Sunday, February 22, 2004

Memikul tanggungjawab, amanah bersama


Oleh: Mohd Nasir Awang

“Sememangnya para pemimpin politik perlu ‘mencampuri’ urusan pentadbiran untuk memastikan apa yang berlaku atau dilaksanakan sesuai dengan kehendak dan dasar parti pemerintah yang mereka wakili. Mereka bertanggungjawab kepada pengundi dan rakyat yang telah sepakat memilih mereka.”

DI ANTARA langkah pembaharuan yang dibuat kerajaan pimpinan ulama seawal memerintah Terengganu ialah memperkenalkan konsep pemerintahan secara syura. Para pegawai dan kakitangan selaku jentera kerajaan serta rakyat awam sebagai pendokong dilibatkan sedapat mungkin di dalam membuat sesuatu keputusan dasar. Apabila keputusan diambil secara bersama, maka sudah tentu ia akan melahirkan tanggungjawab dan amanah bersama pula.

Bagi membuktikan ketelusan dan keadilan, kerajaan negeri melalui program Bulan Penerangan baru-baru ini sekali lagi mengadakan siri-siri dialog secara terbuka di setiap daerah. Ia bertujuan memberi peluang kepada pegawai kerajaan dan rakyat awam untuk mengkritik, mengkoreksi, memberi pandangan serta maklumbalas kepada Kerajaan negeri.

Hasil beberapa siri dialog yang telah diadakan, antara isu utama yang diperkatakan ialah soal kepatuhan pegawai dan kakitangan terhadap government of the day (kerajaan yang memerintah). Di pihak pegawai, terdapat seorang-berdua yang menyuarakan pandangan seolah-olah menampakkan perasaan kurang senang mereka di atas apa yang didakwa ‘campurtangan pemimpin politik’ di dalam urusan pemerintahan.

Perkara sebaliknya pula disuarakan oleh rakyat. Rata-rata mereka mendesak agar dipantau dan diambil tindakan terhadap pegawai dan kakitangan kerajaan yang gagal mematuhi dasar dan mendokong aspirasi kerajaan yang memerintah.

Pertembungan pandangan antara pegawai kerajaan dengan rakyat awam ini meletakkan para pemimpin politik sebagai ‘orang tengah’. Mereka perlu bijaksana dalam meraikan pandangan kedua-dua pihak, sekaligus menyelesaikan percanggahan itu sebaik mungkin.

Sememangnya para pemimpin politik perlu ‘mencampuri’ urusan pentadbiran untuk memastikan apa yang berlaku atau dilaksanakan sesuai dengan kehendak dan dasar parti pemerintah yang mereka wakili. Tanyalah mana-mana negeri atau negara-negara di dunia sekali pun, itulah hukum politik yang diterima pakai.

Ini tidak sahaja kerana tanggungjawab pemimpin politik sebagai orang yang ikut serta menentukan polisi pemerintahan, tetapi juga sebagai pemimpin mereka bertanggungjawab kepada pengundi dan rakyat yang telah sepakat memilih mereka.

Tentu sekali rakyat dan pengundi itu mahu melihat para pemimpin mereka mengotakan janji-janji lewat manifesto pilihan raya parti mereka. Dalam kes di negeri kita, janji utama parti yang memerintah ialah ‘mendaulatkan sebuah pemerintahan berasaskan Al-Quran dan As-Sunnah’.

Di samping pemimpin politik, pegawai kerajaan adalah kumpulan manusia yang dipilih, dilatih, diberikan tanggungjawab, dibayar gaji dan diberikan pelbagai macam kemudahan untuk memberikan pelbagai macam perkhidmatan. Peranan perkhidmatan awam untuk memajukan negeri tidak dapat dipertikaikan. Pengkhidmat awam negeri adalah pelaksana dasar-dasar kerajaan. Pegawai-pegawai tinggi, selain ikut merancang, juga adalah menjadi jentera pelaksana bersama ribuan kakitangan kerajaan yang lain.

Bersesuaian dengan konsep ‘syura rakyat’ yang diperkenalkan, para pegawai juga adalah pemikir dan pemimpin, bukan sekadar pekerja dan pelaksana. Justeru, bersama pemimpin politik, merekalah yang akan menentukan apakah masa depan rakyat dan negeri ini bakal menuju matlamat yang dicanangkan atau tidak.

Sebab itu, soal loyalty (ketaatsetiaan) dan kebersamaan para pegawai dan kakitangan kerajaan dengan pemimpin politik yang menerajui kerajaan amat diperlukan dalam apa jua keadaan. Tidak sepatutnya berlaku pemimpin politik menuju ke kanan, jentera kerajaannya memusing ke kiri. Atau, pemimpin politik mengajak berlari-lari anak, tetapi jentera kerajaannya hanya berjalan melenggang atau memecut laju ke hadapan. Mereka mesti bergerak beriringan.

Seseorang pegawai kerajaan itu bebas berfikir dan menganut apa jua fahaman politik. Tetapi, dalam perkhidmatannya dia tidak boleh berkelakuan sebebas itu. Dia mesti mematuhi dasar kerajaan yang berkuasa, secara suka atau ‘terpaksa’. Bukankah hal itu terkandung dalam kod etika perkhidmatan awam?

Perdana Menteri yang baru beberapa bulan lalu mengambil alih pemerintahan negara telah memasyhurkan slogan baru kepada penjawat awam. Beliau menyeru mereka agar “jangan bekerja untuk saya, tetapi bekerjalah bersama saya”. Konsep “bekerja bersama” itulah sebenarnya intipati pemerintahan secara syura yang telah kita perkenal dan laksanakan sejak lebih empat tahun lalu.

Lebih-lebih lagi jika diambilkira hasrat kerajaan pimpinan ulama mengajak para pegawai, kakitangan dan rakyat untuk bersama-sama melaksanakan ubudiyah kepada Allah melalui pelaksanaan hukum Islam. Apakah wajar bagi jentera kerajaan masih sanggup meletakkan kepentingan diri sendiri mengatasi kepentingan mendaulatkan agama?

Tidaklah menjadi hasrat tulisan ini untuk memperkecilkan pengorbanan dan komitmen para pegawai dan kakitangan kerajaan dalam membangunkan negeri ini. Jauh sekali untuk mempersoalkan loyalty mereka terhadap kerajaan yang ada.

Cuma sebagai ingatan bersama agar jangan nanti mereka dilihat dan dinilai orang seolah-olah tidak mahu syariah Islam ditegakkan di Terengganu. Kerana, jika benar nilaian itu, tanpa disedari, mereka sebenarnya bukan mencabar manusia tetapi mencabar Allah Subhanahu wa Ta’ala.

(Artikel ini disiarkan buletin dwimingguan Warta Darul Iman, terbitan Urusetia Penerangan Negeri Terengganu (UPNT), edisi 22 Februari 2004 di kolum tetap ‘Bicara Isu’ dengan tajuk sama)

Sunday, February 8, 2004

Di mana justifikasi ‘Umno Bina, PAS Musnah’?


Oleh: Mohd Nasir Awang

“Contohnya, Umno telah membina pondok tol di Jambatan Sultan Mahmud bagi mempamerkan sifat bangsatnya, yang walau pun kaya dengan royalti minyak, tetapi masih rakus memaksa rakyat membayar 50 sen sehala. Ya, memang PAS bertanggungjawab memusnahkan tol itu!”

MENJADI satu trend bagi Umno Terengganu sejak bergelar pembangkang untuk mencipta slogan demi slogan bagi meneruskan saki-baki perjuangannya di negeri ini. Di samping memaut para petugasnya untuk terus bekerja, slogan itu juga bertujuan melontarkan mesej tertentu kepada masyarakat.

Malangnya, setiap slogan yang diutarakan setakat ini dilihat kembali menikam Umno sendiri. Mula-mula ada slogan ‘Serik Doh Weh!’. Para pemimpin pembangkang menjelajah ke serata negeri menempikkan slogan berkenaan. Mereka tidak sedar bahawa perkataan ‘serik’ itu membawa imej negatif dan destruktif terhadap pengucapnya.

Kamus Dewan mentakrifkan perkataan ‘serik’ sebagai ‘tidak mahu melakukan lagi, jera, takut’. Ertinya, orang yang mengaku sudah serik bermakna dia mengaku kalah, tidak mahu bertanding lagi dan menyerah dalam ketakutan. Itukah rupa sebenar Umno Terengganu?

Menyedari hakikat itu barangkali laungan ‘Serik Doh Weh!’ kini amat jarang kedengaran. Seorang ‘Datuk’ yang mencipta slogan itu pun sudah malukan diri sendiri untuk melaungkannya.

Maka dicipta pula ungkapan ‘Gelombang Biru’. Sedangan perkataan ‘gelombang’ itu membawa konotasi yang sangat negatif kepada sebahagian rakyat Terengganu, khususnya kaum nelayan.

Gelombang adalah lambang kesengsaraan nelayan. Ia sinonim dengan musim tengkujuh, bilamana tersekatnya rezeki para nelayan. Slogan ‘Gelombang Biru’ akhirnya tidak popular juga.

Tiba-tiba, sebuah akhbar harian pada 24 Januari lalu memetik kenyataan seorang pemimpin utama Umno Terengganu yang mendakwa rakyat negeri ini yang kecewa dengan pemerintahan PAS telah membantu Umno mencipta slogan baru – ‘Umno Bina, PAS Pemusnah’.

Slogan itu, dakwa pemimpin berkenaan, kini nampaknya semakin sebati dengan rakyat negeri ini apabila mereka dikatakan melaungkannya pada setiap program yang diadakan.

Maka diberikanlah beberapa contoh yang dirasakannya menepati slogan ‘Umno Bina, PAS Pemusnah’ itu. Antaranya dikatakanlah Umno yang membina tadika, tetapi PAS menutupnya. Sedangkan apa yang berlaku, operasi tadika itu sahaja yang diarah berpindah tempat. Tadika adalah milik Kemas. Masakan kerajaan negeri ada kuasa untuk menutupnya?

Dikatakan juga kononnya kerajaan BN dahulu “menjaga kawasan hutan simpan”, tetapi kerajaan sekarang “begitu rakus menebang balak untuk kepentingan kroni”. Barangkali penjagaan yang beliau maksudkan ialah seperti kes projek Taman Safari di Hulu Dungun itu?

Kerajaan BN meluluskan tanah seluas 869.9 hektar untuk diusahakan oleh Syarikat Terangvest. Di situ kononnya akan dibangunkan kemudahan hotel 360 bilik, restoran, rumah kelab golf beserta padang golf 18 lubang, sebuah Theme Village, taman burung dan lain-lain.

Maka pihak kerajaan negeri telah meluluskan tempoh pajakan selama 60 tahun kepada Terangvest dengan penetapan premium hanya antara RM60 dan RM300 sehektar bagi kawasan yang pada asalnya ditetapkan kadar premiumnya RM500 sehektar. Apakah itu tidak termasuk dalam kategori “untuk kepentingan kroni”?

Projek itu telah diluluskan pada Ogos 1988. Bagaimana pun sehingga Disember 2000, hanya 30% daripada projek berkenaan disiapkan dan kerja-kerja pembinaannya telah tidak diteruskan.

Malangnya, kawasan hutan itu sudah terang randang  “dimajukan” oleh Terangvest. Tempoh lebih sepuluh tahun itu dimanfaatkan sepenuhnya untuk memunggah segala hasil balak di situ. Hotel impian hanya tinggal kerangka yang tidak sampai separuh siap. Padang golf entah ke mana dan taman burung tidak nampak bayangan. Gamaknya itulah cara pemimpin Umno “menjaga kawasan hutan”?

Tidak ada contoh lain yang relevan diberikan bagi menjustifikasi slogan ‘Umno Bina, PAS Pemusnah’ itu. Sepatutnya ditambah beberapa lagi tindakan kerajaan sekarang yang secara terang-terang memusnahkan apa yang telah dibina oleh kerajaan Umno dahulu.

Contohnya, Umno telah membina pondok tol di Jambatan Sultan Mahmud bagi mempamerkan sifat bangsatnya, yang walau pun kaya dengan royalti minyak, tetapi masih rakus memaksa rakyat membayar 50 sen sehala. Ya, memang PAS bertanggungjawab memusnahkan tol itu!

Umno juga ‘membina’, dalam ertikata bertanggungjawab memberikan lesen kepada premis-premis judi dan arak di negeri ini. PAS pula ‘memusnahkan’ semua lesen premis judi dan sebahagian besar lesen premis arak itu (meninggalkan sekadar cukup untuk orang bukan Islam sahaja).

Dengan pendapatan royalti minyak yang hampir mencecah RM7 ribu juta, kerajaan Umno masih meninggalkan hutang berjumlah lebih RM730 juta. Itulah antara budaya yang dibina Umno. PAS pula memusnahkan ‘budaya suka berhutang’ itu dengan berdikari dan mencari sumber pendapatan lain.

Umno juga membina tradisi membebankan rakyat dengan berbagai cukai, tradisi mengadakan projek mewah, mewujudkan seberapa banyak anak syarikat untuk kepentingan kroni dan peribadi serta tradisi berjanji bohong pada setiap kali pilihan raya. Kesemua tradisi itu turut dimusnahkan satu-persatu oleh kerajaan pimpinan PAS kini.

Terlalu banyak kes ‘Umno Bina, PAS Pemusnah’ ini jika hendak disenaraikan. Apa yang jelas, slogan itu telah membantu memudahkan rakyat mengingati kembali keburukan dan bebanan yang dibina kerajaan Umno dahulu yang kini terpaksa dimusnahkan oleh kerajaan pimpinan PAS. Jolor weh! Jolor!

(Artikel ini disiarkan buletin dwimingguan, Warta Darul Iman, terbitan Urusetia Penerangan Negeri Terengganu (UPNT), edisi 08 Februari 2004 di kolum tetap ‘Bicara Isu’ dengan tajuk sama)