Thursday, December 29, 2011

Umno patut lebih risau orang tak solat


Oleh: Mat Zain Mat Isa

Secara literal, ada benarnya kata-kata Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), Dato’ Senara Muda Mazlan Hashim berhubung masalah dua solat Jumaat dalam satu kariah di negeri itu, minggu lalu. Bahawa isu itu sukar diselesaikan apabila ada pihak “lebih mementingkan agenda lain daripada memelihara kesucian agama Islam”.

Cuma pihak mana yang bersikap demikian itu perlu ditafsirkan secara lebih luas dan tidak terbatas hanya ke arah pihak yang mungkin beliau maksudkan dalam kenyataannya itu.

Sepertimana sedia dimaklumi umum isu solat berasingan dari masjid kariah oleh para penyokong PAS bukan isu baru di Terengganu. Ia berlarutan sejak awal 80-an. Bahkan, di kebanyakan kariah terbabit ia sudah tidak dianggap sebagai masalah oleh masyarakat setempat.

Sebab itu kedengaran cadangan, termasuk dari kalangan pemimpin Umno sendiri, agar masjid-masjid didakwa sebagai punca masalah itu diberikan sahaja pengiktirafan oleh pihak berkuasa agama negeri. Justeru, tidak akan timbul lagi soal menunaikan solat di premis tidak ditauliahkan.

Apatah lagi kedua-dua parti bermusuhan, Umno dan PAS, masing-masing sedang menempa era kepimpinan baru yang berusaha melenyapkan saki-baki gejala perpecahan dalam masyarakat akibat perbezaan fahaman politik itu. Sedangkan hakikat itu tentu tidak berlaku dulu hanya ekoran tindakan PAS. Apakah Umno mahu menafikan peranan jahatnya menyemarakkan perpecahan umat Islam di Terengganu sebelum ini?

Malah, jika isu ini mahu diperbesar dan diperjela-jelakan kononnya kerana ia ditititahkan Tuanku al-Sultan, Umno juga sepatutnya berfikir lebih masak sebelum mengheret isu ini. Sebabnya, ini bukan isu pertama berkaitan perjalanan pentadbiran Islam di Terengganu yang menerima teguran baginda.

Contoh yang tidak sepatutnya dipandang remeh, apatah lagi mahu dilupakan, ialah bagaimana Tuanku Al-Sultan sendiri pernah menegur kerajaan negeri berhubung masalah kekurangan imam dan bilal. Ketika bertitah merasmikan Masjid Sultanah Nur Zahirah di Bandar Marang, lebih enam tahun lalu, Baginda secara terus-terang meminta kerajaan negeri memikirkan kaedah melahirkan pelapis imam dan bilal dalam usaha menangani masalah tersebut yang semakin serius.

Sememangnya apa yang Tuanku titahkan itu realiti yang diketahui umum. Ia menyebabkan berbagai masalah di kariah-kariah sehingga timbul kes-kes memalukan, seperti ada masjid yang terpaksa menggunakan khidmat tv untuk ‘laungkan’ azan setiap kali masuk waktu, kerana ketiadaan bilal bertugas.

Ada pula masjid bertaraf masjid daerah selama bertahun memiliki hanya seorang imam tetap, menyebabkan jawatankuasa masjid berkenaan terpaksa menggunakan khidmat imam tidak bertauliah yang diberi imbuhan dari tabungan masjid.

Kes kekurangan imam dan bilal berlarutan hingga kini, walau pun teguran Tuanku itu telah dibuat baginda pada Julai 2006. Sedangkan dalam titahnya itu baginda turut menasihati kerajaan BN agar mencontohi pendekatan mewujudkan pelapis sepertimana yang pernah dipraktikkan sebelum itu. Baginda hanya menggunakan istilah “satu ketika dahulu”, tetapi difahami ketika dimaksudkan itu ialah di zaman pemerintahan PAS sebelum itu. Andaian itu dapat difahami apabial meneliti titah baginda.

“Sebahagian pegawai masjid dan pendakwah yang berkhidmat hari ini (2006) merupakan mereka yang dilahirkan dari pendekatan ini. Oleh itu perkara ini amat memerlukan kecaknaan dan perhatian kerajaan negeri,” titah baginda.

