Surat Persatuan Kristian Nigeria kepada Pres. Babangida
Oleh: Saodah Mohd Nasir
MENJADI suatu kecenderungan
sejak dahulu bagi penganut dan pengembang agama Kristian sedunia untuk
menumpukan kerja-kerja mereka di negara-negara Dunia Ketiga yang didiami oleh
umat Islam. Suasana sosio-ekonomi umat Islam di negara-negara tersebut tambah
memudahkan mereka mencapai tujuan “memalingkan” umat Islam dari kepercayaan dan
agama Islam.
Persatuan Kristian Nigeria
(CAN), sebagai contoh, adalah antara pertubuhan-pertubuhan Kristian yang paling
aktif menyusun strategi dan melaksanakan berbagai-bagai usaha bagi, bukan
sahaja mengkristiankan penduduk yang atheis dan tidak beragama, malah
menghalang sebarang pengembangan yang berlaku dalam agama Islam.
Paling terbaru dilakukan oleh
CAN ialah mengutus surat bantahan kepada Presiden Nigeria, Ibrahim Babangida
mendakwa presiden itu sedang melaksanakan secara sulit program Islamisasi di
negara itu sekarang ini.
Malah surat tersebut lebih jauh
mengecam Presiden Babangida, menyatakan: “Kami lebih tahu tindakan ‘sulit
tetapi nyata’ yang tuan lakukan untuk menjadikan Nigeria ini sebuah Negara
Islam.”
Surat itu juga menuduh pemimpin
itu memihak kepada orang-orang Islam dalam satu pergaduhan agama di Kaduna
dalam tahun 1987. Kebanyakan orang-orang Islam di Nigeria tahu bahawa Babangida
tidak terlibat langsung dengan peristiwa itu, malahan Pasukan Keselamatan
Negeri sendiri menyebelahi orang-orang Kristian yang memulakan krisis itu
dengan membakar masjid-masjid di Kafanchan.
Selain daripada surat itu, CAN
juga telah mengadakan demonstrasi-demonstrasi di empat wilayah utara negara itu
pada hari yang sama. Tuduhan yang dilemparkan oleh CAN itu jelas sekali
menggambarkan sifat busuk hati puak-puak Kristian terhadap Islam dan rasa tidak
puas hati mereka dengan perkembangan Islam di Nigeria kini.
Surat yang panjang lebar itu
juga memuatkan tuduhan CAN terhadap Presiden Babangida kononnya beliau
memperlakukan negara Nigeria seolah-olah negara itu hak milik beliau. Ini
berikutan daripada bantahan mereka kerana Babangida telah membawa Nigeria
menganggotai OIC, sebuah pertubuhan Islam yang dikatakan berjuang untuk
mengembangkan pengaruh Islam.
Selain daripada itu pentadbiran
Babangida juga dikatakan telah melibatkan negara itu dengan sebuah syarikat
perkongsian dalam Bank Pembangunan Islam (Islamic Development Bank), di mana
Nigeria mempunyai kongsi sebanyak 0.32 peratus, menurut satu sumber dari bank
tersebut dalam bulan Januari 1988.
Di bawah pentadbiran Babangida
juga sebuah akhbar kerajaan New Nigerian
dikatakan telah menganjurkan satu perbahasan yang berat sebelah dengan bebasnya
untuk “mengukuhkan Undang-Undang Syariah dalam Perlembagaan”, yang
hampir-hampir membawa negara itu kepada jurang pertumpahan darah.
Dalam satu kejadian rusuhan
agama antara Kristian dan Islam yang melibatkan kehilangan nyawa dan harta
benda di Wilayah Kaduna dalam tahun 1987, pihak berkuasa dikatakan telah
diarahkan supaya tidak campur tangan sehingga keadaan orang-orang Kristian
benar-benar terancam. Presiden Babangida dituduh tidak mengambil berat tentang
peristiwa itu.
Dalam tahun 1989 pula,
orang-orang Islam telah dituduh menyerang dan membunuh seorang Koperal Polis
Kristian semasa beliau sedang beribadat di dalam sebuah gereja Khatolik di
Rigasa, Wilayah Kaduna.
Orang Islam juga dituduh
menyerang orang-orang Kristian yang sedang melakukan upacara ibadat di Gereja
Goodnews, Malali. CAN mendakwa pentadbiran Babangida dan beliau sendiri sengaja
tidak menghiraukan masalah itu dan hanya mendesak orang-orang Kristian supaya
bersabar dan bertolak ansur sahaja.
CAN juga mempertikaikan tentang
usaha-usaha Babangida untuk memelihara hak-hak rakyat dan undang-undang. Sebuah
masjid dikatakan diperuntukkan di Universiti Nigeria, Nsukka. Walhal, untuk
mengadakan gereja di kampus-kampus Universiti Bayero dan Universiti Usman Dan
Fodio dilarang dengan sekeras-kerasnya.
Satu pelancaran tabung bantuan
mendirikan gereja oleh masyarakat Kristian di Universiti Dan Fodio, Sokoto
dikatakan telah dibatalkan oleh kerajaan Wilayah Sokoto dengan alasan menghadapi
bantahan dan ugutan oleh orang-orang Islam. Tabung bantuan kewangan CAN di
Katsina juga dibatalkan dengan alasan yang sama.
Selain daripada itu CAN juga
menuduh pentadbiran Babangida sengaja cuba mengenepikan orang-orang Kristian
daripada memegang jawatan dalam kerajaan dengan menggantikan mereka dengan
orang Islam. Banyak contoh yang diutarakan untuk menguatkan lagi hujah mereka.
Antaranya, Babangida telah
melucutkan jawatan Ukiwe, seorang Kristian kerana beliau berani menyuarakan
kebenaran tentang isu OIC yang dikatakan tidak pernah dibincangkan dalam
mesyuarat A.F.R.C.
Professor Tam-David West,
seorang lagi Kristian, juga dikatakan dilucutkan dari Kementerian Minyak hanya
kerana beliau menyuarakan tentang monopoli Arab-Islam di dalam OPEC dan juga
tentang keanggotaan Nigeria di dalam OIC. Beliau kemudiannya digantikan oleh
seorang Islam bernama Alhaji Lukman.
Baru-baru ini, Dr Onyia dan
Adams, kedua-duanya beragama Kristian, telah dilucutkan daripada jawatan
Pengarah/Pengurus NNPC untuk memberi laluan kepada Pengarah Pengurusan Islam, Alhaji
Sani Bello.
Rombakan pentadbiran baru-baru
ini juga tidak ketinggalan menjadi sasaran pandangan serong pertubuhan Kristian
tersebut. CAN dengan terang menganggapnya sebagai satu perencanaan rapi untuk
membawa Nigeria menjadi sebuah negara Islam.
Babangida dikatakan telah
memberi perlindungan kepada orang Islam dengan mengadakan pengukuhan dari segi
politik, ekonomi dan kuasa ketenteraan. Walau pun Babangida mengatakan itu
semua sebagai usaha untuk mengatasi jurang perbezaan status dan memberbaharui
keadaan politik, tetapi CAN mendakwa yang mereka lebih tahu rahsia politik di
sebalik tindakan itu.
Selain daripada itu, CAN
menyatakan kecurigaan puak Kristian tentang alasan untuk menyusun semula
Angkatan Tentera yang kebanyakan anggotanya terdiri daripada orang-orang
Kristian, walau pun ketua dan orang atasannya terdiri daripada orang Islam.
Mereka menuduh penyusunan
semula tentera itu semata-mata untuk mengenepikan orang-orang Kristian daripada
menganggotai tentera untuk mengawal keselamatan negara apabila negara itu
diisytiharkan sebagai Negara Islam kelak.
CAN yang mewakili orang-orang
Kristian negara itu mengatakan bahawa keyakinan mereka tentang keselamatan
mereka bukanlah terletak di tangan Presiden atau banyaknya jumlah Kristian
dalam angkatan tentera. Tetapi mereka mendakwa keselamatan mereka pada tuhan
dan semua usaha untuk menentang ‘orang-orang tuhan’, menurut mereka tidak akan
berjaya walau pun seluruh angkatan tentera diislamkan.
Itulah tindakan berani dari
sebuah pertubuhan Kristian. Amat Benar Allah SWT apabila Dia berfirman: Orang-orang Yahudi dan Nasrani (Kristian)
sekali-kali tidak akan redha (kepada umat Islam) sehinggalah kamu menuruti
millah mereka. (maksud Ayat Al-Quran).
Rujukan: Muslimedia, London, 1990.
(Artikel
ini disiarkan akhbar Harakah, edisi 23 Mac
1990/26 Syaaban 1410 di ruangan ‘Antarabangsa’ dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment