Oleh: ANUWA JAMALULLAIL
ADA benarnya kata-kaya yang sering diucapkan Naib
Presiden PAS, Mohamad Sabu, dalam banyak ceramahnya bahawa pemikiran para
pemimpin Umno dan Barisan Nasional sentiasa ketinggalan berbanding saingan
mereka dalam PAS. Sama ada dalam menanggapi isu-isu semasa mahu pun
melaksanakan pembaharuan dan perubahan positif dalam pemerintahan, apa yang
diulas dan dilaksanakan PAS selalunya mendahului kemampuan daya fikir pemimpin
parti lawannya itu.
Tidak keterlaluan jika ditegaskan bahawa isu salah laku
dan penyelewengan oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di Terengganu,
sebagaimana digemariuhkan kalangan pemimpin Umno sendiri minggu lalu, menyerlahkan
lagi hakikat itu.
Ekoran kekalahan memalukan BN dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen
Kuala Terengganu, 17 Januari, pelbagai pihak mengemukakan analisis dan hasil
kajian masing-masing. Para pemimpin BN negeri yang merasa amat terpukul apabila
parti mereka ditolak rakyat Kuala Terengganu bagaikan tidak dapat
menyembunyikan rasa kecewa. Masing-masing cuba mencari sebab-musabab dan saling
salah-menyalahkan antara sesama mereka.
Selain calon BN yang dipersalahkan atas keperibadiannya
yang tidak ‘mesra rakyat’ dan gagal menandingi kewibawaan calon PAS, pihak
seterusnya dipersalahkan ialah pemimpin BN dan Umno peringkat akar umbi. Mereka
juga didakwa tidak ‘mesra rakyat’ dan banyak melakukan perkara-perkara yang
menyebabkan pengundi semakin muak dengan BN.
“Kita percaya antara punca menyebabkan rakyat menolak
Umno dan BN adalah disebabkan sikap pengerusi JKKK yang tidak dapat diterima
rakyat”, tegas Timbalan Ketua Penerangan Umno Terengganu, Che Azmi Abdul
Rahman, Sabtu (24 Januari) lalu.
Katanya, sekiranya JKKK benar-benar berkhidmat memenuhi
keperluan dan menjaga kebajikan rakyat, sokongan terhadap Umno di setiap
kawasan tidak akan menunjukkan kelemahan ketara, walau pun tidak kesemuanya
menyokong kerajaan.
Komen terbuka Che Azmi itu mengundang reaksi Menteri
Besar, Datuk Ahmad Said, dua hari kemudian. Beliau mengakui memang wujud kes
salah guna kuasa di kalangan pengerusi JKKK dan berjanji akan melakukan
siasatan terperinci mengenainya, termasuk hubung kait dengan kurangnya sokongan
rakyat terhadap BN.
“Kadang-kadang persaingan politik berlaku. Sebab itu ada
kalangan JKKK kalau orang itu pernah bertanding menentang dia, bantuan tidak
akan diberi walau pun individu itu orang Umno”, akui Ahmad.
Pengakuan itu sekaligus mengiyakan apa yang selama ini
didakwa. Bahawa amalan diskriminasi dan pilih kasih oleh JKKK, terutama
terhadap penyokong PAS adalah lumrah. Logiknya, kalaulah dengan sesama Umno
pun, pengerusi JKKK sanggup menindas dan pilih kasih, apatah lagi terhadap
anggota parti lawan?
Di Terengganu, institusi JKKK sekian lama sinonim dengan
Umno cawangan. Tidak akan ada mana-mana anggota JKKK melainkan dia ahli parti
pemerintah itu. Malah pengerusinya selalunya adalah ketua Umno cawangan berkenaan.
Seorang penulis politik pernah membuat kaji selidik
mengenai perpecahan masyarakat di Terengganu pada akhir 70-an dan awal 80-an
dulu. Abdul Razak Ayub mengabadikan hasil kajiannya itu dalam buku ‘Perpecahan Bangsa Melayu’. Ia
diterbitkan Dewan Pustaka Fajar pada 1985.
Setelah menyaksikan dan meneliti sendiri pergolakan
masyarakat di Terengganu, beliau tidak teragak menyimpulkan bahawa JKKK adalah
antara faktor utama yang memecah belah masyarakat, terutama di atas garisan
fahaman politik mereka.
“Ini adalah kerana, dalam banyak hal, keputusan-keputusan
dan kegiatan-kegiatan JKKK dipengaruhi oleh orang-orang politik pemerintah.
JKKK kadang kala bertindak seolah-olah ia adalah sebahagian dari sayap parti
pemerintah dan dalam konteks Terengganu, bergerak sebagai satu unit Umno.
Secara tidak langsung ia meruncingkan lagi masalah (perpecahan politik) yang
sedia ada”, tulisnya.
Di antara tugas JKKK Terengganu yang ditemui kajiannya
ialah melaporkan kegiatan-kegiatan parti lawan (PAS) yang dianggap tidak sihat
dan mencurigakan. JKKK adalah “watch dog”
kerajaan.
Melantik penyokong-penyokong Umno menganggotai JKKK
bukanlah salah, tetapi masalah yang timbul ialah bila mana keputusan-keputusan
yang dibuat oleh JKKK kerap kali berat sebelah dan menguntungkan
penyokong-penyokong parti pemerintah, sekali gus mengenepikan serta menafikan
hak-hak penyokong parti pembangkang.
“Penyokong-penyokong PAS sering mengadu tentang
ketidakadilan dan diskriminasi politik yang dilakukan oleh JKKK. Kontroversi ini
banyak berkait dengan pemberian subsidi-subsidi”, hurai Abdul Razak lagi.
Akibatnya, institusi JKKK di Terengganu sinonim dengan
pembolotan projek, autokrasi, diskriminasi, kronisme dan nepotisme. Perlakuan negatif
mereka itu menyebabkan suasana kampung menjadi kucar-kacir.
Di situlah timbul istilah “Jong Kucar Kacir Kampung”
sebagai akronim lain untuk JKKK. “Jong” dalam bahasa Terengganu bermaksud “orang
yang melakukan sesuatu kerja” atau “tukang”.
Istilah ini telah lama dilaungkan para pemimpin dan
penyokong PAS, terutama di Terengganu. Sebagai pihak yang menjadi mangsa paling
utama akibat diskriminasi dan penindasan politik oleh JKKK, luahan itu bukan
sekadar dakwaan. Ia adalah manifestasi rasa keterasingan mereka akibat salah
guna kuasa dan kerakusan pemimpin Umno.
Malangnya, baru hari ini para pemimpin Umno/BN mahu
mengakui bahawa memang JKKK antara punca masalah berlakunya suasana kucar-kacir
di kampung-kampung. Dah lama dah orang PAS sebut perkara itu. Namun parti itu (Umno/BN)
nampaknya nak tunggu kalah pilihan raya baru nak sedar dan akuinya.
Hakikat itu sekali gus membenarkan apa yang telah lama
disebut Mohamad Sabu dan para pemimpin PAS lain bahawa pemikiran orang Umno/BN
sentiasa terlewat dan ketinggalan. Dalam kes JKKK ini, tempoh kelewatan itu
hampir 30 tahun!
(Artikel ini
disiarkan tabloid mingguan Siasah, 1-7 Februari 2009 dengan tajuk sama)
No comments:
Post a Comment