Oleh: Mohd Nasir Awang
SEORANG pejuang yang
benar-benar berhasrat mahu memperjuangkan Islam mestilah menanamkan sikap
cintakan perpaduan dan kesatupaduan di antara jamaah-jamaah Islam dan
pekerja-pekerja Islam.
Mutakhir ini kelihatan
seolah-olah kerja-kerja Islam lebih perlu ditumpukan ke arah penyatuan tenaga
dan penyelarasan kerja pendukung-pendukung kerja Islam itu sendiri, daripada
usaha-usaha untuk menambahkan bilangan pengikut dan penyokong. Suasana
kebangkitan Islam kini telah berjaya menghasilkan pekerja-pekerja Islam yang
begitu ramai. Alhamdulillah, ke mana sahaja kita pergi dan di mana sahaja kita
berada, dapat kita temui pemuda dan muslimat yang ikhlas pada agamanya dan
bersedia untuk mengorbankan kemampuannya kepada Islam dan perjuangan Islam.
Malangnya, kefahaman mereka
untuk berjuang Islam ini tidak dapat dijuruskan semaksima mungkin untuk
kebaikan perjuangan Islam. Antara sebab utama ialah tidak wujudnya kesatuan
fikrah dan perencanaan kerja yang teliti. Hakikat ini menghasilkan kerja-kerja
Islam yang tidak selaras antara mereka.
Hal ini berlaku apabila Gerakan
Islam yang bersatu di atas fikrah dan manhaj yang satu tidak dapat diwujudkan
dalam negara kita. Ianya jelas sekali hasil daripada kewujudan pelbagai tanzim
dan jamaah Islam dalam suasana ta’addud (berbagai
ragam). Lebih-lebih lagi apabila tiada wujudnya hubungan yang baik antara
jamaah-jamaah berkenaan, sehinggakan jalan untuk mencapai penyatuan ummah amat
kabur dan sukar sekali.
Kesan dari itu menyebabkan
perjuangan Islam di Malaysia kelihatan tidak berencana dan menampakkan gambaran
yang tidak menyeluruh (syumuliyyah)
dan pergerakan yang tidak sejagat (alamiyyah).
Perkara ini amat tidak wajar dibiarkan berterusan. Ianya akan merugikan Islam
dan membantutkan perjuangan Islam.
Al-Ustaz Mustafa Masyhur,
seorang ulama haraki yang terkemuka ada menulis tentang hal ini di dalam
bukunya, yang diterjemahkan sebagai Pesanan
dan Peringatan. Di mana antara lain beliau menggariskan sifat-sifat tertentu
yang mesti dimiliki oleh setiap jamaah yang mahu mendakwa ianya sebagai sebuah
jamaah Islam.
Pertama: Mengembalikan manusia seluruhnya kepada kefahaman Islam
yang betul, syumul dan bersih, khususnya kepada orang-orang yang bekerja untuk
Islam.
Kedua: Meletakkan dalam manhaj mereka ketetapan untuk Negara
Islam, sistem khilafah dan peneguhan agama ini (Islam) di bumi.
Ketiga: Setakat betulnya kefahaman Islam sesuatu jamaah dan
setakat adanya ketetapan di dalam manhaj untuk menegakkan Negara Islam sahaja
belumlah cukup lagi. Tetapi jamaah tersebut mestilah bekerja melaksanakan
kewajiban itu dengan cara yang betul.
Keempat: Jamaah yang sebegini mestilah bekerja sedaya-upaya di
seluruh dunia Islam, bukannya setakat di sesebuah negara sahaja.
Kesudahannya, beliau
menyimpulkan bahawa kesemua sifat itu terdapat pada jamaah Ikhwanul Muslimin.
Maka Al-Ustaz Mustafa Masyhur menyarankan seterusnya, “jika terdapat dua jamaah yang sama-sama mempunyai keempat-empat syarat
ini, tetapi salah satu daripadanya mempunyai kematangan, pengalaman dan
persediaan yang lebih dalam bidang amal Islami, manakala yang satu lagi masih
baru dan mentah, maka seseorang itu hendaklah menyertai jamaah yang pertama”,
iaitu yang lebih tua, lebih matang dan tentu sekali lebih berpengalaman dalam
kerja-kerja Islam.
Tidak dinafikan bahawa saranan
tersebut dibuat oleh Al-Ustaz Mustafa Masyhur dengan tujuan menangani
permasalahan yang timbul di dalam jamaah Ikhwanul Muslimin sendiri. Namun,
berdasarkan kepada beberapa persamaan termasuk persamaan waqi’ (realiti) pelbagai tanzim dan jamaah Islam yang ada di
Malaysia sekarang, peraturan am sebagaimana yang disarankan oleh Ustaz Mustafa
Masyhur di atas nampaknya padan dan sesuai untuk dilaksanakan di negara kita.
