparkan ‘Masa Depan Anak-anak Hanya di Tangan BN’.

Bagi orang yang faham ajaran agama, kalimah ‘hanya’ itu tidak layak dipulangkan kepada manusia. Ia adalah milik Allah sahaja. Adalah syirik sekiranya kita meletakkan hanya kita yang boleh melakukan sesuatu secara mutlak, sedangkan kekuasaan mutlaknya terletak di tangan Allah. Slogan-slogan itu jelas sekali memakan diri BN.

Kesembilan, Umno/BN menerima pakai politik peras ugut semata-mata untuk menjamin undi berterusan baginya. Betapa dakwaan bahawa Umno menggunakan saluran bantuan-bantuan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat, dan berbagai skim lagi untuk memaut undi golongan dhaif di kalangan rakyat, sudah diketahui umum.

Tidak cukup setakat itu, BN turut mengiklankan ancaman tersebut di merata-rata tempat. Di dada-dada akhbar pernah dimuatkan ancaman berbunyi ‘Jangan Pertaruhkan Masa Depan Mereka’, dengan dipotretkan kanak-kanak yang ceria. Secara tersiratnya mesej yang cuba disampaikan ialah masa depan anak-anak tidak akan terjamin sekiranya rakyat memilih kerajaan selain BN.

Di suatu tempat tidak jauh dari Kuala Terengganu, pernah diiklankan kalimah ‘Jangan Gigit Tangan Barisan BN Untuk Tidak Tersekat Rezeki Berterusan’. Ugutan yang jelas dari kalimah tersebut ialah BN sahaja dapat menjamin rezeki berterusan rakyat.

Kesepuluh, pemimpin bawahan dan penyokong akar umbi Umno tidak jujur dalam membekalkan maklumat kekuatan parti mereka kepada pihak atasan. Mereka sanggup menipu diri mereka sendiri dan juga para pemimpin mereka, semata-mata untuk membuktikan mereka telah bekerja kuat. Akhirnya, taktik dan strategi yang diatur oleh pihak atasan tidak menepati kekuatan dan kelemahan sebenar Umno di peringkat akar umbi.

Kesebelas, para pemimpin Umno Terengganu sering bertelagah sesama sendiri dan perselisihan itu tidak pernah sendik. Sejurus selepas Pilihan Raya Umum 1995, telah berlaku pemilihan di peringkat cawangan dan bahagian Umno. Pemilihan itulah yang menghasilkan keretakan yang lebih parah dalam Umno. Jumlah bahagian yang bermasalah meningkat hinggakan bahagian yang sebelumnya dianggap aman dan kuat, turut dijangkiti masalah.

Kepimpinan negeri jelas tidak lagi boleh berfungsi sebagai pendamai dan penyelesai masalah, kerana ramai yang muncul sebagai penyokong atau penentang pihak-pihak tertentu dalam pertandingan di peringkat bahagian. Menurut satu sumber Umno, contoh campurtangan kepimpinan negeri yang nyata berlaku ialah dalam pemilihan kepimpinan Umno Bahagian Hulu Terengganu, Kuala Terengganu dan Dungun.    

Kedua belas, pemimpin Umno jelas tidak tahu mengenang budi. Jangan dikatakan seorang rakyat biasa,  atau ahli biasa Umno, seorang pemimpin kanan Umno sekali pun apabila sudah dianggap ‘rebah’ dalam parti, dia tidak akan disebut lagi. Segala jasa atau baktinya selama ini seolah-olah berlalu bagai ditiup angin, dan gagal meninggalkan sebarang bekas.

Kes Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah satu contoh ketara betapa dalam kamus politik Umno tidak ada istilah belas kasihan dan mengenang budi. Beliau dibalun dan dihina seolah-olah tidak pernah ada saham walau sesen pun dalam meningkatkan martabat Umno. Jangan lupa bahawa sehina mana sekali pun Anwar di mata Umno, beliau mempunyai pengikut yang sangat ramai di serata negara, termasuk di Terengganu.

Apa yang berlaku ke atas Anwar turut dirasai oleh sebilangan pemimpin kanan Umno. Ada antara mereka yang sebelum pilihan raya lalu bergelar ‘Yang Berhormat’, bukan sahaja tidak diberi peluang bertanding lagi dalam pilihan raya lalu, malah nama mereka turut tidak disebut lagi oleh Umno sekarang. Ada juga bekas pemimpin kanan Umno, termasuk bekas Timbalan Menteri dan bekas anggota Exco Kerajaan Negeri, memilih untuk menyepi diri sejak beberapa tahun lalu, apabila mainstream Umno Terengganu nampaknya sengaja mengetepikan mereka.

Rakyat berfikir, kalaulah orang sehebat bekas pemimpin kanan Umno seperti Datuk Ahmad Sidi Ismail, Datuk Mamat Ghazalee, Datuk Alias Ali, Mokhtaruddin Wan Yusof dan lain-lain lagi itu pun Umno boleh buat macam ‘hampas tebu’, maka apalah lagi seorang rakyat bawahan yang tinggal di kampung dan tidak pula ada pengaruh yang mampu membantu menguatkan Umno?

Itulah faktor-faktor kebusukan yang bertukar menjadi penyakit yang sangat membarah di dalam batang tubuh Umno, khususnya di Terengganu. Faktor-faktor tersebut jelas banyak membantu kemenangan PAS di negeri ini. Tepat sebagaimana yang digambarkan oleh seorang bekas timbalan menteri dari Terengganu:

“Umno Terengganu menghadapi 29 November 1999 seperti seorang pahlawan yang sedang sakit dikerah berperang. Malangnya dia tidak sedar dia sakit. Dia juga tidak sedar ramai askarnya membuat ragam. Bila berperang mereka tidak sekadar menembak musuh tetapi sanggup menembak rakan-rakan sendiri. Inilah yang kelihatan berlaku dan kedengaran berlaku dalam masa pilihan raya.”

(Artikel ini adalah Bab 9, Bahagian B: Tanda-tanda Kemenangan, dalam buku 'Masa Untuk Tok Guru Buktikan - PAS Mampu Pimpin Malaysia', terbitan Penerbitan Pemuda, Gombak, Ogos 2000)

No comments:

Post a Comment