Justeru, jika Umno cuba memanjangkan isu dua solat Jumaat dalam satu kariah kononnya di atas premis mengambil berat teguran Tuanku Al-Sultan, para pemimpin parti itu sepatutnya terlebih dahulu menilai kegagalan mereka merai dan menyelesaikan teguran baginda yang sudah memakan masa enam tahun itu.

Namun, Umno seakan terlalu bongkak untuk belajar dari kesilapan dan kelemahannya sendiri. Parti itu pernah dikritik hebat dan dicemuh masyarakat Islam kerana lebih mementingkan tindakan terhadap mereka yang mendirikan solat di masjid secara berasingan dari masjid kerajaan, terutama untuk solat Jumaat. Sedangkan soal betapa ramai umat Islam lelaki yang akil-baligh, sihat tubuh badan, tiada uzur syarie tetapi sewenang meninggalkan solat Jumaat tidak pula diberikan perhatian sewajarnya.

Nampak sangat Umno Terengganu tak habis-habis dengan tabiat bangangnya dalam menentukan keutamaan tindakannya. Tumpuan sepatutnya lebih diarahkan kepada operasi mencegah orang lelaki Islam yang cukup syarat tidak menunaikan solat, lebih-lebih lagi solat jumaat. Umno selaku peneraju kerajaan sepatutnya lebih risau tentang masalah itu yang juga semakin serius melanda masyarakat Terengganu, khususnya golongan anak muda.

Sehinggakan ada sebilangan mereka tidak lagi malu atau takut menzahirkan secara terbuka keengganan untuk hadir solat Jumaat atau bersembunyi. Perkara itu tidak sukar dikenalpasti, memandangkan solat Jumaat hanya boleh dilakukan di masjid secara berjamaah pada selang masa tertentu sahaja, tidak seperti solat fardhu yang lima.

Maka tindakan ke atas mereka yang ponteng solat Jumaat tidak sukar disempurnakan. Paling tidak pun tatkala imam mengangkat takbiratul ihram sehingga memberi salam, maka sesiapa saja yang didapati tidak berada di dalam saf solat ketika itu sudah terdedah kepada dakwaan tidak solat Jumaat.

Ada yang langsung tidak ke masjid, sama ada berehat di rumah atau di taman, di tepi pantai dan sebagainya. Ada juga yang kononnya datang ke masjid, teurtama anak-anak muda, tetapi hanya sekadar duduk bersembang di atas motosikal atau kenderaan mereka di kawasan parkir masjid. Bahkan, lebih memalukan lagi, ada antara mereka yang memilih waktu orang sedang solat untuk berlumba haram. Gejala ini sudah berlarutan sekian lama. Apakah tidak ada pihak bertanggungjawab membincang dan memikirkan jalan penyelsaiannya?

Ada yang bertanya, siapa yang mahu bertugas ketika itu, sedangkan semua kamu lelaki Islam perlu bersolat Jumaat. Soalan itu sebenarnya seakan sengaja mahu mencari dalih. Memandangkan sekarang sudah ramai pegawai penguatkuasa agama dari kalangan wanita, mereka boleh dimanfaatkan. Bahkan, pihak berkuasa agama negeri boleh saja mengambil pendekatan bekerjasama dengan pasukan keselamatan, meminjam khidmat anggotanya sama ada anggota wanita atau bukan Islam untuk operasi tersebut. Soalnya hendak atau tidak. Kalau hendak seribu daya, tetapi yang kedengaran seribu dalih itu ialah kerana tidak hendak.

Sebab itu penulis bersetuju secara literal dengan kata-kata Dato’ Senara Muda, bahawa masalah dua solat Jumaat di Terengganu sukar diselesaikan kerana ada pihak “lebih mementingkan agenda lain daripada memelihara kesucian agama Islam”. Bagi kita, pihak dimaksudkan itu ialah Umno!

(Artikel ini adalah versi lebih panjang kepada yang disiarkan tabloid Harakah, Bil: 1703, 30 Disember 2011 di ruangan 'KOLUMNIS', F22 dengan tajuk sama)

No comments:

Post a Comment