Dalam suasana wujudnya berbagai
jamaah, dengan slogan yang berbeza, para pejuang Islam khususnya tenaga muda
yang mula cenderung kepada kerja-kerja Islam dan mahu menjuruskan diri ke dalam
perjuangan Islam perlu sekali menilai kembali sifat-sifat yang dinyatakan di
atas. Kerana persoalan memilih wadah perjuangan yang tepat bukanlah suatu yang
boleh diambil ringan oleh seseorang pejuang Islam.
Tidak keterlaluan
untuk dikatakan bahawa di Malaysia kini sudah ada jamaah yang memiliki
keempat-empat sifat yang diutarakan oleh Ustaz Mustafa Masyhur di atas. Kalau
pun masih belum cukup sempurna, paling tidak jamaah itu bersungguh-sungguh
bergerak ke arah menyempurnakan sifat-sifat itu.
Di samping jamaah yang sama
juga memiliki pengalaman, kematangan di dalam dakwah dan persediaan yang penting
di dalam menempuh jalan perjuangan menegakkan hakimiyyah Allah. Sudah ada di
kalangan anggota dan pejuangnya yang menghadapi berbagai mehnah sehingga ke
peringkat syahid dalam menentang kemungkaran.
Maka, para duat pejuang Islam
perlu memikirkan secara bijak dan memilih jamaah yang tertua di negara kita.
Dengan itu, para pejuang muda tidak perlu lagi merintis jalan bagi mendapatkan
pengalaman. Lagi pun, dengan penyertaan ke dalam jamaah yang paling matang dan
berpengalaman, insya Allah para pejuang Islam dapat menyatukan kaum muslimin di
bawah satu kalimah, dan ummah muslimin tidak perlu pula mengangkat terlalu
banyak panji-panji yang menyebabkan pekerja-pekerja Islam berpecah.
Amatlah tidak patut bagi
seorang yang mahu berjuang Islam, tiba-tiba dalam suasana pelbagai jamaah yang
sedia wujud kini, masih lagi memikirkan untuk mewujudkan jamaah yang lain.
Apakah ada seorang pejuang Islam yang benar-benar ikhlas pada agamanya yang
berfikir persoalan perpecahan ummah dapat diselesaikan dengan tindakan
sebegitu?
Al-Ustaz Fathi Yakan, seorang
lagi aktivis Ikhwanul Muslimin telah menulis dalam bukunya, Abjadiyat Haraki (A,B,C, Gerakan Islam)
dan menekankan bahawa adalah suatu langkah yang tidak bijak bagi para duat mengadakan
berbagai-bagai jamaah. Islam akan rugi, sebabnya orang yang sudah mulai
tertarik dengan kebaikan Islam, mungkin hilang keyakinan dengan Islam apabila
melihat para pekerja Islam sendiri saling bertelagah sesama mereka, sehinggakan
wujudnya berbagai-bagai jamaah.
Gejala tidak sihat hasil ta’addud jamaah ini amat dirasai
mutakhir ini. Amat malang dirasakan apabila pejuang Islam yang berpendidikan,
lebih-lebih lagi yang berilmu tinggi, tiba-tiba terus mengenepi dan menyisihkan
saudara seIslam semata-mata kerana perbezaan fikrah perjuangan yang didokongi
atau semata-mata kerana saudaranya itu mengkritik cara pembawaannya tanpa
membuat penilaian ilmiah terhadap hujah dan pendapat yang dikemukakan.
Perbezaan pendapat
adalah lumrah insan. Namun, seseorang pejuang Islam mestilah memahami bahawa
tenaga para pekerja Islam tidak seharusnya lagi dibiarkan bersesia, bertindak
berasingan dalam berbagai tanzim yang mempunyai slogan yang berbeza.
Cubalah mengutamakan
kepentingan Islam dan mengenepikan kepentingan-kepentingan yang lain, sama ada
kepentingan puak-kumpulan atau, lebih buruk lagi, kepentingan diri
perseorangan.
Seseorang pejuang Islam yang
benar-benar ikhlas pada menyatukan ummah tidak wajar mengambil tindakan yang
tambah memecahkan ummah. Perpaduan antara jamaah-jamaah dan pekerja-pekerja
Islam mesti dicita-citakan. Sama ada ianya mampu dicapai atau tidak, itu persoalan
selanjutnya. Pokoknya, hasrat dan cita-cita perpaduan itu tidak dapat tidak
mesti disuburkan senantiasa.
(Artikel ini disiarkan akhbar Harakah, edisi 9 Mac 1990 dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment